Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 6038 ggr
Mezzzanina
9/21/07, 12:20 AM

Rullstols rättigheter???

Hej på er.

Jag har tidigare när jag bodde i Köping haft två Pantera rullstolar.Den ena innomhus och den andra utomhus.

Men så flyttade jag ut på landsbyggden.Pantera stolen som jag hadde ute gick inge vidare att fälla ihop när vi skulle ut med bilen, så jag fick den utbytt mit en stor Etac- rullstol.Den var klumpig men gick att fälla ihop mer när man skulle åka bil.

Så har jag en handikapp scoter som jag använder när jag skall ut själv.Det är bra när det är kallt och man behöver komma snabbare fram.Det tar en evighet att försöka komma några få meter i snö på vintern med vanlig rullstol.(Om det ens går…)

Så nu har jag:

En ute scoter.

En stor klumpig Etac rullstol vid bifärder.

Och till slut då min bästa Pantera stol som jag har inne.

Men…Kommunen här har inte Pantera rullstolar.Så jag får inte service på min inne stol som jag använder mest.

Är detta rätt????????????

Och dessutom så säger arbetsterapeuten att scotern räknas som Rullstol.

Så för att få service på min Pantera rullstol så måste jag avstå scoutern.

Är detta rätt???????

Hjälp!!!!!!!!

Annons:
vanessa
9/21/07, 2:36 AM
#1

Lite snabbt innan jag somnar. Jag har förstått att det ofta blir så. Vilket är helt sjukt. Men du kanske ska gå direkt på hjälpmedelscentralen, vet inte. Nu ska jag sova. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vassna
9/21/07, 10:13 PM
#2

Min sambo har en etac cross och en permobil. Han tillhör Östergötlands landsting och här får man ha max två rullstolar. Vill han ha en rullstol till så får han hyra den och jag tror att hyran ligger på 100 kr i månaden. Det kanske är en lösning för dig också./Sivan

Mezzzanina
9/21/07, 11:24 PM
#3

Tack för svar!

Då blir jag nog av med min handikapp scoter.Tråkigt.Man blir så isolerad då.

Det är viktigt att ha en rullstol som man sitter bra i hemma när man sitter i den på heltid.Och jag sitter så bra i min Pantera.Det tråkiga är då att man inte kan fälla ihop den något vidare när man skall ut i bil.

Så det är där etac stolen fyller sin funktion.Stor och klumpig men ihopfällbar.

Någon som har erfarenhet av någon annan rullstol som är liten och lätt och ihopfällbar????

vanessa
9/22/07, 2:20 AM
#4

Nej! Ge inte upp din handikappscooter. Då blir du inlåst i onödan. Kolla här om det finns något. Det finns för aktiva. Kan även kolla med en vän om detta, för han är minst sagt aktiv i sin stol. Ut i skogen för fågelskådning. Över rötter, sten och med mera. Kanske Etac har bättre stolar också. Titta här. Sorry om jag inte kan ge försla av erfarenhet, för den har jag inte. Men kan som sagt kolla upp det. Men det tar några dagar. Och då får du gärna påminna teflonhjärnan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
9/23/07, 1:57 AM
#5

Hej igen1

Tack Vanessa för ditt svar!Himla bussigt att du tog dig tid.Jag har vart inne och försökt tilla runt lite på olika stolar.Såg då att det fanns någon manick som man kunde sätta på hjulet på rullstolen för att hjälpa att driva den frammåt.Så när jag träffar arbetsterapeuten så skall jag fråga om det finns någon möjlighet att få en sådan istället för scotern!Det vore ju en lösning om nu scotern skall klassas som en rullstol.

Jag är mycket förtjust i min Pantera stol som jag har innomhus.Den är så lätt att köra.Har provat lite olika stolar, men ingen har vart så liten och smidig som just Pantera rullstolen.

 Hoppas nu bara att arbetsterapeuten godkänner min Pantera stol så att jag kan få service på den.Hon säger att våran kommun inte har Pantera stolar.Bara Etac stolar.

Vore av intresse om ni som har erfarenheter av olika märken på rullstolar hadde lust att skriva för och nackdelar om dem!

Jag kan börja med min Pantera stol som jag gillar.

Den är skön att sitta i.Lätt och lättstyrd, men man kan som sagt inte fälla ihop ramen när man skall ha den i bilen.Då tar den stor plats!

vanessa
9/23/07, 1:38 PM
#6

Självklart tar jag mig tid, för kan hjälpa någon så är det värt varenda sekund.

Fast jag tycker fortfarande inte att du ska dumpa scootern. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Vassna
9/23/07, 9:18 PM
#7

Jag tycker också att det är bättre om du får behålla din scooter. Angående manicken som man sätter på hjulen för att dom ska rulla lättare undrar jag om du menar e-motion. /Sivan

Mezzzanina
9/24/07, 12:18 AM
#8

Hej igen!

Jo Vassna, det är e-motion som jag sett.Tror att det kanske är mitt sista och enda hopp att kunna få röra mig ute själv.

Min scoter har vart så bra.Men min terapeut säger att hon tänker komma hem till mig nu och tala om scotern.Hon säger att den räknas som den ena rullstolen.Dessutom så tycker hon att jag bör klara mig när jag nu har fått personlig assistent.

Grejen är den att jag inte har personlig assistent på heltid.Jag har försökt att klara mig ut med vanlig rullstol.Men det går ju som dagt inge vidare när snön kommer eller när det blir kallt.

Dessutom så har jag skört skellet så när jag var ute och rullade med min valiga rullstol så gick ena armen av i sommras.Är så rädd att det skall ske igen…

Någon här som har erfarenhet av just e-motion och kan berätta lite för mig?????

Vore oerhört tacksam för svar!

Vassna
9/24/07, 1:17 AM
#9

Sambon har en skada på sjätte och sjunde nack-kotan efter ett fall på arbetet 1969 så han har ganska liten kraft i händerna. Han har provat sådana hjul och han tycker inte om dom. En annan man som vi har bott granne med hade sådana hjul men han kom ingenstans med dem när det var snö ute. Han har en scooter nu./Sivan

Mezzzanina
9/24/07, 1:36 AM
#10

Okej.Trist att de där e-motion verkar så dåliga…Tänkte att de kunde ha varit lösningen om jag inte får behålla min scoter…Ledsen

Men tack för  att du skrev om det Sivan.Jag har ju aldrig sett sådana i verkligheten.Bara här på nätet.Men det lät ju inte possitivt.

vanessa
9/29/07, 1:46 AM
#11

Idag pratade jag med en på rehab om ditt problem. Han sa att det är olika i olika kommuner. Men de stolar man har, ska man få behålla. Så du har din Panther, Epac för bilen och så elstolen. Personligen så anser jag att om du måste välja så får det vara Pantheran och elstolen. Kan de inte laga den, så får de skicka iväg den.

Vad för märke har du på Pantheran? Hur länge har du haft den? För de har garanti på vissa; 7 års garanti på chassi, 3 års garanti på hjul, 7 års garanti på ekrar.

Fakta om stolen på Panthera.

Sedan så kanske du kan vara lite jävlig. Se till att du får handikappbil, så du får plats med din Pantherastol. Då kan du alltid lämna tillbaka epacstolen. Men men, nu sitter jag och spånar. Försöker hitta utvägar så att du kan behålla dina två bra stolar. För annars kommer du att känna dig instängd och det vore det sämsta du kan göra för dig själv. För enda nackdelen med Pantherastolen om jag förstått det rätt, är att det är svår att få in i bilen. Vad är det för bil förresten? Sköt om dig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
9/30/07, 12:38 AM
#12

Hej hej Vanessa!

Tack så väldigt mycket för att du har tagit dig tid att forska i detta åt mig!Jag uppskattar det verkligen skall du veta!Tyvärr så har jag inte körkort själv, och då är det nog svårt att få handikapp bil…Min ena assistent har en Audi.Den är inte en kombi.Så det känns lite hopplöst.

Min Pantera stol är den äldre vinröda standard varianten.Jag fick den när jag bodde på fastlandet.Min arbetsterapeut säger att Gotland inte förmedlar Pantera stolar.Fast jag känner flera som har det här, så det kan inte vara sant.

Men jag känner också att jag har svårt att få bra kontakt med arbetsterapeuten.Har försökt att få byta men det finns bara en till som ansvarar för norra Gotland och hon säger att hon har fulltPå så sätt är det lättare att bo på fastlandet.

Jag hadde inga av dessa problem när jag bodde på fastlandet, så detta är nytt för mig.

Det är inte lätt att veta sina rättigheter.

Tack!/Malin

vanessa
9/30/07, 1:38 AM
#13

Hmm, kan du inte gå igenom läkare? Eller annan person. För det är fräckt om du måste välja. Och det var inga problem att kolla läget. Kanske du kan prata med de som har Pantherastolar på Gotland, maila, ring, gör rökringar eller vad som helst. För de har nog knepen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Ph77
5/22/11, 9:20 AM
#14

Har ett förslag, fast jag vet inte alls hur det funkar på Gotland. Du har väl Färdtjänst? De har "rullstolsbussar" och då kan du ju åka med elscootern när du ska iväg o handla t.ex. Och ska du till vänner så kan du åka med din pantera, viktigt att du sitter bra ju. Det skulle jag ha jobbat för. Hoppas det hjälper dig.

ph77

EvaG
5/22/11, 1:07 PM
#15

#14 Jag tror det är olika tillstånd från kommun och färdtjänstnämnd när det gäller att åka rullstolsbuss resp taxi. Jag tror det bygger bland annat på läkarintyg och behov.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
5/22/11, 3:08 PM
#16

Det finns lika myccket regler som det finns kommuner när det gäller färdtjänsten Kommunnerna kan fatta i princip vilka regler dom vill inom ramarna i färdtjänstlagen annars blir det inte rätt Man måste veta vad som står i reglerna för den ort man talar om

Ph77
5/22/11, 4:04 PM
#17

Jag menar bara att det kan vara en idé att ta reda på Gotlands kommuns regler.

ph77

[Beavis]
5/23/11, 7:11 PM
#18

Vet inte om detta kan vara något att kolla på?

http://www.gotland.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=1029

Om inte annat så kan man ju börja att kolla regler där.

Bettan
5/26/11, 12:54 AM
#19

Varför kan det inte vara samma regler över hela landet?

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Beavis]
5/26/11, 10:13 AM
#20

Regionerna har en viss självbestämmanderätt det är lagstiftat sen ett flertal år tillbaka handikappolitiken är ett av områdena där landsting/kommuner får göra lite som de vill med därför är det olika överallt.

Annons:
Mezzzanina
5/26/11, 11:51 PM
#21

Får jag bara fråga en sak…Varför kommer en tråd upp som jag skrev år 2007?Det är ju en jätte gammal tråd.

[Beavis]
5/27/11, 12:00 AM
#22

#21 Skulle tro att det beror på att Ph77 11-05-22 troligen satt och gick igenom gamla trådar och hittade en som intresserade h*n?

Mezzzanina
5/27/11, 12:03 AM
#23

Ok Tack Beavis.

[Beavis]
5/27/11, 12:06 AM
#24

Det gör jag själv ibland. går igenom arkivet och hittar en gammal men intressant tråd. Jag antar att du redan fått hjälp? Men en intressant fråga var det ju ändå

Ph77
5/27/11, 12:28 PM
#25

oj, jag kollade faktiskt inte alls på datumet. Är de inaktuella så brukar ju tråden "låsas" av admin. Jag läste som sagt bara texten. Har nyligen blivit rörelsehindrad själv och känner att det tyvärr finns en STOR förbättringspotential i svenska samhället

ph77

Leffe
5/27/11, 1:02 PM
#26

En tråd behöver inte vara inaktuell även om den är gammal. Det är fortfarande lika aktuellt med regler när man ansöker om färdtjänst

[Beavis]
5/27/11, 7:16 PM
#27

#25 Det är lugnt. ;em om man återgår till #1 så tycker jag att det verkade skumt att de vägrade serva din rullstol bara pga att det var "fel" märke? Det är ju inte direkt svårt att serva olika märken då de är rätt lika i grundkonstuktion.

Och reservdelar kan med fördel användas dem emellan. Fast kanske har de något avtal om att bara använda ett vist märke?

Sen fungerar ju scoters inne och ute men är jäkligt otympliga inne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: