Annons:
Etikettövrigt
Läst 671 ggr
[SvenA]
2011-03-31 09:11

Ökad valfrihet för personer med funktionsnedsättni

2011-03-30 16:25 Socialnämnden har nu tagit nästa steg för att öka valfriheten. Personer med funktionsnedsättning ska få möjlighet att välja utförare av ledsagarservice och avlösarservice, från och med juni 2011. Ekerö kommun har fattat beslut om att införa valfrihet inom flera delar av socialtjänsten. Förra året infördes valfrihet inom hemtjänst och medicinsk fotvård inom särskild boende. Med detta beslut skapas förutsättningar för företag och organisationer att erbjuda fler tjänster i Ekerö. Det ger personer med ledsagarservice eller avlösarservice större utbud av utförare och möjlighet att välja den utförare som passar personen bäst. - Vi vet dock av erfarenhet att det tar tid innan en ny marknad etablerar sig men vi vill göra vad vi kan för att det ska ske. Vi vill gärna se en mångfald av utförare som kan erbjuda olika profiler på sina tjänster, säger Staffan Strömbäck (M), ordförande i socialnämnden. De utförare som är intresserade av att erbjuda sina tjänster kan gå in på www.ekero.se eller www.valfrihetswebben.se och ta del av kommunens förfrågningsunderlag och ansökningshandlingar. I förfrågningsunderlaget ställs krav på kvalitet på tjänsten, utförarens kompetens samt uppföljning och redovisning till kommunen. - Kommunen har ett lagstadgat ansvar för kvalitén inom alla tjänster. Därför är det viktigt att vi ställer tydliga krav på utföraren. Brukaren ska kunna känna sig trygg oberoende av vilken utförare man väljer, och kommunen ska kunna följa upp resultaten, säger Staffan Strömbäck (M). För de brukare som avstår från att aktivt välja utförare finns det ett ”ickevals-alternativ”. Är den enskilde inte nöjd med utföraren kan personen välja en annan utförare. Alla utförare får ersättning enligt samma principer. Detta innebär att det inte finns någon priskonkurrens mellan utförarna, utan de konkurrerar istället i kvalitet. Eventuell avgift som brukaren har påverkas inte av valfrihetssystemet. Lagen om valfrihet (LOV) gäller från 1 januari 2009 och reglerar vad som gäller för kommuner som vill konkurrenspröva kommunal verksamhet genom att överlåta valet av utförare av stödvård och omsorgstjänster till brukaren. Syftet med LOV är bland annat att erbjuda valfrihet, delaktighet, inflytande, kvalitetsutveckling, effektivisering och stimulera etablering av småföretagande. Mer information om kundval inom socialtjänsten finns inom på Ekerö kommuns hemsida, www.ekero.se.

Annons:
Leffe
2011-03-31 11:01
#1

Det låter fint i ord, men hur blir det i verkligheten. Det är ju brister idag på de saker socialnämnden har beslutat om tidigare. Kommuner och ansvariga tolkar ju allt på sina sätt

[SvenA]
2011-03-31 11:23
#2

Vi får höra vad vår andra Medarbetare tycker för han bor ju på Ekerö men det lär nog inte bli bättre skulle jag tro för det har det sällan blivit på andra ställen

Leffe
2011-03-31 11:46
#3

Det är så jag menar. Varje kommun gör ju som de tolkar texten. Sedan har det tydligen ingen betydelse vad socialnämnden kommer med

[Beavis]
2011-04-01 12:12
#4

Jag har bara erfarenhet av detta inom äldrevården. Men i alla fall min farmor skiter i valfriheten på det viset hon vil bara ha fötterna fixade och bo fint. Som tur var såhamnade hon til slut på det servicehus där hon hade sin fotvårdare sedan innan så det löste sig.

Men föregångskommunen Ekerö stänger för konkurens på dessa servicehus då bara de företagare som har lokal i kommunens fastigheter och betalar för sig få göra reklam  hos de äldre.

Då jag själv inte nyttjar varken hemtjänst eller ledsagarservice vet jag inget om hur det är utom att det bara blev krångligare med pappersexercisen för farmor.

Upp till toppen
Annons: