Annons:
Etikettbemötanden
Läst 867 ggr
[SvenA]
3/28/11, 9:58 AM

Friskolor sämst på rörelsehinder

2011-03-28] Det finns brister i lärarnas kompetens för att ge stöd till elever med rörelsehinder. Störst är bristen bland friskolorna. http://www.svenskhandikapptidskrift.se/index.php?page=archives&year=2011&news_id=1036

Annons:
[Beavis]
3/28/11, 11:13 AM
#1

Min egen erfarenhet är att lärarna på den tiden iaf inte hade en aning om handikapp. Det verkade ijnte ingå i deras utbildning? Det lilla mina lärare visste var det mina föräldrar berättat och det de drömt ihop själva.

millam
3/28/11, 1:16 PM
#2

I 2 av min dotters skolor har jag inte kommit in med min rullstol.. den ena i och för sig kom jag in, men omvögar via garaget. Undrar hur ev. elever tar sig in med rullstol.

[SvenA]
3/28/11, 1:23 PM
#3

Det är väl som så att friskolor är mycket dåliga på att ta hand om elever med olika funktionshinder som kräver mera personella resurser dom är mest intresserade av att vinsten blir så hög som möjligt och jag anser att dom ska ha samma krav på tillgänglighet som allla kommunala skolor har

[Beavis]
3/29/11, 11:21 AM
#4

Jag instämmer med dig där ska man driva en skola med statsbidrag så skall man uppfylla samma krav som alla andra vare sig man är kommunal eller privat.

Men rörelsehindrade kanske inte passar in i den elitistiska profilen på många friskolor?

[SvenA]
3/29/11, 11:33 AM
#5

Friskolorna vill inte ta emot varken rörelsehindrade eller synskadade

millam
3/29/11, 12:12 PM
#6

Inte elever med andra handikapp heller, typ ADHD eller andra med särskilda behov. Vad gäller min dotter anmälde vi Statsmissionens skola fär detta, och fick rätt, skolan blev prickad..

Annons:
[SvenA]
3/29/11, 3:33 PM
#7

Dom vill bara tjäna pengar det är ju hela affärsiden något annat är ointressant

[Beavis]
3/30/11, 1:01 AM
#8

Precis elever med specialbehov kostar pengar och det skär ju in på deras vinstmarginaler

millam
3/31/11, 1:27 PM
#9

Men konstigt nog tar dom in elever med dessa behov, utan att sedan tillgodose behoven på ett acceptabelt sätt..jag tror att det är för att få bidrag för att dessa elever ska få extra hjälp, men sen slarvar med hjälpen och använder pengarna till andra ändamål. Så var det med min dotter.

Nej, jag tycker att Statsmissionen ska inte syssla med skolverksamhet alls, utan ägna sig åt det dom är bra på.. hemösa t.ex.

[SvenA]
3/31/11, 1:37 PM
#10

Visst är det så att dom gör så och jag håller med om att stadsmisionen inte ska syssla med skolverksamhet dom är bra på så mycket annat

Upp till toppen
Annons: