Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2583 ggr
[SvenA]
3/24/11, 10:02 AM

Hemtjänsten i stockholm 30 minuter

I Stockholm får det bara ta 30 minuter för att få hjälp upp ur sängen och duscha samt fixa och äta frukost.

Detta visar på attt man inte alls värdesätter ett värdigt liv för funktionshindrade personer inom hemtjänsten i Stockholm. Det strider helt klart mot FN konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade personer. Som Sverige har skrivit under och lovat att följa.

Annons:
Mona22
3/24/11, 5:34 PM
#1

oj! vi har oftast cirka en timme för det. Ibland behövs längre tid.

[SvenA]
3/24/11, 8:03 PM
#2

Det är helt vansinet man får verkligen inte vara morgonstel i stockholm

[Beavis]
3/24/11, 9:46 PM
#3

Helt sjukt. man undrar vad fan de ska göra med all tid de får över när de drar in så mycket?

millam
3/26/11, 11:17 PM
#4

30 min räcker ju inte ens för friska människor för detta.. utan att tala om människor som behöver hjälp. Ofta är det bra om patienten dessutom får göra själv så mycket som möjligt, vilket betyder att det tar ännu längre tid. Då är 30 min ingenting ju.. Egentligen biter dom sig själva i svansen, då denna träning skulle kunna medföra att flera kunde klara flera moment själva, på lång sikt alltså en besparing, men dom tänker ofta så kortsiktigt.

Helt förkastligt att det alltid är på de svaga det ska sparas, de som inte kan göra sin röst hörda.. en tröst är ju att enligt mitt sätt att tänka får dessa människor en dag lära sig hur det känns.. för den universeella lagen säger att det du ger ut, får du tillbaka mångfalt.. alltid en tröst om än liten.. "som du sår får du skörda"

[SvenA]
3/27/11, 10:34 AM
#5

Det är en typisk skrivbordsprodukt dom som ska planera tider borde i alla lägen ha varit ute och sett hur det fungerar i ppraktiken

millam
3/27/11, 10:48 AM
#6

#5# absolut! Men det gör dom aldrig.. samma sak på arbetspltserna, där beslutas det hejvilt om allas arbeten och vardag utan att fråga de berörda, då blir resultatet därefter..

Liksom när dom bygger nytt. Minns t-ex- när Kista Torg i Stockholm skulle fixas till. Det skulle vara kullersten över hela torget.. boende fick inget veta, stadsdelsnämnden fick kämpa (tyvärr i det tysta) för att få en liten remsa med slät sten.. och se hur det ser ut idag, alla, gående, cyklar, barnvagnar, rullstolar, etc trängs på den lilla remsan, resten av torget är näst intill öde.

Annons:
[SvenA]
3/27/11, 10:54 AM
#7

Nog är det så det är likadant här i bro där jag bor det är en massa kullerstenar som man fastnar med vitkäppen i när man är blind och går med teknik käpp och man ska inte tala om när man sitter i rullstolen vad det hoppar och har sig men det är klart attt man får i alla fall gratis massage när man åker över kullerstenarna så vi ska vara tacksamma för detta

millam
3/27/11, 11:05 AM
#8

Du är rolig du Sven, ser det positiva i det hela.. o så kommer jag o klagar på att rullisen, som jag kallar min rullstol, går sönder av allt skakande.

Ska jag vara lika positiv, så betyder det också att jag tränar mera, då jag försöker gå själv de bitar där det är kullersten.. då får jag ju träning också..

Nä du, kullersten gillar inte jag, hur vackert det än är och titta på. Och tror att det är rätt jobbigt även för andra skadade, liksom för friska människor!

Fast nu kom jag ju ifrån ämnet, alltså de 30 minuterna..  ett förslag: när det börjar bli valtider kan man bjuda in några av politikerna att se hur mycket man hinner av det som man ska hinna, på 30 minuter..? Skapa publicitet för detta, var tanken..

[SvenA]
3/27/11, 11:18 AM
#9

Det gäller attt se ljuset i all bedrövelse också Att bjuda inpolitiker är alltid bra neb det är faktiskt tjänstemänen somtar fram underlagen och det är dessa som man skulle behöva påverka och det kan man göra genom insändare fastdet bästa är om man kan komma i kontakt med dem personligen men det är nästan omöjligt Det gäller att påverka på alla sätt för att vi ska kunna få det samhälle som fungerar för oss med olika funktionshinder

millam
3/27/11, 12:40 PM
#10

Så sant! ObestämdGlad

[Beavis]
3/27/11, 3:05 PM
#11

Det är ju politikerna som bestämmer vad byråkraterna ska tycka och tänka, så vill man ha förändring tror jag det är politikerna man skall prata med?

Pratar du med en byråkrat så säger de bara "J men så här har de bestämt, vi har våra riktlinjer att följa" Och gissa vilka gullungar som sätter upp riktlinjerna för allt detta?

[SvenA]
3/27/11, 3:10 PM
#12

Politikerna tar iregel bara själva beslutet efter vad tjänstemännen säger det är sällan något annat som gäller det tillhör undantagen så det är byråkraterna man först måste påverka

[Beavis]
3/27/11, 3:14 PM
#13

Jo men de utreder efter den politiska linje som politikerna lagt upp. Som nu då att välfärden ska avvecklas så de utreder hur den sakta kan nedmonteras utan att folket ska protestera för mycket eller märka något innan det är försent.

Gör de det för klantigt får de bakläxa av socialministern och får gå en annan väg.

Annons:
[SvenA]
3/27/11, 3:49 PM
#14

Mycket kommer direkt från tjänstemännen ¨så det är där man måste sätta in stöten Det är mera tjänstemannastyre än politikerstyre i många falll jag vet av egen erfarenhet

[Beavis]
3/27/11, 9:22 PM
#15

För övrigt avskyr även jag som gående kullerstenar. jag e ju förlamad i fötterna så jag går och snubblar på kanterna hela tiden och så trampar man emellan och det är obehagligt. i rullstol kan de ju vara lite skumpigt roligt en stund men  jobbigt i längden.

Som millam säger folk undviker ju kullersensbeläggda gator och torg i möjligaste mån. jag gillar inte att promenera i vissa delar av gamla stan tex av den anledningen.

[SvenA]
3/28/11, 9:24 AM
#16

Tyvärr så blir det mera vanligt med kullersten för att det ser bra ut

bernil55
3/28/11, 10:48 AM
#17

Hos oss tar dom tid på folks behov i alla fall men jag tror ändå det är väldigt snålt idag.

(Jag ska även passa på kolla om mitt nya foto kommit på plats nu, det såg inte ut att funka)

Upp till toppen
Annons: