Annons:
Etikettövrigt
Läst 1056 ggr
[SvenA]
2011-03-31 09:27

Sunnekunder kan få möjlighet att välja privat hemt

011-03-30 08:27 De kunder som får hemtjänst beviljad i Sunne kan från 1 april 2011 välja vem som ska utföra hemtjänsten: Sunne kommun eller ett privat företag som kommunen godkänt. Förutsättningen är att det finns privata företag som börjar erbjuda hemtjänst. Syftet med lagen om valfrihet: •Större valmöjlighet för kunden •Möjligheter till småföretagande •Möjligheter för kommunanställda att starta eget företag •Konkurrensutsättning av den kommunala verksamheten enligt Sunne kommuns konkurrensprogram http://www.sunne.se/sv/politik-och-fakta/Strategier-och-policy/Konkurrensprogram/ Från 1 april 2011 finns alltså möjlighet till valfrihet i hemtjänsten i Sunne. I december 2009 beslutade kommunfullmäktige att införa valfrihetssystem enligt LOV (lagen om valfrihetssystem). Privata leverantörer har kunnat ansöka om att delta i valfrihetssystemet i Sunne sedan 1 mars. Företagen kan lämna in ansökan till kommunen utifrån ett förfrågningsunderlag. Det innehåller de krav som ställs på företagen för att de ska bli godkända som leverantörer av hemtjänst. Vilka krav som ställs finns att läsa på www.valfrihetswebben.se Hittills har några företag visat intresse av möjligheten, men inga ansökningar har hittills lämnats in. I oktober 2010 hade 68 kommuner i Sverige infört valfrihetssystem enligt LOV. I Värmland är det fyra kommuner som infört valfrihetssystem. – Jag ser väldigt positivt på det här. Främst på grund av att våra kunder kan få möjlighet att välja vem som ska utföra hemtjänstinsatsen. Det ger också ökade möjligheter till nya företag i Sunne och till kommunens anställda att starta eget företag. Konkurrens leder till kvalitet för kunden. Den som inte gör ett bra jobb får förstås inte behålla kunderna, eftersom de har rätt att byta utförare när som helst, säger Gunilla Ingemyr, ordförande i socialnämnden i Sunne. Har du frågor kontakta gärna Annika Hilmersson Projektledare för valfrihet inom hemtjänsten, Sunne kommun Tel 0565-160 69, 070-318 53 15 annika.hilmersson@sunne.se Gunilla Ingemyr Ordförande socialnämnden, Sunne kommun Tel 0565-162 52, 070-361 12 22 gunilla.ingemyr@sunne.se Nyheter från och evenemang i Sunne

Annons:
Leffe
2011-03-31 10:55
#1
[SvenA]
2011-03-31 11:44
#2

Tyvärr så har det blivit stressigare för dom som har valt andra alternativ på andra håll i landet särskillt när dom ska städa dom hhinner knappt i genom dörren förrän dom är borta igen

Leffe
2011-03-31 11:48
#3

Då ska man inte välja dessa alternativ förrän de sköter sig såsom kunden önskar eller har rätt till. Inga kunder - inget företag. Man har väl rätt att byta om man är missnöjd, eller har man inte det. Det sista skulle förstås inte förvåna mig om det var så att man inte får byta

[SvenA]
2011-03-31 12:13
#4

Jag vet inte hur det är med bytesrätt

bernil55
2011-04-01 21:57
#5

Jag har inget val, jag har privat. Som jag dock inte testat än.

Upp till toppen
Annons: