Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1392 ggr
[SvenA]
2011-03-07 14:57

Handikappade Sandvikenbor går miste om 18 miljoner

Det blir tuffare villkor för många funktionshindrade i Sandviken när Försäkringskassan i vår omprövar ett 40-tal ärenden.

Läs mera här

Annons:
EvaG
2011-03-08 05:57
#1

Ärligt talat. Det är inget fel att ärenden omprövas. Förhållanden kan ändras. Jag tycker att varje fall ska vara tidsbegränsat. Blir det förändtingar för den person det handlar om under den tidsperioden så meddelar denne det till försäkringskassan - på både gott och ont. När tidsperioden är över omprövas ärendet. Det kan ju kommit en hel del föränfringar med hjälpmedel och annat, som kanske underlättar. Det kan ju också blivit sämre.

Jag är kanske godtrogen, naiv och blåögd, men jag tror inte försäkringskassan bara omprövar ärenden för att spara pengar. Jag tror att det finns fall där försäkringskassan också blir av med mer pengar efter omprövningen. Tror också att en omprövning kan leda till att en person också kan få tips, råd och hjälp att på fler sätt leva ett bättre liv. Det kan ha hänt en hel del i världen under tidsperioden.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2011-03-08 10:50
#2

Det är inget fel att fall omprövas eller utreds. Problemet är att det görs för att spara pengar och av ideologiska skäl.

Dessa sjukdomar/handikapp det handlade om i artikeln är permanenta eller degenerativa vilket du som jag har för mig arbetar inom vården borde veta? Så risken att de blivit bättre helt plötsligt är ju obefintlig.

Däremot finns det tyvärr en del fusk med handikappersättningarna som kan upptäckas vilket är bra.

Själv avsade jag mig assistans redan som barn för att jag ville klara mig själv. lyckligtvis har jag gjort det rätt hyfsat men alla är inte så lyckliga och jag tror att de flesta som är utvecklingsstörda behöver personlig assistent i någon form tex. MS sjuka klarar sig ju inte heller utan stöd till slut. de blir ju inte direkt friskare med tiden osv osv..

[SvenA]
2011-03-08 14:54
#3

Tyvvärr är det som så att dom allra flesta omprövningar sker av endast sparkrav på assistansverksamheten Dom personer som har assistans i dagsläget är sådana som till 99.99 procent alltid kommer att ha detta behov Det som nu sker är att försäkringskassan sätter ibban så högt att deti princip är omöjligt för personer med stora funktionshinder inte kan få assistans Det är bara att titta på måltidssittuationen den räknas inte som ett grundläggande behov längre om du själv kan stoppa maten i munnen men behöver hjälp med att både inhandla och laga till maten samt ställa fram den på bordet Det är alltså inte nödvändigt med föda enligt försäkringkassan Vi kan även ta toalettbesök och dush kommer du inte upp i 20 timmat i veckan så har du inte rätt till assistans och då kan det hända att det kommer olika personer varje gång du behöver gå på toaletten eller duscha det kan i värsta fall handla om upp till 50 olika personer i veckan som ska hjälpa dig med dessa intima saker Det måste bli ett stopp på alla försämringar på den personliga assistansen Jag tror inte att gemene man skulle acceptera att det kom upp till 50 olika personer i veckan som ska torka dig i baken och annat där du visar upp dig mer eller mindra naken för vilt främmande personer

EvaG
2011-03-08 22:51
#4

#2 Jag vet mycket väl att denna sjukdom oftast blir värre och värre. Jag skriver om vad jag tycker i det stora, men jag  tycker inte att omprövning är fel även på dessa personer. De kanske behöver mer hjälp än de fått hittills. De kanske kan få nya hjälpmedel och så vidare. Varför ska vi bara se allt negativt?

#3 Självklart ska man bara ha några personer som assistent och dessa ska den som har dem godkänt och vara nöjd med själv. Det ska alltså inte vara en massa olika främmande människor. Detsamma borde även gälla hemhjälpen.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: