Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 1093 ggr
totte
2007-07-22 19:57

Vad tycker du om Färdtjänsten

Vad tycker du om Färdtjänsten? Motivera gärna. Gäller hela landet både specialfordon och taxi.

Annons:
totte
2007-07-22 20:13
#1

I bland bra i bland dåligt. Föredrar taxi framför specialbuss

Leffe
2007-07-22 20:17
#2

Åker ej själv färdtjänst själv, men när jag åker med som medhjälpare tycketr jag förarna är trevliga

medde
2007-07-22 23:39
#3

Tyvärr måste jag säga si och så med det!
Har en syster som åker färdtjänst , detta har varit väldigt blandat.
Ska ta ett exempel.
Beställer en bil till henne, bilen komme inte, ringer då igen
får till svar att vänta ska kolla med bilen, ok väntar
Växeln åter till mig,
" nu har jag talat med bilen han står utanför nr 49,men åker därifrån nu,han har väntat sin tid"
Föröker förklara då att nr 49 finns inte, tar slut vid nr 45 ,
Hur kan ha då stå pånr  49 ???
Det ska ju  inte kunna gå att få en bil till icke befintlig adress
På  pekar detta, får till svar, "Nu är det så taxin fanns på nr 49!! nu har den åkt ska du ha en ny eller?? "jag säger men hallå detta stämmer inte varpå luren läggs på från färdtjänst växeln.
Tack för det färdtjänst.
Mvh medde

Ska väll säga att det även funnits otroligt trevliga chaförer också!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[gromar]
2007-07-27 03:02
#4

Så länge färdtjänstnämden sitter och bestämmer om reglerna för färdtjänsten så blir det inte bättre än så här. Det är bara en massa sågspån som sitter där. De fattar en massa beslut som inte är relevanta för kunderna.

medde
2007-07-27 20:47
#5

 Men många problem har varit då man hamnat i växeln som ligger i Riga!!.Vad gör den där?.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lullan1
2007-07-27 20:52
#6

Jag har bara positiva erfarenheter av färdtjänst, har inte själv utnyttjat det, men min gamla farmor och farfar. Det har aldrig varit några problem och chafförerna har varit trevliga.

Annons:
vanessa
2007-07-27 23:20
#7

Det är rätt okej när man åker vanlig taxi. För det mesta är alla trevliga, och verkar gilla sitt jobb. Däremot är jag emot att växeln ligger i Estland. De har noll koll på saker och ting här. För även om de har kartor och allt, så vet de ändå inte riktigt allt, speciellt inte om det inte hamnat på deras karta ännu. Så det är jag emot. Med mamma så har de en förmåga att skicka bilar som inte har plats med rullstol bak, fast vi alltid ber om kombi. Suck, ett himla bökande blir det då och helsa stolen måste i princip tas isär. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2007-07-28 12:14
#8

 Det är just vad jag menar.
Har inte haft problem med chafförena eller själva färdtjänsten.
Bara med att beställa en bil till min syster via växeln som då ligger i Riga
Det är då det strular
Bilar som kommer fel. otrevliga tjejer i växeln osv!
Dom har inte behandlat min syrra så bra då hon ska beställa en bil,
Så det har slutat med att när hon ska åka får jag beställa en bil till henne pga detta!
Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Engla
2007-08-08 20:42
#9

Det är bra att den finns, om det hade funkat, ja… Tycker att det är mkt strul. Sucka.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
2007-08-08 22:54
#10

Sant, det är växeln som sätter stopp för att man ska tycka att det fungerar bra. Varför i Riga. Okej, jag vet det har med löner att göra, men hur praktiskt är det för oss som behöver det hela. Inte. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

totte
2007-08-08 23:30
#11

Jo jag håller med Engla

Asa_Sthlm
2007-09-12 12:40
#12

Det som är jobbigast är alla utfrågningar från taxichaufförerna och medresernärerna vid samåkning!!!  Vissa tror att allt handikapp eller alla funktionshinder syns på utsidan, och dömer efter det och tror dom har rätten att fråga ut "jaha och varför har du färdtjänst, du ser ju frisk ut!!!! Och då sitter man där och är gråtfärdig av värk och yrsel, samtidigt lycklig över att få åka bil, men måste ändå försvara sej!!!!   Mycket oprofessionellt och tröttsamt.

Det finns ju faktiskt en grundläggande anledning till varför någon beviljas en så strängt priviligierad sak som rätten till färdtjänst.

Leffe
2007-09-12 13:12
#13

#12 Vi som kör färdtjänstbuss i Stockholm får en del utbildning bl a i attityder, om bl a dolt handikapp.
Kan ta upp ett exempel om en kund vi hade för många år sedan, på den tiden vi var två personal i varje buss och vi bar kunder i trappor, h*n skulle bäras tre spiraltrappor. Väl ute gick personen själv - ja nästan sprang. Vi stod bara och tittade och undrade för oss själva varför vi skulle bära kunden. Fick veta sedan att h*n hade hjärtfel och fick inte gå i trappor. Där är ett exempel varför det är bättre som förare att vara tyst.

Annons:
emiya
2007-09-13 00:36
#14

I min kommun fungerar färdtjänsten väldigt bra. Jag bor ju på en liten ort och man är ju "känd" som kund. Har bara gott att säga om tjejerna i taxiväxeln och alla chaufförerna, de är hjälpsamma på alla sätt och vis.

Däremot i kranskommunerna där man har Västtrafik (Västra Götalandsregionen) hör man ibland att det fungerar uruselt. Bilar som inte kommer så att man missar läkartiden, en resa som om du körde själv skulle ta ca tjugo minuter kan ta upp till en timma eller mer med s k samåkning, m m. 

Var bor ni som har växeln i Riga??? Blev mäkta förvånad!

Leffe
2007-09-13 01:24
#15

#14 De som har växeln i Riga tillhör Stockholms landsting

vanessa
2007-09-13 15:02
#16

Ja, dolda handikapp, som jag själv har är jobbiga.

Jag har inte färdtjänst, utan sjukresor. Så det är väl lite annorlunda. Visst kan folk vara nyfikna, men vet eftersom jag ska till neurocentrum att det finns en anledning. 

Jag kan åka kortare turer kommunalt, kan inte få sittplats om det är trångt. För jag ser ju frisk och ung ut. Dessutom har jag nästan alltid ett leende på läpparna vilket inte underlättar.

Jag ska skaffa mig en käpp, som man kan fälla ihop så att den blir liten och passar i väskan. Den köper man på ett hjälpmedelsställe här i stan. Så för de gånger när jag känner att behöver sitta ner så kan jag trolla fram käppen. Inte för att jag egentligen behöver den för att kunna gå, men för att kunna sitta ner och slappna av vilket är enormt viktigt för mig. Annars förstörs min hälsa den dagen och jag kommer hem och hamna mer eller mindre i koma.

Så dolt handikapp är inte lätt, och man kan bli ifrågasatt. Har inte drabbats av det ännu, om man inte räknar fösäkringskassan till det. 

De ville att jag skulle gå ner på sjukersättning. När de skulle besluta om mig fick jag efter att ha frågat komma och presentera min vinkling på det hela. Kliver in och den första kommentaren alla "kloka" människor som satt runt bordet blev "Men du ser ju frisk ut!" Det fick mig att tappa hakan. Läkare hade flera gånger skickat intyg om att jag skulle tillbaka till arbetslivet, samt att jag skrivit brev till dem och berättat om mig. Men de verkar inte ha läst överhuvudtaget, utan lystnat på FKs  läkare som sagt att jag inte skulle kunna komma tillbaka till arbetslivet igen. Utan att ha träffat mig.

Så dolda handikapp är att ha ett extra handikapp så att säga. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vassna
2007-09-14 19:16
#17

Sambon sitter i rullstol och åker färdtjänst då och då. För det mesta fungerar det utmärkt. Jag har också hamnat i Riga vid några tillfällen och jag tycker att dom är väldigt vänliga och måna om att allt ska bli rätt.

[SvenA]
2007-10-16 08:12
#18

Beställningscetralen i Riga är bar ett "Calcenter" som tar emot beställningarna resten sköts i Stockholm via taxikurir som förnärvarande van upphandlingen och eventuella samåkningar planeras av någon superdator som verkar helt felprogramerad.

För att få en fungerande färdtjänst är det mycket viktigt att alla som är beroende av den går samman och klagar och det kan man göra genom Handikappföreningarna som kan vara mycket mer aktiva i denna mycket viktiga fråga för oss som inte klar av den ordinarie kollektivtrafikne på grund av olika funktionshinder

Man måste skrika högt om man skall få någon förädnring till stånd.

vanessa
2007-10-16 22:04
#19

Det är ett bra råd. För en röst hörs inte någonstans, men en massa hörs låååångt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Upp till toppen
Annons: