Annons:
Etikettövrigt
Läst 1592 ggr
Mezzzanina
11/8/07, 12:03 AM

Terroriserad

Hej på er1

Sedan ett år tillbaks så har jag levt med ungdomar som terroriserar mig.De kastar trycker sina ansikten mot mina fönster och skriker perversa ord,sliter sönder min brevlåda och staket,kastar ägg på fönstren.Ibland kastar de stenar stora som handflator och jag är livrädd att fönstren skall brista och skada min son och mina katter.I Lördags så rykte de upp min ytterdörr och sprang rakt in i min hall.Tur nog så var jag hundvakt åt min mammas hund då som sprang skällande mot dem så att de vände och sprang ut genom dörren.(Och sedan vidare och stal pengar hos en 80 årig kvinna i närheten av min bostad)Detta är inga ungdomar jag känner eller jag stött mig med på något vis och jag är inte den enda som de terroriserar.Ungdomarna vet att jag sitter i rullstol och inte hinner ikapp dem.De gillar att ge sig på handikappade och äldre och svagare människor. Flera familjer är utsatta för samma sak som jag.

Nu har Gotlands Allehanda fått nys om detta och idag så var jag med i ett stort reportage om detta.Tänkte visa er detta:

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=2264111

Jag har polisanmält var gång som de dyker upp, men polisen befinner sig i Visby flera mil ifrån mig och kommer inte.Ni kan läsa polisens kommentar i detta reportage som också var idag..

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=2262664

Denna terror har tagit mycket tid och mycket energi.Önskar bara att få leva ett vanligt liv och njuta av samvaron med min underbara son och mina underbara katter och råttor.

Många har reageret efter artikeln.Hoppas så att det vänder snart…

Annons:
Leffe
11/8/07, 3:11 AM
#1

Det är fruktansvärt, men om det nu blir uppmärksammat kanske kommun kan fixa med ett vaktbolag i området.

[SvenA]
11/8/07, 7:30 AM
#2

Vad ska man säga det saknas ord. Att samhället inte griper in när sådana här saker händer är allt för vanligt och som vanligt skyller alla på varandra.Risken med att inget görs är att det bildas medborgargarden och då kan vi få en ännu värre utveckling. Så det är bara att hoppas att de tar itu med denna sak. De flesta tyck ju veta vilka ungdommar det är.

medde
11/8/07, 9:51 AM
#3

Blir alldeles chockad då jag läser detta, Håller nu med LeffeD att hoppas det blir någon ändring nu när detta blir uppmärksmmat. Strong gjort att ställa upp även i artiklen. Är just nu alldeles stum, tänker på er//kramar medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
11/8/07, 3:17 PM
#4

Fy sjutton vad vidrigt. Inte förvånansvärt med han som sköt en på sin gård, när man tänker på att de var utsatta på liknande sätt. Blir mållös.

Sedan polisen som vill ha namn? Ska inte de göra något själva, som att spåra med mera. Då detta hände så ofta, varje kväll så kanske några av dem kunde ha varit hemma hos dig. Dolda givetvis. Fattar inte varför de vill ha saker serverade på ett fat.

Kan du sätta upp kameror? Finns på många ställen, allt från Clas Ohlsson till bättre.

Förstår inte hur du står ut. Starkt av dig att ställa upp på denna artikel. Sedan din stackars son. Detta måste ta på er båda två på så negativt sätt så att det inte finns gränser. Usch. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
11/9/07, 12:57 AM
#5

När pressen fick nys om vår situation så tvekade jag inte att berätta.Tycker att detta ämne skall belysas.Jag efterlyser föräldrarna till dessa ungdomar.De är c:a 13-14 år och är ofta ute till 03.00 på nätterna…Jag akulle ALDRIG låta min son driva runt ute på nätterna.Min son är snart i den åldern och är det något disco eller någon fest så tänker jag själv nattvandra.Det är viktigt att föräldrar syns ute bland ungdomar och tar del i det de gör.

Tyvärr har det gått så långt i vårt fall att vi nu letar efter en ny lägenhet.Men det är inte lätt att flytta heller när ens barn är autistiskt och äntligen har fått den bästa hjälpen i en väldigt bra skola.

Alternativet att sätta upp kameror skulle tyvärr nog inte funka.Ungdomarna är ju så fräcka att de förstör allt som finns utanför ens dörr.Min brevlåda, mina rabatter,mina fönster och min veranda.

Det är oerhört svårt att ha fortsätta med ett vanligt liv när man nästan var kväll måste lägga energi på dessa ungdomar.För att inte tala om tiden det tar att sitta och ringa in och göra anmälningar till polisen som sedan inte dyker upp.

Nu har några andra drabbade familjer och jag gått samman och ltittat och jämfört bilder på ungdomar som vi sett.Och visst är det samma som ger sig på våra bostäder.Efter några dagar ringande  och sökande efter en viss utredare hos polisen så har jag nu ringt in och namngett några av de som ger sig på min och andras lägenheter.Men polisen har ännu inte ringt tillbaka eller  på något sätt hört av sig.

Leffe
11/9/07, 1:39 AM
#6

Lagens kvarnar maler långsamt

Annons:
[SvenA]
11/9/07, 6:48 AM
#7

Tyvärr är det så och då får vi det så här i samhället.

vanessa
11/9/07, 8:57 AM
#8

Blir mållös. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

totte
11/10/07, 1:34 AM
#9

Fy vad hämst!

Mezzzanina
11/10/07, 2:31 AM
#10

Det var nog ändå värt att tala ut i artikeln.Ikväll är det Fredag och (peppar peppar) så har inte ungdomarna kommit till min lägenhet.Hoppas att det beror på att kanske föräldrarna har börjat höra lite vad ungdomarna gör på kvällarna/nätterna.

Men responsen från orten där jag bor har vart fantastisk!De startade en debatt på tidnings sidan där alla skrev in och gav mig stöd!Det var helt underbart!Jag skrev själv ett tack där och sedan blev mitt  skrivna tack en artickel igår!Ha ha!

Många människor som jag inte alls känner har sökt upp mig och erbjudit stöd.Och när jag är ute på dagtid så kommer många och känner igen mig och klappar mig på axeln.Och även om polisen är seg, så känner man att samhället stöder mig!!!

Leffe
11/10/07, 2:34 AM
#11

#10 Måste vara en skön känsla mitt i allt elände

vanessa
11/10/07, 2:57 PM
#12

Vad skönt. Det är då man inser att de flesta människor är trevliga och fantastiska. Så njut och sug i dig som en svamp. Sedan kanske de i sin tur håller ögonen öppna och har koll på vad som händer runt dem.

Idioterna är nog oroade för vad som kommer att hända.

Skickar en cyberkram till dig och en massa lyckönskningar. Skönt att kunna pusta ut en stund. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
11/10/07, 6:06 PM
#13

Tack alla underbara ni som läst detta!Känner även stöd från er!Kram till er/Malin

Annons:
[LenaB]
11/12/07, 6:52 PM
#14

Förstår verkligen att det är frustrerande. Man blir mållös! Hoppas innerligt att de åker fast. Så respektlöst…grr! Som vanessa skrev…kameror! Men det får man väl naturligtvis inte sätta upp! Här borde det verkligen vara befogat kan man tycka.

Önskar dig lycka till och skickar en kram.

LenaB

Mezzzanina
11/14/07, 1:09 AM
#15

Hej igen!Tyvärr så skulle det nog heller inte funka om jag satte upp kameror.Jag bor ju i en radhuslägenhet och ungarna rycker ju till och med bort min brevlåda…Förstör mina rabatter.Skulle önska att det fanns en plats att sätta kamera på men huset är lågt och de skulle bara rycka bort dem.

Men som sagt så har folk verkligen brytt sig när de läst artikeln.Får ännu brev med olika tips hur man kan sätta dit ungarna hem.En del människor som jag inte alls känner kommer förbi och ringer på och berättar att de tänker gå promenader utanför min lägenhet på kvällarna!Helt fantastiskt rart tycker jag!Blir rörd när de bryr sig så!Glad

SusanneStromstedt
11/15/07, 3:09 PM
#16

Vansinnesdåd!!Och jag förstår den stackars pappan som sköt tonåringen!Man gör vad som helst för att skydda sin familj.

Vi är däggdjur och alla djur skyddar de sina!Jag förstår inte varför föräldrarna inte tar sitt ansvar över sina barn!!Sånt här gör mig så förbaskad!Om mitt barn gjorde nåt sånt och jag fått reda på det,skulle barnet ligga över mitt knä och få smisk tills baken var blå!!Fy tusan för såna ungar!!!I USA sätter dom rötäggen i militärskola!Sånt skulle vi ha här också!

Mezzzanina
11/15/07, 11:07 PM
#17

Jaaa, det vore nog en grej…militärskola!!!

emiya
11/16/07, 1:06 AM
#18

#16 Jag instämmer med dig, SusanneS.!

Hoppas att ni reder upp det och de åker dit ordentligt, Mezzzanina!

Mezzzanina
11/17/07, 1:12 AM
#19

Ja, det verkar som hela det lilla samhället där jag bor har vaknat när de läste artikeln.Alla (utom jag då tydligen) vet vilka ungdomar som gör dessa saker.Jag är heller inte den enda som utsatts, utan de har gett sig på många äldre och andra handikappade också, och även andra familjerMen efter artikeln så har det vart lungt runt min lägenhet.Det är underbart att kunna bara få slappna av och ha ett vanligt liv på kvällarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kjersti
11/18/07, 4:18 PM
#21

#16  Hur illa det är skall man inte slå sina barn. Barn som blir slagna slår ofta som vuxna. De har inte fått lära sig något annat sätt att hantera ilska och frustration än genom slag.Bli arg och tala om det. Men slå ALDRIG!!!!! Vuxna måste reagera och bry sig men inte slå.

SusanneStromstedt
11/18/07, 5:05 PM
#22

#21

Jag var helt enkelt tvungen att gå in hit för att se vad du anklagade mig för i mailet!

" Jag hoppas att dina barn inte får stryk" skrev du.

Jag har aldrig slagit mina barn!!!

Men dessa nästan vuxna barn som ingen har lärt veta hut skulle inte må dåligt av en smäll i baken.

Ingen har visat dom var gränserna går.Ungdomarna är för tusan nästan vuxna.Borde dom inte veta skillnaden på rätt och fel!

Och du Kjersti:

Har du skrivit till dom andra också som tyckte lika som mig?

Både #17 och #18 tyckte samma.

Må själv så gott i novemberskymningen/Susanne

Mezzzanina
11/18/07, 10:08 PM
#23

Jag såg ett program på tv för bra länge sedan där en grupp stökiga ungar i USA fick (med deras medgivande) gå i militärskola.

Där fick de absolut inte stryk.Men de fick lära sig att samarbeta i grupp.Men de hadde en ganska så sträng ledare där.Men som sagt inget stryk.

Ungdomarna var själva nöjda efteråt.Särskillt när de fick diplom.Det var ju ingen som trodde på dem innan.Och detta inte bara stärkte deras självförtroende när de hadde kämpat och klarat av att vara där.Alla hadde ju uppfattat dessa ungdomar som "omöjliga" innan.De lärde sig även respekt.

Att respektera andra människor borde vara en grund lära i alla hem.

SusanneStromstedt
11/18/07, 10:30 PM
#24

#23

I ett program jag såg var ungdomarna tvångsintagna,nästan som ungdomsvård.

Det var föräldrarna som skrivit in dom där.Dom fick ingen smäll,men straff som kändes.

T.e.x att sova i tält med sovsäck ute på gårdsplanen när dom andra fick varma sköna sängar.Detta fick dom göra tills dom gick med på vårdarnas vilkor.Efter några veckor var dom riktigt spaka och uppförde sig som folk,uppskattade sin varma säng och skötte det dom skulle…/Susanne

Alexej
11/19/07, 1:04 AM
#25

Stackars Mezzanina, det är mycket du måste leva med. Men när jag läste alla insänderbrev kändes det ganska bra, hoppas folk tar hand om dig och dessa ungdomar nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kjersti
11/19/07, 10:48 PM
#26

# 22 Min förhoppning var bara att inga barn blir slagna. Att slå nästa vuxna tror jag inte gör så stor nytta. Då är ju skadan redan skedd. Jag tror inte barn stora eller små lär sig gränser genom att få smäll i baken så de blir blå. Av ditt svar att döma har du ju vetat det hela tiden eftersom du inte slagit. Det gläder mig i novemberskymningen.Glad

# 19 Skönt att höra att din omgivning reagerar och att det  blivit  blivit lugnare.Glad

SusanneStromstedt
11/20/07, 8:15 AM
#27

 #26

Trots att min far slog min mor och alla oss syskon p.g.a sitt fylleri ,har jag aldrig slagit mina barn;Alltså,det stämmer inte alltid att våld föder våld.

Men jag har lärt mig att försvara mig själv!Det är skillnad,eller hur?

Jag har både barn och barnbarn precis som du.Om någon/några vandaler skulle hålla på att plåga dina barn eller barnbarn,låter du det fortgå då ,eller? Om ungdomarna inte går att prata med och ingen polis griper in,då låter du dom alltså fortsätta plåga dina barnbarn??

Du tror inte att du kommer att göra något drastigt tillslut?Det kan jag garantera att du visst kommer att göra,på något sätt,som biter bra och näpsar ungdomarna.

Antingen genom dask eller i allra värsta fall ännu värre!

För det är tydligen bara då som det kommer till allmän kännedom och samhället griper in!

Detta är min åsikt och det får du helt enkelt respektera!

Annons:
Leffe
12/14/07, 2:50 AM
#28
Mezzzanina
12/14/07, 8:50 AM
#29

Hej Igen på er!

Jo, det är lite lugnare runt min lägenhet.Men istället för att kasta saker på mina fönster osv så ställer sig ungdomarna olika grupperingar och bara står och hänger och glor rakt in i lägenheten.På kvällarna så står de så om jag inte har mina persienner nere.Lite trist men i alla fall bättre.Efter jul skall mitt bostadsbolag ta upp min akuta ansökan om en annan lägenhet.Men det kan bli svårt då min son är rotad här och har sin skola och sina bästa vänner här.Och det finns inte flerhandikappanpassade bostäder på min ort.Min arbetsterrapeut vägrar dessutom att i så fall att handikappanpassa den nya lägenheten.Hon säger att det går NOG inte kommunen med på.Så det är inte över ännu.Men lugnare.Dessutom så la polisen ned ärendet trotts att jag namngett flera ungdomar.De säger att de gör så och skickar ett brev till dessa ungdomars föräldrar och anmäler det till socialförvaltningen.Så är läget nu.

Fast jag är inte ute efter att straffa ungdomarna, men jag vill vara ifred.Och jag vet att dessa familjer som får brev hem är sådana som nästan är vana att få sådana brev angående sina barn.De är inte alls engagerade i vad barnen gör på kvällarna och nätterna.Hoppas att socialen rycker in ordentligt där.

navel
12/14/07, 6:22 PM
#30

åh, mezzzanina, det är så himla upprörande!

Jag önskar att kidsen fick uppleva, om så bara för en liten stund, exakt den ångest, maktlöshet och frustration som du har varit tvungen att genomgå på grund av dem.

Hoppas att du snart kan få ett nytt boende.

Upp till toppen
Annons: