Annons:
Etikettövrigt
Läst 1299 ggr
Mezzzanina
9/17/07, 2:43 AM

Skillnad på handikappvänliga städer..

Hej på er!

Måste berätta att jag förut bodde i Köping.

En underbar stad där man kunde ta sig väl runt med rullstol.

De flesta affärerna låg på gatuplan.Visst finns det affärer och annat som har någon liten trapp vid ingången, men då kom de alltid springande med ramp och hjälpte en in.

Hela atmosfären i Köping fick mig att känna att jag var människa och inte bara en handikappad person.

Numera så bor jag på Gotland.Måste bo här för att min 12 åriga son är stadgad här.

Men Visby är nog den mest ohandikappvänliga stad jag någon sin bott och vart i.

Jag kan inte alls ta mig in i affärena som alla är små och inte har plats för en rullstol.Dessutom så ligger de flesta någon trapp upp.Gatorna är alla kullerstensgator och många med den äldre typen av runda kullerstenar.Försök att rulla själv på dem!(Jag har försökt)

För att inte tala om alla backar….med kullerstenar naturligtvis.

Man kan dock ta sig in på de större varuhusen som Obs och Ålehns eller de större matvaruaffärerna utan problem.

Men är man ute på stan i Visby sommartid så bör man inte förvänta sig att få hjälp.

Helt annorlunda mot Köping.

Hur handikappvänliga är era städer där ni bor?

Kan ju vara av intresse om man vill åka till någon stad att veta lite i förhand!För helt uppenbart så kan det verkligen skilja sig från stad till stad.

Annons:
vanessa
9/17/07, 2:55 AM
#1

Man borde kanske sedan sätta upp topp- och botten listor på olika städer. Ja, Visby som är en medeltida stad är trång och bugglig. Brukar säga till mamma att hon får ta på sig njurbälte på vissa ställen när jag hjälper henne. Just för att det är kullerstenar, grus och sådant.

Tråkigt att de inte spontant hjälper till. Det är väl det minsta man kan önska sig, en hjälpande hand. Så vad tycker du om idéen om topp- och bottenlista, om det inte finns redan. Något som vi här kunde skapa framöver.

I Stockholm så är det rätt okej, men olika för var man är. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
9/17/07, 3:15 AM
#2

Tycker att iden med listan är toppen!!!!!

Vore himla bra om någon ville belysa de städer som är lätta och trevliga att ta sig runt i för alla människor!

Det ligger inte alltid i att bara handikappanpassa, utan även i andan som man upplever i staden.

vanessa
9/17/07, 3:51 PM
#3

Andan är definitvt hur viktig som helst. Något vi kan fundera på och börja samla info till i långsam takt. För att sedan se om det kan bli något. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asagard
9/17/07, 4:01 PM
#4

Mezzzanina: Men så kul att se en till från Gotland! Vi bor också på Gotland, dock neråt Hemse-hållet. Jag är inte rullstolsburen själv, men min sambos dotter är och jag är därför mycket intresserad av allt som rör handikapp. Håller med om att Visby är värdelöst ur rullstolssynpunkt, men jag antar att det har att göra med att staden är gammal?! Hemse likadant. Avskyr alla backar och kullerstenar och det är verkligen totalt värdelöst! Synd, för Gotland är trots allt en kommun med många rullstolsburna människor!

Annars tycker jag att vår kommun är toppen när det gäller vård och hjälpmedel!

Upp till toppen
Annons: