Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 1212 ggr
vanessa
10/12/07, 5:59 AM

Vintern är snart här, dags att ge sig ut på isarna

Oavsett om man är funktionshindrad, till och med förlamad så ska det inte hindra dig från att ge dig ut på isen om du vill. Så när kylan kommer så behöver det inte bara vara negativt, utan kanske rent av fyllt med spänning och roliga saker.

Rekryteringsgruppen fritid har en massa fritidsaktiviteter att lära ut och erbjuda. Denna gång riktar jag in mig på isens nöjen. För vi är många som suckar djupt när mörkret och kylan kommer med stora steg.

Så vad erbjuds? Jo, man blir utbildad på säkerhet, och hur man tar sig fram. Det kan vara allt från stående skridskoåkning till skridsokälke. Kälke, stavar och annat lånas ut. Så det är inget som man måste köpa. Vilket är bra, om det visar sig att du tycker att is är bättre som glasspinnar.

Träningen börjar på skridskobana, så naturisarna låter man bli i början. Och det är tryggast så.

Med skridskokälke
De använder en specialutformad sits som ger stöd för bålen, så även om man är mycket svag där så sitter man stadigt. Under sitsen monterar de långfärdsskridskor. Sedan handlar det självklart om att ta sig framåt. Det görs med korta stavar med vassa spetsar. Om händernas funktion är nedsatt så finns det en specialhandske. Samt silvertejp, vilket passar mig som är tejpfreak.

**Åka på fötterna
**De som har benfunktion och sisådär balans kan prova att åka på benen. Då måste man ha stadiga kängor som går upp över vristerna samt något som heter fotledsortoser också. Skridskorna hyr man, och stavarna lånas ut.

**Utmana inte ödet
**Få inte för dig att du ska ge dig ut på naturisar själv. Det är att chansa med livet som betalning. Naturis är ett material som "lever" och kan snabbt gå från stadig till att spricka. Se till att ordna och ha en plan för hur en räddningsaktion ska gå till.

Isdubbar och räddningslina måste finnas lätt tillgängligt och ska nås med en handrörelse. Och så klädombyte ifall du eller någon annan drattar i. Kläder som man givetvis har liggande i vattentäta förpackningar.

Så, känner du dig frestad att prova dig själv? Anmäl dig gärna till rekryteringsgruppen. Men obs, detta är i Stockholm, men de kan säkert tipsa om andra föreningar i andra delar av landet som erbjuder detta.

Kostnaden är först för medlemskap 250 kronor år, sedan 30 kr per gång. Och när våren och sommaren anländer finns det annat att prova på och njuta av.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Simson
10/12/07, 12:43 PM
#1

Ååå jag älskar att åka skridskor. Får ont och åker förgräsligt dåligt typ fällknivsvarianten men har otroligt roligt! Cool

Det roligaste jag gjort i den vägen var när det var en bana ute på gräsmattan på Gärdet i Stockholm. Då fick man åka i både uppförs och nerförsbackar! Ingen som tror en när jag berättar. Förvånad

Blir jag så dålig att jag inte kan åka själv ska jag tvinga ut syster att köra runt mig på spark. Det borde gå galant. Glad

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Upp till toppen
Annons: