Annons:
Etikettövrigt
Läst 1301 ggr
[SvenA]
3/15/11, 9:57 AM

Du får inte dö förrän du har köpt kistan

Skriv ut sidan, Dela med dig, Beställ kistan innan döden.

2011-03-11 Anhöriga uppmanas att beställa kistor till patienter innan de dör och kistor med avlidna släpas sedan genom sjukhemmets korridorer.

http://www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyheter/2011/03/11/bestall-kistan-innan-doden/index.xml

Annons:
Mona22
3/15/11, 4:33 PM
#1

Va?? vad är det för ett idiotiskt påhitt. sådär kan man väl inte göra ?

Andra ska väl inte behöva bli påminda att de kommer dö i sinom tid.

[SvenA]
3/15/11, 8:01 PM
#2

Det är väl det senaste och det lär nog genomföras på flera håll i landet skulle jag troför det ska ju sparas in på allt som har med värdig omvårdnad att göra

[Beavis]
3/16/11, 9:49 PM
#3

Värdig ålderdom finns knappt längre. Bäst att dö innan man blir för gammal.

Mona22
3/17/11, 7:26 AM
#4

#3 jag känner tyvärr detsamma, jag önskar att mitt liv slutar ungefär när man blir pensionär så man slipper allt med ålderdommen.

Det är ju otroligt hur vården av äldre och funktionshindrade funkar.

Usch vad arg man blir.

[SvenA]
3/17/11, 9:20 AM
#5

Sverige har faktiskt varit världsledande på osorgsverksamhet vi hade folk som kom från hela världen och tittade på hur bra vi hade organiserat vår omsorgsverksamhet med servicehurs och annat Men nu ligger vi verkligen långt ner på listan och vi fortsätter att sjunka Men vi får det vi röstar på så vi får skylla oss själva lite grand vi kan fortfarande förämdta det till det bättre men det fodra engagerade människor och det saknar vi i dagsläget

[Beavis]
3/17/11, 11:04 AM
#6

Jag tror tyvärr inte at det finns något politiskt parti som är villiga att fixa det som är förstört? Om man ska vara realist och titta på de tidigare gånger det varit maktskifte ifrån blått till rött har de ju mest ryckt på axlarna och sagt att " Det var ju olyckligt, men vi ska inte försämra ännu mer"  och sedan fortsatt i samma spår. Jag e inte på optimistisk

Annons:
millam
3/27/11, 1:48 PM
#7

Det är ju makabert att det ska behöva vara så! Visst är döden naturlig, men många känner oro inför sin egen död, det tycker jag är mycket okänsligt att släpa kistor på detta sätt så andra boende drabbas. Smaklöst..

Bevittnar om  okänslighet och oförmåga att sätta sig i en annan människas situation. Pengar styr, precis som det alltid varit..

[SvenA]
3/27/11, 2:50 PM
#8

Tyvärr är det så att man bara tittar på kassan man tar bort allt vad känslor heter

Joystick
3/27/11, 7:25 PM
#9

Jag jobbar då på ett äldreboende. Å visst märks det att pengarna styr mycket. Men nånstans måste väl ändå gränserna dras?!

Nu har jag inte varit med om att det avlidit någon på detta boende där jag jobbar nu men på andra stället jag jobbade så fick den avlidne ligga på sitt rum tills anhöriga varit där och sen när det var lungt på avdelningen flyttades de till kylrummet

. Alltså INGET som gjordes inför de andra boendena.

Dessutom tändes alltid ljus för den avlidne i dagrummet så alla som ville kunde ta farväl.

[SvenA]
3/27/11, 7:40 PM
#10

Det här handlar om att man vill ta bort kylrummet och göra en tvättstuga där och kyrkorna tar bare emot folk som redan ligger i kistan Detta borde gå att lösa på ett mycket smidigare sätt

[Beavis]
3/27/11, 9:14 PM
#11

Rätt hemskt måste man ju säga. men borde det inte finnas kylrum i källaren på alla servicehus och äldreboenden egentligen? om man ser krasst på det är ju dessa slutförvaring och döden och behov av kylrum obeveklig. Sedan hur och när man skall frakta den avlidne dit är ju en fråga.

Joystick
3/27/11, 10:01 PM
#12

Å att de ska byggas en tvättstuga kan jag tänka mig är en penningfråga. De ska låta/kräva att de boende håller sig själva med täcken,kuddar och övriga sängkläder.

För att "spara" pengar tror de. 

Det är då se de tänker i min kommun. Där har det installerats nya tvättmaskiner och ska gå över till detta.  Tror de är prat om att 1,5 tjänst ska tillsättas på 2 avdelningar för att detta ska gå att genomföra.

Tycker de är många konstigheter över huvud taget. Att de boende ska köpa in allt från toapapper,tvättlappar, haklappar osv..

millam
3/27/11, 10:13 PM
#13

Få se vad Juholt kan komma med, han är ju ett oprövat kort. Lyssnade på vad han hade att säga om politiken i största allmänhet, och gillade vad jag hörde. Men han är ju duktig i retorik, mycket är säkert bara prat där med..

Men kanske att det skulle kunna bli en förbättring för de svaga i samhället med honom i makten, men man måste uppmärksamma honom, liksom andra,  om problemen på den fronten, göra sig hörd, väsnas om det så det hörs och inte bara passerar obemärkt, hur det nu skulle gå till..

Annons:
[Beavis]
3/28/11, 1:08 AM
#14

Det finns ju även humanster inom högern, så man kan ju försöka påverka dem med… men nästan allt handlar ju om pengar och kylrum och tvättstugor kostar ju pengar att köpa och installera. på min farmors hem sköter de iaf tvätten centralt i huset.

[SvenA]
3/28/11, 9:22 AM
#15

Attt påverka är det mest viktiga vi kan göra för att vi ska få det samhälle som är mänskligt men vi är sämre och sämre med detta påverkansarbete tyvärr Vi förlitar osss allt mera på att andra ska göra det men vi måste själva angageraoss i samhällsutvecklingen om vi ska få ett samhälle som tar hänsyn till den lilla människan

Upp till toppen
Annons: