Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1543 ggr
vanessa
9/13/07, 8:37 PM

Nyfiken i en strut

Hejsan, jag som av nyfiken av naturen undrar om ni har någon sjukdom som gör att ni inte fungerar som normala svenssons, eller om ni kanske jobbar som handikappade.

Själv har jag MS. Fick diagnosen för ett och ett halvt år sedan. Efter att den första chocken la sig, så har jag fungerat mer eller mindre. Jag ser ifrån mot varje dag, så jag deppar inte ihop, mer än någon gång. Det är nog mer för att rensa systemet.

Men som sagt, jag är en nyfiken själ. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Jenna-Gun
9/13/07, 8:43 PM
#1

Vet inte vad en synskada räknas som.

Jenna

vanessa
9/13/07, 8:53 PM
#2

Det räknas i mina ögon som en sjukdom om du inte föddes med det. Fast du har så rätt, vad räknas det som :-). Suck, nu får jag fundera mera på det hela… Tack, Jenna för svaret. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
9/13/07, 9:42 PM
#3

Jag satt bara,att jag ville se svaren, Var hör jag hemma vanessa?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
9/13/07, 10:50 PM
#4

Nyfiken i strutgruppen, Medde! Fast jag borde lagt till anhörig. Men försent. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[SvenA]
10/16/07, 8:57 AM
#5

Även om man är född med ett "handikapp" så beror det på en sjukdom av något slag

klarsferrets
10/24/07, 10:21 AM
#6

hej ny här inne på denna sidan.

Det enda jag är född med är min allergi och min ordblindhet.

Men för för 4 årsen så hände det något i mitt liv som förndra mig totalt.

Jag körde en last till Norge allt var okej att köra detta var i oktober 03 men när jag hadde varit och lastat av min last i Norge så skulle jag till baka till Sverige närmare bestänt till Vargön för att hämta en last o köra den till Frankrike.

När jag kom mot Svinesund så börja att se dubbelt trodde jag var tött för jag hadde varit aktiv väldigt länge och hadde svårt att sova.

När jag väl komm till Vargön så hadde jag gjort som så att jag satte en lapp en för ena ögat vilket gjorde att jag kunde se vanligt i gen .

Körde ner till Frankrike med min last efter mycker besvär men till slut gick det .

Gick i väg till lasaretet här ner och komm slutligen till Sverige i gen och fick då konstaterat att jag hadde gift struma hög.

Blev så långtids sjukskriven, 2004 skulle jah till RTG för en kontroll av hjärta o lunga fick då ett svar att jag hadde col 6 månader efter detta kom nästa pärs jag hadde fått ALFA 1 en svår lungsukdom.

Jag blev  bara sämre o sämre fick till slut min rullstol då jag inte orkar att gå så mycket 2006 fick jag nästa dom min kropp tar inte upp kalken alls så nu har jag snart ingen kalk i kropen.

Jag har nu fått en bil via FÖS men hur i härrans namn ska man har råd att betala bil försäkring o skatt på den när man bara har en pansion på bara en liten summa man får i månaden det fattar jag inte alls.

När man är sjuk så måste man va aktiv i allt för att kunna få den hjälpen man är i behov av man måste kunna sin sjukdom gärna mer än vad läkaren själv kan .

Nackedelen är att vi har avsakffat familje läkaren o det gör allt så mycket svårare då du hela tiden får träffa nya läkare o ska gämt berätta hela förloppet för den nye.

Tack vare mina underbara barn och mina djur så lever jag ännu i dag men jag vet att jag är här nu på lånad tid har gått över vad läkaren sagt till mig . Men läser mycket om ALFA 1 då vi inte har så mycket info om den i sverige så får man gå utanför sverige och det har hjälpt mig mycket i hur jag kan leva.

Jag har rullstol pantera för den är lättast men den går inte att fälla i hop men jag äslkar denna lilla stol jag kan ta mig fram över allt näst intill i alla fall

Annons:
vanessa
10/24/07, 12:39 PM
#7

Fy sjutton, vad jobbigt. Min mamma har också KOL, lungemfysen och hjärtproblem. Men hon har inte ALFA 1. Har faktist inte ens hört om den sjukdomen. men googlade på det.

Låter som en hemsk sjukdom.  Har du syrgas hemma? För det hjälper mamma en massa. Hon hade nog inte levt utan det.

Förstår inte varför Pantheras stolar inte kan "vikas" ihop. För ibland måste även de som är väldigt aktiva få undan stolen vid t.ex. bilåkning. Men den verkar vara de ultimata stolen annars.

Såg på Alfa-föreningens hemsida att en medicin blivit släppt i år för er. Har du fått den?

Djur och de runt en i sin omgivning är det finaste och bästa som finns. Det som gör att man klara av livet på alla plan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

klarsferrets
10/24/07, 3:22 PM
#8

Hej o tack för den sidan har letat länge efter just ALFA 1 men inte funnit .

Ett jätte tack för att du gav mig länken.

Nej jag har ingen syrgas hemma då jag har små illrar o barnbarn så vill jag inte ha detta hemma ännu i alla fall.

Än så länge har jag i alla fall mellan 30 - 40 % i utandningen så jag är ganska nöjd ändå.

Ja det är sant det äre inte många som har hört talas om den men den finna men inte många som utväklar den fult ut.

Problemet som jag ser är att i Sverige så är det en begränsing på allt vet vilka mediciner som är kanon bra för mig om man läser i andra länder men tyvärr så tar inte sverige in detta.

Vilket inne bär att jag tror att de som inte har samma möjlighet som jag att resa så går man bort fortare .

Jag vistas mycket i Frankrike och Belgien så där av har jag kunnat stanna upp den en del i alla fall

vanessa
10/24/07, 11:08 PM
#9

Varsågod, trevligt att göra någon glad. Då har jag äntligen uppnått mitt dagsmål, att göra en främmande person glad varje dag. Fast från och med nu är du inte längre en främmande person :-).

Mamma har katt och syrgas. Den enda skillnaden i livet är att man inte får ha någon eld, tända ljus och sånt. Samt att man alltid går omkring med en slang efter sig. Och om dina illrar inte alltid är ute, så kan du bara lägga undan slangen när de tassar runt. För hon orkar så mycket mer och skulle idag inte leva utan den. Och barnbarnen behöver du inte oroa dig för, annat än att de kanske behöver vänja sig.

Medicinen som kommer från USA, blev godkänd i EU, och sedan här. Det är väldigt, väldigt färskt på marknaden här.  Som sagt, det står mer på den sidan. Säg till om det är andra länkar du saknar så kan jag försöka leta rätt på dem åt dig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vassna
10/24/07, 11:31 PM
#10

Jag svarade - Jag jobbar med de som är sjuka, fast egentligen är jag personlig assistent eller som det hette förr anhörigvårdare åt min sambo som är handikappad. Han sitter i rullstol efter en fallaolycka på arbetet 1969 så han har suttit i stolen några år nu.

Muszimba
11/15/07, 10:54 AM
#11

Jag jobbar som personlig assistent, även om jag själv har fibromyalgi och kotförskjutning.

anna-carin
11/15/07, 11:12 AM
#12

#9

Ursäkta att jag inte svarat5 på länge har haft en jobbig tid .

Men jag vill tacka dig för att du ställer upp.

Jag läser mycket på den amerikanska medicin då jag har fått en möjlighet att läsa på de sidorna.

Tvärr så är denna nya medcin bara god känd ännu men inte ute i marknaden ännu utan det liger fortfaranade på dears bord.

Den ska vist va väldigt dyr och det är bara vissa kommer att få den. men det är endast vad jag har läst om .

SusanneStromstedt
11/15/07, 3:14 PM
#13

Jag har fibromyalgi och är benskör efter kortizon/cellgiftsbehandlig 1997-98

Annons:
emiya
11/16/07, 12:50 AM
#14

Tre reumatiska sjukdomar, fibromyalgi, artros och reumatisk inflammation (finns inget bättre "namn"). Har också tinnitus och Meniéres.

Denna kommentar har tagits bort.
[Beavis]
9/5/10, 2:21 AM
#16

Jag har Ryggmärgsbråck. Ett medfött handikapp med förlamningssymptom.

[Beavis]
9/10/10, 12:49 AM
#17

Önskar jag kunde  jobba som handikappad… hade löst en del problemGlad

[SvenA]
9/10/10, 10:15 AM
#18

Finns det inget sådant yrke då

Upp till toppen
Annons: