Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 5878 ggr
Jenna-Gun
2007-08-23 13:12

Näthinneavlossning

Näthinneavlossning
Vid näthinneavlossning lossnar delar av hinnan  från ögats innervägg. Sjukdomen är ovanlig men uppkommer oftast i medelåldern. Utsikterna till läkning är goda om sjukdomen är enkel och behandlas tidigt med laser eller operation.

Kontakta ögonakut eller ögonläkare bums om du upplever ljusblixtar, "sotfläckar", mörka slingor eller skuggor i synfältet.

I ögats näthinna sitter de synceller som förmedlar synimpulserna till hjärnan.

Näthinneavlossning beror oftast på att ett litet hål har bildats i näthinnan. Genom hålet flyter vätska ut och lyfter hinnan från sitt fäste i ögats innervägg. Näthinnan lossnar gradvis. De delar av näthinnan som lossnar fungerar inte längre. Det gäller att snabbt få vård, inom ett par veckor kan hela näthinnan ha lossnat och ögat blir blint.

Enkla former av sjukdomen som behandlas tidigt har mycket goda utsikter till läkning, mer än 90 procent läker.

Näthinneavlossning är en ganska ovanlig sjukdom. Den uppkommer oftast i medelåldern och drabbar män och kvinnor lika ofta. I denna ålder sjunker ögats glaskropp ihop vilket i enstaka fall orsakar hålbildning i näthinnan.

Mycket närsynta personer löper en större risk för  näthinneavlossning eftersom deras näthinnor är tunnare och skörare. Kraftiga slag direkt mot ögat kan orsaka näthinneavlossning.

Symtom
För många börjar näthinneavlossning med att man upplever blixtfenomen och "sotflagor" som rör sig framför ögat. "Sotflagorna" följs av en skugga som dras från utkanten av synfältet mot mitten.

När skuggan når mitten går det inte längre att läsa och se skarpt. Det kan ta några timmar eller dagar. Synförsämringen blir då kraftig och kommer bara på ett öga.

Förebyggande
Om du upplever symtom som ljusblixtar, "sotfläckar" eller mörka slingor kan det vara tecken på att ett hål i näthinnan bildats och risken för näthinneavlossning är då stor.

Kontrollera dina ögon. Ju fortare du blir behandlad, desto mindre risk att synen påverkas allvarligt Sök vård. Vänd dig till akutmottagning på ögonsjukhus eller kontakta en ögonläkare omgående om du upplever ljusblixtar, "sotfläckar", mörka slingor eller skuggor i synfältet.

Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på mottagningen under Sök vård uppe till höger. Du kan även kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter till höger.

Undersökningar
Med hjälp av ett oftalmoskop studerar ögonläkaren ögonbotten. Pupillen vidgas först med droppar.
Läkaren kan då se sjukliga förändringar och bestämma om du har näthinneavlossning.

Behandling
Näthinneavlossning behandlas kirurgiskt. Vid behandlingen fästs näthinnan åter mot ögats innervägg, hålet i hinnan tätas och vätskan
under den sugs upp. Tidiga förändringar, när hålet bildats men näthinnan ännu inte lossnat, behandlas med laser under lokalbedövning. Större förändringar kräver operation under narkos. Resultaten är oftast mycket goda, men ibland krävs flera operationer. Synförmågan och synfältet återställs till stor del.

Sveriges ögonläkarförening - Näthinneavlossning

StödorganisationerSynskadades Riksförbund (SRF)

Jenna

Annons:
medde
2007-08-23 13:18
#1

Vilken otroligt bra information. Verkligen bra läsning

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2007-08-23 15:07
#2

Det här var bra. Måste nog smälta en del innan jag kan komma med vettiga frågor på det hela. För det är en helt ny värld för mig. Jag som drabbades av skuggor och imma gick motvilligt till ögonläkaren. De såg att det inte var näthinneavlossning, vilket jag inte ens hade en tanke på. Men de såg att jag troligen hade MS. Vilket det sedan visade sig vara. Så alla som har problem med synen, gå till läkaren direkt. Tro inte som jag inbillade mig att det hjälper med ett par nya glasögon :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
2007-08-23 22:01
#3

Jag vill ingen så ont att få näthinneavlossning.

Inte ens min värsta fiende.

Det är så svårt att veta när det kan lossna igen.

Jenna

EvaG
2007-09-10 01:18
#4

Intressant läsning.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: