Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 5821 ggr
navel
2007-09-20 12:58

Personlig assistent/ Ledsagare, vad ni tycker.

Hej.

Det här är en fråga till de som har att göra med personliga assistenter/ ledsagare för att underlätta i sin vardag.

Vad kännetäcknar en riktigt bra, respektive riktigt dålig personlig assistent/ ledsagare?

Vad är det bästa/sämsta som en sådan kan göra för/med sin brukare?

Kram

/Navel.

Annons:
vanessa
2007-09-20 19:13
#1

Jag varken är ledsagare, eller nyttjar sådan. Men har ändå viss erfarenhet.

Har jobbat med hemtjänst, samt hjälper min mamma hela tiden. Det viktigaste är att se dem som behöver hjälp som en person, en människa. Att även om jag hjälper till, så är det på deras villkor. Så om de vill ha en speciell tekopp, så ska de ha den och inte alltid den som jag väljer. Är det så att de vill ha bäddat på ett speciellt sätt, så är det bara att göra som de vill.

Diskutera med dem som om de är kloka, inte som kollin. Vilket man ser allt för ofta. Är man ute, så är det de som styr, och jag som anpassar mig. För jag ska hjälpa till med deras vardag. Inte förändra den om det inte är så att de vill att jag ska ge förslag.

Som en dam jag hade hand om. Hon var ledsen för att hon inte kunde skära maten själv. Så jag tog fram en sax. Då kunde hon klippa sin mat, allt från pasta till kött. Glädjen i hennes ögon var underbar, för nu kunde hon bestämma och styra själv.

En annan dam ville att jag skulle göra hennes smörgåsar. Då hon var fullt rörlig, gick på långa promenader varje dag, så sa jag åt henne att göra dem själv. Först blev hon chockad av det jag sa, men sedan när hon gjort det så var hon nöjd. Det blev "hennes" mackor.

Så viktigst av allt, är att se folk som de är. På gott och ont. Att hjälpa till, men samtidigt se till att de vågar ta för sig mer. För varje sak man gör själv, ökar självförtroendet.

De sämsta är de som ser ner på de som de hjälper. Att inte värdera dem som människorna de är. Som mer ser det hela till ett väldigt tillfälligt jobb, och inte värt att engagera sig i. Mitt var också tillfälligt, men jisses vad jag lärde mig en massa om människan. Tack för det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
2007-09-21 00:04
#2

Jag har nyligen fått personlig assistent.Men det tog tre år med ansökningar i massor innan det gick igenom.

Min erfarenhet är att jag tycker att jag är friare med assistent än med hemtjänsten.Kommer ut på fler saker.

Jag har två assistenter som alltinerar.Jag valde en yngre och en som är lite äldre.De är båda helt underbara.Jag är en självständig person som vill göra så mycket som jag orkar och kan själv.

Det är oerhört jobbigt när någon vikarie som inte har hunnit att sätta sig in i hur just jag vill ha det kommer.

Jag hadde en tjej som var precis bakom min rullstol hela tiden och dessutom slet saker ur mina händer, som om jag inte kunde göra något själv.Dessutom så när jag svängde med rullstolen så var hon precis bakom mig hela tiden så att jag nästan körde på henne.

Men det funkade inte länge kan jag säga.

En bra assistent skall kunna ha lite känn på när man vill och kan göra saker själv!

Det viktiga är att de respekterar mitt privatliv men ändå finns diskret till hands.

Jenna-Gun
2007-09-21 18:03
#3

Min man är min bästa ledsagare.

Han har lärt sej tala om vad saker kostar utan att jag ber om det.

Han talar om när det är nivåskillnad där vi går.

Han berättar hur det ser ut längre fram där vi åker bil, så jag kan se det när vi är nära inpå.

Han ser när jag behöver hjälp utan att jag ber om det.

Och mycket annat som han gör för mej

Den mannen byter jag inte bort :)

Jenna

vanessa
2007-09-21 23:17
#4

Det är som min man, han byter jag inte heller bort. Fast önskar att han hade mer tid för att hjälpa till med allt tråkigt hemma. Men har man två jobb och en tidskrävande hobby så finns det inte många minuter över till det trista som disk, städning, ta ut grovsopor och sånt. Men annars är han perfekt, accepterar min sjukdom och hjälper mig en hel del med just den. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

navel
2007-09-22 18:20
#5

Tack snälla ni för era svar.  Det är så bra att få lite insikt i en annan människas situation och upplevelse.

Tack igen för att ni delade med er. :)

Linda
2007-09-23 12:59
#6

Oj förlåt råkade skriva ett liknande..

Annons:
vanessa
2007-09-23 13:35
#7

Vet inte vad för liknande du skrev, men att upprepa saker skadar aldrig :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

navel
2007-09-23 14:05
#8

Linda jag tycker att du ställde mycket bra och vettiga frågor i ditt inlägg. :)

Leffe
2007-09-25 13:52
#9

Jag kör som sagt färdtjänstbuss och träffar på olika typer av ledsagare/personliga assistenter. Redan när man hämtar kunden märker man om det är en bra eller dålig assistent. Jag går ur bussen för att ta ner liften och öppna dörrarna bak. Säger då alltid hej och får ögonkontakt med kunden och fortsätter jaha du ska ut och handla. Då säger assistenten ja (en dålig assistent då jag vet att kunden kan svara själv). Jag struntar i det läget i assistenten utan upprepar frågan samtidigt som jag har ögonkontakt med kunden. Och får då svar från kunden, som blir glad dessutom. Alltså en dålig assistent är en assistent som inte låter kunden sköta sig själv så mycket som möjligt. I alla fall tycker jag så.

Ett annat exempel på dåliga assistenter (i alla fall kunde det vara så för en del år sedan, vet ej nu då jag inte längre kör kvällspass) är när man ska hämta kunden på krogen sent på kvällen. Man kommer in och vakterna säger Se till så de skickar med andra assistenter nästa gång för assistenterna har druckit alldeles för mycket.

En bra assistent är en assistent som finns på plats, men ändå inte finns där. Men det viktigaste är ju att den som behöver assistenten tycker om assistenten

Muszimba
2007-10-04 11:41
#10

Jag jobbar som assistent och jag trivs med mitt jobb. Jag håller med dig LeffeD om att det finns dåliga assistenter. Har stött på några då jag jobbar hos 2 arbetsgivare med totalt 4 personer med assistentbehov.

Vad tycker du Leffe om assistenter som hjälper dig i vissa moment i ditt arbete, som tex lossa på bältet och spännbanden till brukarens stol? Vissa gånger får man inte hjälpa er F-tjänstchaffisar med det lilla när man vet hur knivigt ni har det ute på vägarna. Då blir man en sur assistent när man får sura svar vid ett juste bemötande.

Leffe
2007-10-04 12:01
#11

#10 Jag blir bara glad om ni t ex spänner loss fram när jag håller på bak. Brukar säga något om svart arbetskraftGlad
Däremot vill jag att assistenten sätter sig innan jag kommit hela vägen in med rullstolen för annars är assisatenten i vägen. För spänna fast vill jag alltid göra själv.

Men hur det än är blir jag aldrig iriterad och arg (visar det i alla fall inte.

Muszimba
2007-10-04 12:38
#12

Måste fråga dig Leffe, kör du ofta nere i Haningeområdet? Det pga att jag tyckte jag kände igen dig på bilden som du har på din sida.

Jag jobbar nämligen i Haninge.

Leffe
2007-10-04 14:17
#13

Jorå är mest på södra sidan och startar i Haninge området på morgonen

Annons:
Muszimba
2007-10-04 14:22
#14

Tänk vilken kändis du är, så många brukare du kör hit och dit i Stockholm.

Leffe
2007-10-04 14:29
#15

Det härligaste är att jag tycker jobbet är roligt. Har kört i ca 30 år nu och tycker fortfarande om det även om det för varje nytt datasystem blir mindre och mindre personligt. Tyvärr är jag nu sjukskriven för att jag väntar på att få operera höften

Muszimba
2007-10-04 14:33
#16

vilken tur att du trivs med jobbet, det är inte alla F-tjänstchaffisar som gör.

Leffe
2007-10-04 15:52
#17

Lönen hade kunnat vara bättre

Upp till toppen
Annons: