Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 4016 ggr
vanessa
2007-09-14 02:27

Använder du hjälpmedel?

Jag har som nybliven MS sjuk, börjat öppna en värld som varit rätt dold för mig. En av sakerna som de på rehab pråntade in i min hjärna var att skaffa de hjälpmedel du behöver, om det underlättar din livskvalitet och dag.

Så jag har nu en hel del bra saker, som jag kommer att berätta mer om senare. Jag har en skalmanklocka. Kallar den för det. Det för att jag glömmer att äta, så den påminner mig om det bland annat. Sedan påminner den om andra saker också.

Jag har även diktafon som jag använder eftersom jag har en teflonhjärna. Så den hjälper mig att komma ihåg saker.

Sedan har jag skaffat mig en självgående dammsugare. Den är guld värd. Det har aldrig varit kul att dammsuga, men det jobbigaste är att man blir så trött av det.

Slutligen, så har jag kylvästen jag skrivit om här.

Har du saker som hjälper till i ditt liv, som gör livet lättare, oavsett vem man nu än råkar vara. Med eller utan handikapp. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
emiya
2007-09-17 02:26
#1

Har rullator, men kan också gå kortare sträckor med enbart käpp. Har toasitsförhöjare, duschstol, olika köksredskap som är bra för reumatikerhänder, skoinlägg och knappknäppare.

Sover i hög säng på magnetmadrass och har ortoser med keramiska fibrer, stolsits med magneter, m m.

Har hörselförstärkare (kan inte använda hörapparat) till telefon och TV.

Hmm, finns det verkligen självgående dammsugare? Det måste jag undersöka, det låter underbart! Undrar vad min hankatt skulle säga om en sån (han är livrädd för dammsugare)?Glad

vanessa
2007-09-17 02:31
#2

Fast min ena kisse är livrädd bara jag närmar mig städskåpet. Men denna följer hon efter :-). Dammsugaren är inte ett hjälpmedel som "hjälpmedel", men den hjälper banne mig en massa. Så skönt att se den göra det jag inte orkar.  Länk till försäljare av den.

Vad gör och hjälper magneterna med? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emiya
2007-09-18 01:14
#3

Magneterna ger energi, hjälper igång blodcirkulationen och får igång endorfinerna så att de lindrar värk. Sedan jag köpte madrassen sover jag bättre, vaknar utvilad, har inte lika mycket värk och drömmer inte heller mardrömmar som jag ofta gjorde förut. Visst har jag fortfarande "svåra" nätter, men inte alls som tidigare!

vanessa
2007-09-18 01:25
#4

Okej, då förstår jag. Vad bra att det hjälper dig. För att kunna sova är så viktigt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

totte
2007-09-18 01:28
#5

Sitter i rullstol, har rullator och ett gåbord, Elstol

emiya
2007-09-18 01:39
#6

Jag har väldigt bra kontakt med arbetsterapin här på min ort. De är hjälpsamma och ger mig det jag behöver. Hur är det där ni bor?

PS Magnetgrejerna får jag skaffa, och betala för, själv!

Annons:
Jenna-Gun
2007-09-18 23:01
#7

Jag har en magnivition,en läsapparat som förstorar allt från synålsögat till tect. stickor i fingret etc.

Naturligtvis att läsa post och tidningar med.

Jenna

[SvenA]
2007-10-16 12:52
#8

Även jag har en magnevision och även ett förstoringsprogram till datorn och så klart har jag mina ögon"Vitkäppen"

vanessa
2008-04-06 04:32
#9

Upp

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Tassy]
2008-04-13 22:46
#10

Jag använder kryckor, stödlindor, sån där öppnare till burklock som  sitter fast med vaccumtryck, rullstol och duschpall

vanessa
2008-04-14 01:19
#11

Min mamma har nu fått en sak som gör att hon kan bada. En stol som tar henne upp och ner i badkaret. Hon leer så glatt och stolt för att hon nu kan bada själv. Hon och jag fnissar över att man bli lycklig för att man som närmare 80-årig är stolt för att man kan bada själv. Men så är det. Tänk att alltid ha hemtjänsten som hjälper till med dusch, när man älskar att bada. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Leffe
2008-04-14 02:31
#12

Jag har faktiskt just nu två hjälpmedel här hemma. Jag väntar på en höftledsoperation och nu har det gått så långt att det knakar i höften när jag rör benet och södjer jag på det så låter det som en kulspruta i höften. Det jag vill komma till är att det är otroligt svårt med en så enkel sak som en strumpa samy att komma upp ur soffa och fåtölj. Har nu en grej som ser ut som en strut där man trär upp strumpan utanpå och sedan med hjälp av ett snöre trär man in foten i struten och drar så i snöret så strunten åker upp och strumpan hänger med. För att komma upp har jag en vanlig käpp till hjälp

[SvenA]
2008-04-14 13:43
#13

CoolEtt annat bra hjälpnedel är en griptång  om man har tappat något på golvet och har svårt  att böja sig ner till golvet

Annons:
Ph77
2011-05-22 09:28
#14

Jag har elscooter för hjälp vid förflyttningar, handikappstillstånd i bilen. Jag anses inte tillräckligt sjuk för att få saker från hjälpmedelscentralen. Får köpa allt själv… :-(

ph77

Ph77
2011-05-22 09:37
#15

Kom på några saker vi gjort i hemmet också. Gripklo, fjärrstyrda lampor/TV/stereo, memoryfoam i madrass och kudde, "liggplatser" för mig i alla rum, skor utan knytning (bara trä in foten), luftfuktare i sovrummen, mjuk duschstråle, värmefilt under lakanet, vetekudde som värms i mikron, mikro o kylskåp på båda husplanen, varma fårskinnstofflor och ett varmt duntäcke att sova under. Ja, så har jag det.

ph77

[Beavis]
2011-05-22 10:57
#16

Jag har en ortos på vänsterfoten förhöjning i klacken pga benlängdsskillnad samt en manuell rullstol. Och så bor jag i en handikappanpassad lägenhet.

Upp till toppen
Annons: