Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 1512 ggr
Leffe
10/18/07, 11:46 PM

Buss i Stockholm

Storstockholms Lokaltrafik (SL) har en ndel nyare bussar. Åkte med en buss, som sänker sig när någon med rörelsehinder går ombord. Väl inne finns några säten. Efter dessa säten kommer det trappsteg inne i bussen. Så är det inte tomt fram får en del rörelsehindrade det svårt i bussen - allra helst om bussen börjar köra igen.

Annons:
Vassna
10/18/07, 11:56 PM
#1

Kan man åka med rullstol på dom bussarna? I Linköping har bussarna några säten längst fram som är till för personer som har svårt att gå. Linköpingsbussarna går att sänka ner lite, det kallas för nigning, men några trappsteg inne i bussen finns inte. Underligt att Stockholm inte har bättre bussar än så.

vanessa
10/19/07, 4:09 AM
#2

I Täby har jag sett bussar som dels niger, men också har specialplatser ´för de med rullstolar som är i mitten av bussen. Där barnvagnarna gärna står, men de får flytta sig när person med rullstol kommer in.

Som sagt i flera städer jag var i USA, så hade de anordning så att man snabbt kunde ta sig ombord bussen med stol. Speciellt i San Fransico där det finns så många Vietnamnveteraner. Väntar på dessa bussar. Det har ju bara gått 20 år… /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[SvenA]
10/19/07, 8:31 AM
#3

De enda bussarnai Stockholm somman kan komma in med rullstolar äe de blå ledbussarna som går på stomnätet framför allt linje 2.3.4 det finns även en del andra bussar som har en ramp men den är låst så man måste först kontakta föraren så att han fäller ut rampen så att man kommer ombord.

Jag vet att det någonstans i landet byggdes det upp ramper så att man kunde komma in med rullstolar om jag inte mins fel så var det i Halmstad på 80 talet.

Leffe
10/19/07, 2:26 PM
#4

Jag är i alla fall tacksam att buss-, tunnelbane- och pendeltågsnätet är  som det är. För då har jag mitt jobb kvar. Lite elakt skrivet, men så är det

[SvenA]
10/19/07, 2:40 PM
#5

# 4 Då får vi hoppas för din skull att det fortsätter på det sättet så att du inte behöver omskola dig

Upp till toppen
Annons: