Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1245 ggr
Linda
9/23/07, 1:05 PM

Hjälpmedel

Jag själv är utbildad i vården tyvärr pallade inte min kropp eller mitt privatliv för yrket och lämnade det nydligen efter 7 år som bla boendestödjare och hjälpmedelstprovare.

-Vilket hjälpmedel tycker du är viktigast?

Annons:
vanessa
9/23/07, 1:34 PM
#1

Allt handlar väl i grund och botten om vilket handikapp man har. Rullstol och rullator för de som ine kan eller har svårt att gå.

Men så ser jag till mig själv, som går utan problem, så är det andra hjälpmedel som behövs. Som min skalmanklocka som påminner mig om det jag glömmer, som att äta. Det är viktigt att komma ihåg att äta, eftersom man annars blir svag. Så det är viktigt för mig.

Sedan så är det nog assistenter viktiga för många.

Vad är en hjälpmedelsprovare? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Linda
9/23/07, 5:31 PM
#2

#1 Givetvis, men det var lite med det jag tänkte höra i tråden vad man har för hjälpmedel.

"hjälpmedelsutprovare" på gruppbostaden som förjupade sig i vad en enskilld indevid behövde i samråd med övriga teamet, hjälpmedelscentralen.

Jag tycker att det är viktigt att man får hjälp med att hitta rätt hjälpmedel  som passar en själv.

Som sagt, du är bara handikappad när du inte kommer över stenen med rullstolen etc…Fanns där en ramp för att underlätta..

Mezzzanina
9/24/07, 12:20 AM
#3

Vad synd att man inte kan kryssa i fler än ett alternativ i röstningen här.Jag tycker att min rullstol är viktig, men även mina assistenter.

emiya
9/26/07, 3:36 PM
#4

Samhället måste bli tillgängligt för alla oavsett vad man har för funktionshinder! Vi har alla lika rätt att vara delaktiga i allt vad ett samhälle innebär! Där ligger det viktigaste "hjälpmedlet", tycker jag!

Sen håller jag med Vanessa, vilket personligt hjälpmedel som är viktigast beror på vilka problem man har.

Denna kommentar har tagits bort.
Muszimba
3/28/08, 9:51 AM
#6

Som assistent hade jag velat kryssa i fler alternativ än vad som fanns med. Det är så mycket som verkligen hjälper mina brukare att kunna ta till vara på sitt liv i det handikapp som de har.

Gick introduktion igår för näst sista gången hos en som inte har ngt verbalt tal, men sinnet kvar till max. Vi skämtade faktiskt en hel del och man låg dubbelvikt av skratt flera gånger så kul vi hade.

Annons:
[SvenA]
3/28/08, 6:31 PM
#7

CoolUtan riktiga hjälpmedel så blir livet mycjet svårare och manb får en mycjet dålig livskvalite, Föe mig är min talsytntes ett av de viktigaste hjälpmedek sedan kommer den vita käppen utan dessa skulle jag ju bli helt pasiv och inre kunna delta i samhällslivet  och inte heller kunna läsa vad ni skriver här kag skulle inte heller junna läsa tidningar och annat

klarsferrets
4/2/08, 3:09 PM
#8

jag har min rullstol som jag använder när jag är ute eller åker och handlar m.m

sedan har jag min käpp som jag fick nu då jag bröt min fot på ingenting i gentligen (får sämmre o sämmre kalk kan inte ta till mig kalken så jag blir ur kakad)

Bär bara ramper för rullstol.

Jag har fått en bil av Fös så jag kan ta mig dit jag vill,

Att få rätt hjälp medel är väldigt viktigt men man måste var på sig och omkring sig för att få det man är i behov av.

mycket olika distanser att skriva till då man blir handikappad.

har även handikaps skylt på bilen

Sovgott
4/3/08, 2:13 PM
#9

Jag arbetar inom vården, och ett hjälpmedel som verkligen underlättar och förbättrar min arbetsmiljö är taklift/golvlift.

Även rullstol med motor på är ett fantastiskt hjälpmedel, särskilt som jag arbetar i ett samhälle med väldigt många backar.

Kalendula
5/4/10, 12:46 AM
#10

Jag tillhör en grupp med dolt handdikapp och har väldigt svårt för att få dom hjälpmedel som jag behöver. Därför att många av dem har med min bekvämlighet att göra. Tex som att kunna få lov att ligga bekvämt i sängen. Om jag ska kunna göa det så får jag snällt betala det själv på ett halv sjukbidrag där 4 femtedelar går till hyran. Bara för att jag bara ibland skulle behöva en rullator så får jag ingen, utan får sitta inne när jag inte kan ta mig ut. Det är en massa mer, men jag orkar inte gå in på det. Tycker mest att sjukvård och f-kassan bråkar med mig.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Beavis]
5/4/10, 11:56 AM
#11

Jag efterlyser upplysning i samhället. som jag sagt i flertalet trådar tidigare så behövs en attityds förändring emot oss av makthavare och allmänhet. Efter det behövs ju självklart anpassning av samhället vilket ju egentligen var det jag röstade på och väll går under samma område egentligen?

Jag vill att vi ska börja ses som vanliga människor av våra "friska" medmänniskor och inte bara en kostsam belastning. Att inte ses som arbetsskygga av Sociala myndigheter för att vi inte får jobb mm pga att arbetsgivare hellre ser någon som de tror jobbar bättre och smälter in i gruppen bättre.  "Större mångfald" står i många annonser. tyvärr betyder det bara fler kvinnor/män och kanske en tysk. inte riktig mångfald där vi andra inbegrips.

DodeN
5/7/10, 8:18 PM
#12

Jag valde rullstolen för utan den kommer jag inte ut i samhället och då spelar det ingen roll hurvida det är tillgängligt där eller inte. Men sen har jag även ADHD och för det krävs det helt andra "hjälpmedel", ett av de jag fått nyligen är boendestöd som är en stor hjälp.

Tyvärr är det jättesvårt att få hjälp och hjälpmedel för adhd-problematiken kan man inte äta mediciner så får man ofta ingen annan hjälp. Men jag har upplevt enhel del sånt när det gäller rörelsehindret också, man verkar tycka att det är bättre att jag sitter isolerad hemma än att få hjälpmedel. Allt är någon annans problem.

Det behövs verkligen att politiker för upp ögonen för oss som grupp, de skär ner massor. Läste igår i tidningen om en man som lämnat in sin elskoter till hjälpmedelscentrum på service men fått svaraet att han inte får tillbaka den för att vårat landsting inte ger ut några sådana längre. Man måste köpa själv. Så nu sitter han isolerat hemma, med allt vad det innebär.

[Beavis]
5/7/10, 11:07 PM
#13

#12 Helt sjukt han hade ju redan fått den…. för helvete Okej om de ändrat reglerna och inte längre bekostar fler, men att ta den ifrån honom när han vill få den lagad… man blir matt.

Annons:
[SvenA]
5/8/10, 10:54 AM
#14

Det är så typiskt att man gör så det är därför så viktigt att hela tiden föra fram hur det verkligen går till i samhället för personer med stora funktionshinder

Så vi måste hela tiden se till att hålla debatten i liv gemom attvara aktiva på alla sätt och påtala vilka konsekvenser besluten får

Den här sajten är ett bra forum att föra fram sådan saker på desta fler som påtalar bristerna desto bättre är det

Upp till toppen
Annons: