Annons:
Etikettövrigt
Läst 734 ggr
[SvenA]
3/19/11, 1:34 PM

Diskriminering av assistansberoende

Har upptäckt till min stora förvåning att assistansberoende personer diskrimineras vid olika evenemang inom handikapprörelsen. Man tar ut en avgift för deltagande i olika evenemang vilket inte är fel men när man som assistansberoende dessutom samma avgift som övriga ska betala en högre avgift för sin assistent. Vi kan ta ett exempel som jag läste i går: Det handlar om en bussresa där avgiften var 350 kronor för medlemmar och 500 för assistenter.

Detta betyder att den som är assistentberoende ska betala 850 kronor för samma sak som icke assistentberoende betalar 350 kronor för. Detta är inget annat än ren diskriminering av assistentberoende personer. Inom handikapprörelsen säger man sig att den funktionshindrade inte ska behöva betala för att få ha sin assisten/ledsagare med sig vart man än ska, utan en massa extra avgifter. Men samtidigt så tar man själv ut en extra avgift för dom som är assistansberoende. Det gör att handikapprörelsen inte är trovärdig i dessa frågor Som anoordnare av olika evenemang där funktionshindrade ska delta. måste man se till att alla funktionshindrade kan delta på samma villkor utan att behöva betala en extra avgift för sin assistent, något annat är inte acceptabelt.

Vi kan inte säga att vi värnar om allas lika värde och allas lika rätt om vi inte själva lever upp till detta inom handikapprörelsen….

Annons:
Leffe
3/19/11, 10:41 PM
#1
[SvenA]
3/20/11, 9:04 AM
#2

Det tycker jag med det var därfö jag tar upp det här För faktum är att detta stred vi redan på 80 talet föör att det inte skulle vara så för det kommer att få orimliga komsekvenser

[Beavis]
3/20/11, 11:22 PM
#3

Nä helt klart en jobbig utgift och om handikapprörelsen säger sig strida för att man skall kunna ta med assistenter alt ledsagare överallt till samma pris är det ju hyckleri att ta ut dubbla avgifter själva. Sen kan man ju argumentera hela natten vad gäller utrymme och merutgifter för att släppa in en person till osv…

[SvenA]
3/21/11, 9:11 AM
#4

Det är en rättvisefråga Jag som blind och rullstolsburen måste alltid ha en annan person med mig, och det finns ingen annledning till varför jag och alla andra i samma situation skulle behöva betala mer än alla andra för samma evenemang. bara för att jag inte ser och kan förflytta mig själv. Det är lika befängt som att alla rödhåriga skulle betala en extra avgift för att kunna delta i ett evenemang.

Leffe
3/21/11, 9:58 AM
[Beavis]
3/22/11, 11:24 AM
#6

Ja jag håller också med men jag påvisar andra synvinklar som arrangörer kan ha, ex handikapprörelsen i detta fall.

Annons:
[SvenA]
3/22/11, 1:08 PM
#7

Visst finns det andra infalsvinklar och det är emot dessa som vi måste kämpa

hellah
3/27/11, 5:29 PM
#8

Men jag trodde sådana utgifter ingick i assistansersättningen?

[SvenA]
3/27/11, 7:24 PM
#9

Det finns faktiskt folk som har stora hjälpbehov men inte får assistans och då ska dessa personer faktiskt ta pengar ur egen ficka om dom vill vara med på olika aktiviteter Det är endast personer som har 20 timmars grundläggande behov i veckan som får assistans och det är inte det lättaste att komma upp i dessa timmar eftersom man räknar minuter och sekunder när man gör bedömmningen av dom grundläggande behoven som är toalettbesök och dusch Alla som inte kommer upp i dessa timmar ska ha hjälp av kommunernas socialtjänst som är detsamma som kommunal hemtjänst som man får betala för och som är väldigt tidsbegränsat man får knappt hjälp med det man behöver om man ska förlita sig på hemtjänsten man får inte ens hjälp för att inhandla sin egen mat i den affär som man själv vill handla i Så det är en rättvisefråga att ledsagare / assistenter ska kunna vara med kostnadsfritt dessa kostnader kan man som arrangör söka medel för när man planerar aktiviteterna

hellah
3/28/11, 9:38 AM
#10

Men man kan ju få LSS-ledsagning (även om man inte kommer upp i 20 timmar), och då betalar väl kommunen för ledsagaren? Jag ville bara få klart för mej(och andra) vad som gäller just nu. I princip tycker jag också att assistansen ska gå gratis, och frågar alltid, när jag beställer biljett till assistenten till den jag går med. Ibland är det gratis, men oftast inte

[SvenA]
3/28/11, 10:27 AM
#11

Man drar allt mera in på ledsagarverksamheten inom lss, om det är bara det man har. Med hänvisning till att man inte har ett tillräckligt omfattande hjälpbehov för att få tillhöra någon av personkretserna. Och tillhör man inte någon personkrets så får man inte heller insatser via lss. Och då är det kommunens hemtjänst som gäller. Alla dessa försämringar beror på en dom i Regeringsrätten som klart talar om att "kan man föra maten till munnen så är man inte berättigad till insatser via LSS". Samtidigt så måste man ha dom 20 timmar grundläggande behoven. Det kommer med all sanolikhet att bli mycket mera indragningar av ledsagarverksamheten via LSS framöver när omprövningarna sker varje år i ledsagarverksamheten. I min kommun så har nånga blivit av med ledsagare uner dom senaste åren. jag är själv en av dom trots att jag numera är både blind och rullstolsburen och det finns dom som har haft ledsagare i mera än 10 år som har blivit av med ledsagare här i kommunen. Det skulle behövas en riktigt stor riksomfattande proteströrelse mot alla försämringar inom LSS. Men dett verkar inte finnas något som helst intresse för detta? När det gäller ersättning till ledsagare så har det varit så att man har haft ett kostnadstak på 80 kronor per ledsagartillfälle, för att täcka måltider eller kaffe vid dessa tillfällen Har man ledsagare via kommunens hemtjänst så betalar man som brukare en viss avgift till kommunen och det varierar stort mellan kommunerna, med allt från fri ledsagarhjälp till 450 kronor i timmen och det säger sig själv att man inte har råd med några större avgifter för ledsagarhjälp i längden.

Upp till toppen
Annons: