Annons:
Etikettövrigt
Läst 928 ggr
Engla
2007-10-26 02:06

Bort med termen handikapp

Socialstyrelsen terminologiråd har beslutat att ta bort termen handikapp. Så nu heter det alltså funktionshinder. Själv har jag inte använt ordet "handikapp" på flera år. Jag skriver alltid människor med funktionshinder, inte funktionshindrade människor. Läs mer här.

Vad säger ni?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Annons:
vanessa
2007-10-26 02:20
#1

Ändrar på en gång här. Håller med. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
2007-10-26 02:21
#2

Ändrat. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
2007-10-26 02:23
#3

Trodde faktiskt inte att man använde ordet handikapp nu för tiden…

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Leffe
2007-10-26 02:29
#4

#3 Jorå
Handikappsparkering, handikappstillstånd, handikappstransport. Där är några ställen det fortfarande används

Engla
2007-10-26 03:08
#5

Jag tänkte mest på tal. Läser man många artiklar och böcker idag, nyare då, så skrivs det mest funktionshinder.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
2007-10-26 03:34
#6

Hade en grupp här som jag döpt till handikapp. Men det ändrade jag. Så det ändrade jag. Kommer nog att ändra på flera ställen här. Men är nyfunktionshindrad så jag har inte lärt mig än. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
[SvenA]
2007-10-26 11:42
#7

Det är ju så att är man funktionshindrad så kan man i bland bli handikappad på grund av funktionshindret det är alltså så att man är inte handikappad utan det är funktionsnedsättningen som kan göra en person handikappad i en speciell situation så ordet beskriver att det är situationen söm utgör handikappet och inte personen som har en funktionsnedsättning .Man måste skilja på person och handikapp.

Vassna
2007-10-26 16:07
#8

#7 Jaha är det så, det låter ju logiskt. Jag har nog aldrig funderat så mycket på det, så då är det ju bra att få det förklarat. Funktionshindrad låter ännu underligare i mina öron, men eftersom jag har svårt att komma på något bättre så får jag använda det ordet.

Engla
2007-10-26 23:07
#9

Man behöver ju inte säga funktionshindrad. Man kan ju säga en person med funktionhinder, människor med funktionshinder om man vill att det ska låta fint…Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla
2007-10-26 23:11
#10

Här står lite om det miljörelaterade handikappbegreppet.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Upp till toppen
Annons: