Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 6841 ggr
Jenna-Gun
2007-08-21 15:38

Vad är medfödd grå starr?

Grå starr
Vad är medfödd grå starr?
Medfödd grå starr kan vara ärftlig.
Barn som föds med grå starr på båda ögonen kan inte utveckla sin syn. Om barnet har mycket grå starr på ena ögat kan synen på det ögat inte utvecklas.
Symtom
Under de två första månaderna i ett barns liv är synintrycken extremt viktiga. Det är därför av stor betydelse att grå starren upptäcks så fort som möjligt.
Första man upptäcker är att pupillen är grå.
Ett annat tecken är att barnet har svårt att fixera blicken, vilket ett nyfött barn bör kunna under korta stunder.
                 ärftlig grå starr finns i släkten bör barnet undersökas extra noggrant av en ögonläkare.
Behandling
Barn med mycket grå starr bör opereras tidigt. Den grumliga linsen tas bort och ersätts med kontaktlinser utanpå ögat. I och med operationen kan barnet få en mer normal synutveckling. Regelbundna kontroller av ögonen är viktiga eftersom det finns risk för så kallad efterstarr eller att trycket i ögat blir för högt.
Kontaktlinserna byts till svagare styrka allt eftersom barnets ögon växer. Det är viktigt att kontrollera att inga infektioner uppstår i ögonen. Om ögonen blir röda bör ögonläkare kontaktas. Vid en ögoninfektion bör linserna tas ut och ögonen behandlas med antibiotikadroppar. Barnet kommer att behöva kontaktlinser eller glasögon hela livet. Barn som opererats för grå starr bör följas hela livet av en ögonläkare för att förhindra komplikationer som ökat ögontryck.
Grå starr kan även uppkomma under barnets första levnadsår. Detta är vanligare och lättare att behandla. Gråstarrsoperationen görs så fort som möjligt för att förhindra problem med synutvecklingen. Barn som är över ett års ålder får konstgjorda plastlinser inopererade, vilket gör att de bara behöver normala läsglasögon. Risken för komplikationer är även betydligt mindre än hos de barn som opereras direkt efter födseln.
Orsak
Linsen bildas mycket tidigt under fosterstadiet. Om mamman blir sjuk tidigt under graviditeten eller om barnet råkar ut för någon sjukdom så kan det födas med grå starr. Röda hund hos mamman under graviditeten kan leda till att barnet föds med grå starr och hörselskada.
Forskning
Forskning bedrivs inom flera olika områden. Ett av dessa är utveckling av nya linser som ska ge förbättrad synskärpa och minska risken för komplikationer efter gråstarrsoperation. En forskargrupp vid Sankt Eriks Ögonsjukhus i Stockholm forskar om och utvecklar bättre linser för nyfödda barn. Många forskar även om vad som orsakar grå starr hos barn. En studie har visat att det är en 3-4 gångers ökad risk för medfödd grå starr hos barn med en födelsevikt på 2500 gram eller mindre. Genom forskning hoppas man kunna förbättra dagens behandling och förstå vad som orsakar grå starr för att förhindra sjukdomens uppkomst.
Texten om medfödd gråstarr är faktagranskad av klinikchef, docent Charlotta Zetterström, Sankt Eriks Ögonsjukhus, Stockholm, mars 2003.

Jag har två söner som ärvt denna sjukdom.

Min äldste son blev inte så bra efter operationsmetoderna som fanns då (1968).

Men min andre son har opererats (1978) och har full syn på ett öga, men efter en näthinnelossning vid 9 års ålder miste han synen på det andra ögat. Han har körkort och lever ett bra liv.

Jenna

Annons:
vanessa
2007-08-22 00:53
#1

Oj, det där var intressant. Visste inte alls så mycket om det. Det är ju bra att de forskar om detta. Ska jag vara ärlig, så visste jag inte att man kunde födas med det. Skrapar förläget med foten. Trodde att det kom senare i livet. Skrapar igen med foten. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Leffe
2007-08-22 01:10
#2

Trodde som Vanessa och trodde inte heller att det var ärftligt

medde
2007-08-22 11:28
#3

Kan bara vackert hålla med åvan talare
Visste det inte heller.
Mycket bra läsning.
Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

totte
2007-08-23 20:23
#4

Samma här

EvaG
2007-09-10 01:17
#5

Intressant.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2007-10-16 08:52
#6

Nog finns det fler här som har synhandikapp

Själv är jag föd med syn på bara ett öga ochhar levt ett bra liv med det har till och med varit yrkesbilist nen nu har mitt seénde öga blivit drabbat så nu har jag knappt ledsyn kvar det beror troligen på en infektion på synnerven som nu är skadad och att lisenhåller på och sjunker.

Det är son Jenna säger när man varit utr så kommer man hem med bulor på högt och lågt särskilt högt numera då jag numera måste ha vitkäppen för att orientera mig utan för hemmet .

Bara detta att kunna skriva och följa med på dessa sidor skapar nackspärr då jag måste vara så när tangentbord och skärm att jag nästan har näsan i de Att läsa kräver att jag har ett särskilt förstoringsprogran som gör att jag får upp texten mycket stort de sidorna med kommentarerna som finns här får jag upp halva sidan av ungefär på en 22" skärm.

Annons:
Fredrik-Hadiono
2012-06-25 18:27
#7

Tack for en mkt intressant och informativ artikell. Min mellersta son opererades igar for grastarr.

Doktornerna sa att han haft det sedan fodsel men inte reagarat pa det eftersom det ena ogat fungerat normalt.

For ca 3manader sedan fick han en penna i ogat da han lekte med sin aldre bror. Allt var normalt men 1 manade efter den incidenten sanktes hans syn drastiskt och han kunde bara se skuggor med det drabbade ogat.

Hur som helst operationen gick bra sa vi far hoppas att rehabiliteringen oxa gar bra.

Har forsokt lasa pa Internet om detta fenomen men inte hittat nagonstans om att barn kan ha grastarr liggande "sovande" lixom sedan fodseln for att sedan vid 8ars alder forst riktigt drabbas eller paverkas uttav det, nagon som vet nagot om detta?

[Beavis]
2012-06-25 21:11
#8

Hej och välkommen hit Fredrik-Hadiono

Bra att de upptäckte din sons gråstarr i alla fall. Hoppas att det går bra.

Jag kan rekomendera dig att titta in på systersajten synskadade.ifokus.se De kan nog bättre svara på dina funderingar gällande starren.

Lycka till

/Beavis

Upp till toppen
Annons: