Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1600 ggr
[SvenA]
2011-03-14 12:16

Rätten till våra egna liv

Många patienter som är förlamade och bara kan kommunicera med ögonblinkningar uppger att de är lyckliga.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/02/23/innestangda-i-sina-kroppar/index.xml

Läs den sista kommentaren Postad av: läkare, 05:53, 24 februari 2011 Hur många med locked-in finns i Sverige? Praxis här är att avbryta vården långt tidigare med följd att de avlider istället för att behöva leva locked-in. Denna studie kommer inte förändra det.

Annons:
[Beavis]
2011-03-16 22:03
#1

Svårt att svara för andra men jag skulle nog helst vilja att de stänger av respiratorn för mig om jag hamnar i detta tillståndet.

Jag har en lapp i plånboken om att jag ger bort  de organ de vill ha och återuppliva inte. Men det är jag det

[SvenA]
2011-03-17 09:26
#2

Det är en svår fråga men jag tror nog att dom flesta väljer att fortsäta att få leva det handlar mest om att vi måste få en verkligen god omvårdnadså att man kan känna att det fungerar så att man inte bara får ligga i en säng och stirra upp i taket för det är där vi är i dag och det är det vi måste förändra och det verkligen snabbt

Mona22
2011-03-17 09:47
#3

#1 jag tänker likadant. stäng av och ta det de behöver från mig.

[Beavis]
2011-03-17 11:01
#4

#2 Jo men om man är så illa skadad att man inte kan röra sig och kanske inte ens kan andas själv… Då tror jag inte man vill vara med ens om man får dagliga promenader osv.

[SvenA]
2011-03-17 12:24
#5

Jag tror du har fel i detta jag tror nog att man ändå hoppas på ett mirakel så att man ska bli bättre Vi får alldrig underskatta människors överlevnadsinstinkt

bernil55
2011-03-17 23:52
#6

Jag vill absolut inte! Leva så alltså. Jag vill inte ens leva liggande här med hemtjänst som kanske kommer ibland.

Annons:
[SvenA]
2011-03-18 09:53
#7

Men det är ju för att omvårdnaden brister som gör att man lätt får den inställningen att man inte vill leva. Skulle man få ordentlig omvårdnad och komma upp ur sängen, så skulle man nog säga helt annat? Det är ju för att man vet att man inte får den omvårdnad som är nödvändig som gör det skrämmande att bara få ligga kvar i sängen

[Beavis]
2011-03-20 15:19
#8

Det handlar  nog mer om graden av handikapp för mig inte om man får omvårdnad. Är man fånge i sin kropp och inte kan göra mycket själv och tvingas sitta inne hela tiden  på det är livet inte spännande. Men som sagt vi är alla olika.

[SvenA]
2011-03-20 19:16
#9

Det är väl tur att vi är olika för hur hemskt det skulle vara om alla tyckte samma sak och var likadant klädda ock så vidare

[Beavis]
2011-03-20 21:56
#10

sant, så på något vis tycker jag att valet borde vara vårt som i shweisz (eller hur det stavas?

[SvenA]
2011-03-21 09:18
#11

Risken som jag ser det är att man kan bli utsatt för påtryckningar om det skulle vara tillåtet med aktiv dödshjälp här i landet Man kan nämligen inte generellt påstå att det inte finns någon mening med livet bara för att man har ett större funktionshinder Det finns massor av bra exempel på det goda livet trots ett större funktionshinder Det finns dom som inte kan tala och kommunicerara via pektavla som har högskoleutbildning så visst kan man leva ett aktivt liv fast man har ett funktionshinder som göratt man behöver hjälp med i princip allt människan är mer anpassningsbar än vad man någonsin kan föreställa sig

[Beavis]
2011-03-22 11:31
#12

Visst Stephen Hawking är ju ett bra exempel på det. men han hade ju förmånen att vara geniförklarad fysiker innan sjudomen gjorde honom totalförlamad, han har möjligheten att leva gott ändå. Andra hamnar i en säng på långvården….

[SvenA]
2011-03-22 13:06
#13

Det är det vi måste kämpa emot att hamna i en säng på långvården

Annons:
Upp till toppen
Annons: