Annons:
Etikettövrigt
Läst 3141 ggr
Mezzzanina
2007-12-19 22:23

Hund och handikapp!

Hej på er!

Måste bara berätta…Jag har skaffat hund!

Jag hadde en Shetlandsheepdog och en springer spaniel tidigare i mitt liv innan jag hamnade i rullstol.

Jag brukade cykla med dem var dag.Så hamnade jag i rullstol och då trodde jag att det aldrig mer skulle bli hund för mig.

Men så skrev "medde" till mig i en tråd här i fokus och berättade om en rörelsehindrad vän som skaffat sig en liten tax.

Jag har verkligen funderat och funderat om jag skulle klara att ha en hund nu.

Men så var det en familj som fick barn och då inte kunde ha kvar sin lilla ettåriga hund.Det är verkligen en pytte liten hund.Han ser ut som en Yorkshireterrier.Han är en liten blandras.Den ena föräldern är en Löwshen och den andra är en blandning mellan yorkshireterrier,pudel och Papillon.

Jag fick hem honom på prov och det funkar må ni tro!Jag har ju en handikappscouter och den tar jag när vi skall på längre promenader!

Hunden "Chilli" gör att jag kommer ut mycket mer.Och jag har dessutom mött ännu en äldre rörelsehindrad man i mitt kvarter som vågat skaffa sig hund och som även han använder scoutern på promenaderna!

Så nu bor det fyra adopterade omlaceringskatter, fem tamråttor och en hund hos mig och sonen.Många kära att ta hand om, men det är ett kärt besvär som jag önskar många andra!

Annons:
[SvenA]
2007-12-20 12:16
#1

Även om det inte är en vanlig syn så ser man det rätt ofta ändå personer som har rullstol och hund så det fungerar alldeles utmärkt det finns ju även servicehundar för personer med rörelsehinder och så har vi ju ledarhundarna för synskadade så visst fungerar det med hund även om man har ett funktionshinder det är dessutom ett bra sällskap.

Leffe
2007-12-20 14:36
#2

Jag brukar se en del som sitter i rulle och är ute och går med sina hundar. Oftast har de en elrullstol. Kan säga också att det är otroligt vanligt att en rullstolsburen person har katt hemma

emiya
2007-12-20 23:28
#3

Vad roligt för dig, Mezzzanina! Det låter härligt med alla djur, det är livskvalité, tycker jag!

medde
2007-12-22 10:26
#4

Blir så ofantligt glad då jag läser detta. Pm:ar dig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
2007-12-23 01:20
#5

Jag är så glad för den lilla hunden!Jag körde först min vanliga rullstol när jag tog ut Chilli (hunden) på de kortare promenaderna.Men efter ett tag så upptäkte jag hur mycket det tog på axlar och rygg.Så nu har jag kört in scoutern i hallen så att vi snabbt kan komma ut med den.

Och vad förvånad jag blev när jag mötte en annan man med rörelsehinder som bor i grannskapet som även han har köpt hund.

Innan jag skaffade hunden så hadde jag ingen orsak att ta mig ut.Jag bor på en liten ort på landsbygden som bara har ett par mataffärer att ta sig ut till.Och det är ju inte mycket att ta sig ut och titta på och uppleva.Det bara blev så att jag var största delen innomhus förut.Nu är jag ute väldigt mycket och har lärt känna flera hundägare!Himla trevligt!

Skulle önska andra rörelsehindrade personer att få samma möjlighet och glädje!

Leffe
2007-12-23 02:34
#6

Det ser verkligen underbart ut och är nog också verkligen underbart att gå ut med hunden

Annons:
Mezzzanina
2007-12-26 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lägger med en bild på min lilla Hund Chilli här så att ni får se honom!

Mezzzanina
2007-12-26 02:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här kommer ytterligare en bild…!

Leffe
2007-12-26 07:04
Mezzzanina
2007-12-26 22:35
#10

Tack!Visst är han söt.Och han är himla snäll och go med.Men han är bra liten krabat!Ha ha ha!

ElinH
2007-12-28 02:27
#11

Åh så söt :D


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mezzzanina
2007-12-28 22:39
#12

Tackar! Chilli viftar på svansen här! (matte också för hon är så stolt!)

Muszimba
2008-01-10 10:11
#13

Chilli är ju helt bedårande söt. Jag har själv haft hund och vet hur mycket de betyder för både rullstolsburna och "friska" gående. Tur att lille söta Chilli finns på Gotland, annars känns det som att jag hade varit frestad att "hundnappa" honom.     SkrattandeOskyldigSkrattande

Ge honom en stoor Kyss från mig och mina 3 mustjejer.

Annons:
Simson
2008-02-11 20:36
#14

Chilli ser ut att vara en riktig myspropp!! Urgullig!! Vad roligt att det fungerar bra med era promenader! Nosgos till han från oss!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

vanessa
2008-03-25 14:55
#15

Åh, vilken sötnos du har. Djur värmer ens hjärta på så många ställen så man blir förvånad själv. Och med en hund så kommer man som sagt ut på ett naturligt sätt. Kul att det finns fler med rörelsehinder och hund där du bor.

Innanför väggarna så döljer sig katter och andra underbara varelser som förgyller livet. Som en kisse vi adopterade bort på hemmet, som flyttade hem till en man som är helt sängliggande. Han hade en fru också. Katten gick in i hans rum, kastade sig upp i sängen och gosade ner sig på en gång. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Muszimba
2009-02-16 14:01
#16

Hur går det nu så här efter ett år, Mezzzanina? Allt går lika bra hoppas jag för er båda.

Mezzzanina
2009-02-16 19:50
#17

Hej hej!

Tyvärr så blev min hälsa sämre.Jag hamnade på sjukhus en längre tid.Efter det hade jag inte kraften som denna underbare lille vovve krävde.När jag ännu var pigg så var vi ute flera timmar om dagen.Vi startade på morgonen när jag följde sonen till skolan.Sedan var vi ute i timmar.Det var verkligen underbart.Vi var ute tillsammans då jag fotade soluppgångar och solnedgångar…Suck.

Men när krafterna tog slut så kunde han inte få lika långa promenader som han behövde.Han är en liten hund som har en massa energi.Jag kände att det inte var rätt mot hunden när jag inte kunde rasta honom så mycket som tidigare.Men det hela löste sig mycket smidigt.Min ena assistent ville så gärna ha en hund.Hon var i "köpa hund tagen".Det blev helt enkelt så att hon fick ta över Chilli.Nu kan jag träfa honom lite då och då.Det var verkligen en STOR sorg att ta belutet att ge bort en vovve man komit att älska skall ni veta.Men ibland får man inte vara självisk även om jag bra gärna velat behålla denna lilla gosiga mysvovven.

Det blev tomt efter honom.

Muszimba
2009-02-16 20:22
#18

Jag förstår dig helt och hållet. Men tänk positivt, du får ju träffa honom iallafall ibland.

Jag kan ju inte träffa min gamla fina vovve längre utan att själv komma till Nangijala. Min hund blev 15 år.

skrutten2
2009-02-16 20:37
#19

Hej! Och vad kul att du provat att ha hund! Jag sitter i rullstol och jag har haft 4 st hundar, ja inte samtidigt men sammanlagt. Det har varit 2 Golden Reteriver 1 Cocker Spaniel och en blandras som var korsning Pyreene/New Foundland. Och jag hade en Trax som jag for i skogen med, där fick dom springa fritt, och jag var ute med dom varje dag, långa promenader. Det är frihet att ha hund, man kommer/måste ut… oavsett man vill eller inte. Men man mår mycket bättre på det sättet, man har alltid en kompis med sej. Jag flyttade och där jag bor nu är det besvärligare att ta sej ut, så jag törs inte skaffa mej någon ny,,,men jag har god lust. Hittar jag ett lämpligare boende då ska jag ha mej en hund igen, för det är så underbart med dessa vänner. Dom tillför mycket livskvalitet för en människa. Synd att du inte kunde ha honom kvar, men det känns säkert bra att du kunde ordna det så bra för honom iaf Glad

Upp till toppen
Annons: