Annons:
Etikettövrigt
Läst 2705 ggr
medde
12/30/07, 3:57 PM

Terror mot rullstolsburen

Mezzzanina. Är du ok? Läste om en kvinna i rullstol på Gotland på text tv, blir orolig är det du?

Hör av dig snälla!!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
maggan
12/30/07, 4:01 PM
#1

Tänkte också på dig när jag läste det.

Tin-Tin
12/30/07, 5:32 PM
#2

Förstår att ni är oroliga, jag såg det också nu och blev orolig, ska genast ringa henne och se om allt är ok.

Mezzzanina
12/30/07, 10:49 PM
#3

Hej på er!

Tyvärr så är det mig de skriver om igen.Efter chocken när bilen försökte att upprepade gånger köra över mig så har det vart cirkus här.När det hände igår så tänkte jag:

-Jag kommer nog aldrig hem igen….

Ikväll så har polisen ringt och frågat om det vore ok att pressen fick kontakta mig för intervjuv.Men jag har valt att bara tala med den lokala pressen.

För er som inte läst vad de skriver så lägger jag ut denna länk till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.984973/rullstolsburen-jagad-av-bilist

Imorgon kan ni läsa reportaget som jag har godkännt i tidningan Gotlands Allehanda.

Det kommer nog att läggas in på sidan "hela gotland.se" här på nätet.

medde
12/30/07, 10:54 PM
#4

Usch så hemskt allt låter, men skönt att höra av dig här, varit så orolig hela dagen.

Ta hand om dig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
12/30/07, 11:08 PM
#5

Tack gulliga gulliga du!Det värmer skall du veta!!!!Glad

vanessa
12/31/07, 5:42 PM
#6

Har tänkt på dig sedan Medde berättade och varit så oroad. Men vännen, vad kan vi göra. Vill bara komma över till dig och ta hand om dig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
emiya
12/31/07, 6:19 PM
#7

Men så hemskt! Läste inte om detta förrän nu! Tänker på dig just i kväll och hoppas verkligen att du får en lugn och fin nyårskväll, vad du än gör! Kram!

Mezzzanina
1/1/08, 7:08 PM
#8

Hej på er!Gott Nytt År!

Själv tog jag mig ut på landet till min mor under nyårshelgen.Visste att det skulle bli stökigt som över resten av landet runt min lägenhet alldeles säkert då.Valde att slippa det och få andas ut lite.Men jag fick be folk att särskillt vakta min lägehet.Jag söker nu med ljus och lykta efter en bättre bostad där jag får vara ifred.Men tyvärr så finns det inte tillgång till fler handikappanpassade bostäder här.Det finns i Visby i ganska så stökiga områden.Men om jag flyttar så vill jag ju till ett lungt ställe, så detta inte händer någon mer gång.

Tycker att det är så tråkigt att när det enda man begär är att få vara ifred i sin egen bostad och att kunna gå ut med hunden.Har ju legat i tre år i sträck på sjukhus och är så tacksam för att få vara i mitt eget hem med min son.Och så är det så här.Det är tråkigt.Men jag känner ändå att det finns många många goda människor som stöder mig med och dessa är guld värda för mig.

Hemskt är och så att det bara är fyra poliser som skall täcka hela Gotland och att man då inte kan få hjälp när det behövs.Inget ont annars om Polisen men varför så få när man behöver dem….GråterVi betalar ju ändå skatt och då borde väl det ingå att man kan få hjälp av polis om man behöver det tycker jag.Men de har som jag märkt inte resurser så det täcker ön.

navel
1/6/08, 12:44 PM
#9

Helt otroligt Mezzzanina, jag finner inga ord.

Jag blev mycket upprörd redan när du berättade om de trackasserier som du och din son blir utsatt för, och sedan artickeln om dem så har jag innerligt hoppats allt allt blivit bättre, och nu detta… Åh, jag önskar att jag kunde trolla fram en ny handikappbostad åt dig.

Jag blev så jäkla arg att jag var tvungen att sprida artickeln till några av mina vänner på facebook.

Vad du blev utsatt för är så ofattbart lågt att det knappt finns några ord för det.  Det är klart att du ska få känna dig trygg i ditt hem.

Mezzzanina
1/7/08, 2:25 PM
#10

Tack igen alla för erat stöd!

Har tyvärr vant mig vid tanken att här får jag intre vara ifred.Plus att varken jag eller sonen känner att det är direkt trevligt att gå ut med hunden på kvällarna.

Jag hoppas finna en annan bostad där jag har mindre med gångvägar runt omkring lägenheten.Helst skulle jag vilja bo på andra våningen i ett hus.Men det finns tyvärr inga våningshus med hiss här där jag bor.

Idag fick jag dock veta att polisen var här i omgivningen och kollade in mindre röda bilar.Det var en sådan som försökte köra över mig och hunden.

Fram tills detta hände så har turerna ut med hunden glatt mig och gett mig en god anledning att ta mig ut.

Men som sagt… numera så tar jag de längre turerna med hunden på dagtid på gator med mindre trafik.

Mezzzanina
1/8/08, 4:36 PM
#11

Oj!Måste berätta!Det är en kille som laggt ut en stor belöning till den som kan ge uppgifter så att killen som försökte köra över mig grips.Tänk vilka fantastiska människor det finns som bryr sig så!!!!!!Nu har tipsen börjat trilla in till polisen.

Leffe
1/8/08, 6:19 PM
#12

Det finns ljusglimtar i mörkret

Mezzzanina
1/8/08, 11:40 PM
#13

Jaa det gör det verkligen.Men ljusglimtar är inte bara denna utlagggda belöning…Nej även det stöd jag fått från alla som skrivit till mig här i fokus,och de som skickat blommor och kort eller ringt mig.Det som värmer är just att folk tänker och känner med mig.Det värmer!Glad

Annons:
emiya
1/9/08, 1:27 AM
#14

Härligt! Hoppas han grips snart och får ett kännbart straff!

Men främst önskar jag att du kan få lugn och ro, Mezzzanina!

Muszimba
1/10/08, 10:06 AM
#15

Jag hoppas att polisen snart får fatt på förövarna, inte bara bilisten utan även de terroriserande ungdommarna.

Sedan hoppas jag för din och familjens skull att ni hittar ett nytt boende som passar dig och där ni trivs.

Jag håller fingrar och tår och mina smådjur håller sina tassar för dig att allt ska gå smidigt och bra för att du ska må bättre. Många varma kramar och tankar från mig.

Mezzzanina
1/10/08, 8:45 PM
#16

Jo allt är verkligen på tapeten nu.Media är på mig hela tiden.

Men det enda som intresserar mig är att få ro i mitt hem och omgivning.

Men tipsen om förövaren fortsätter att trilla in.

Polisen har många tips nu.Glad

Simson
2/11/08, 12:55 PM
#17

Och jag läste här inte förräns nu!! Har helt missat detta!! Vad ofantligt fruktansvärt!! Hur är det med dig nu?? Hur går det med tipsen?? Vad händer?? Jag skulle vilja skicka "onda ögat" på dem allahopa!!!

Har det skrivits något mer? Har det skrivits om killen med belöningen?? sjutusen frågor!

Många kramar över nätet!!! Sänder de ljusaste av alla varma tankar till dig Mezzzanina!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mezzzanina
2/11/08, 10:41 PM
#18

Hej hej på er alla.Numera så söker jag ännu en annan bostad för att få vara ifred.Men där jag bor så finns det tyvärr inte handikappvänliga bostäder, så det är ett problem.Särskillt när man har ett autistiskt barn som hellst inte bör byta skola och ort.

Belöningen på 5000kr ligger ännu ute till den som kan ge så klara uppgifter att killen som körde bilen grips.

Vad jag har hört så har polisen fått upp ögonen för en kille som allt stämmer in på.Men mer än så har det inte hänt i det ärendet.

Men däremot så har polisen startat en patrull riktade att ha lite extra koll på ungdomarna här på orten där jag bor.

Och det upplever jag som possitivt.Även om min bostad ännu utsätts för stenkastning ibland, så har polisen i alla fall kommit snabbare dessa gånger.

Men vad som har vart possitivt är att många andra som är utsatta för samma sak som jag här där jag bor har kontaktat mig.Man tror ju annars att man är ensam om att utsättas för sådana här saker.Men det har visat sig att samma undomsgäng är på fler familjer, gamla och andra handikappade.

Detta är inte okej.Och absolut inget som man skall behöva leva med tycker jag.

Ibland när min son laggt sig för kvällen, så hör han bråk utanför lägenheten.Då kommer han tassande in till mig och säger:

-Du mamma, jag tror att de är på gång nu…

Så vill jag heller inte att min son skall behöva ha det.Därför så söker jag med ljus och lykta efter annan bostad nu.

Stort tack till er alla som tänker på mig.Det är sådant som värmer ens hjärta!Glad

Simson
2/11/08, 10:51 PM
#19

Nej som barn och speciellt inte med någon typ av handikapp skall inte behöva den oron till natten. Speciellt inte du heller!

Kommer att skicka många tankar att det skall ordna sig med ny BRA bostad åt er samt en extra inte så varm tanke att de får tag i "bilisten"!!

Affirmering fungerar, så alla…hjälp till att tänka fram en lösning…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mezzzanina
2/11/08, 11:17 PM
#20

Tack Simson!

Jag gör själv allt jag kan för att situtionen skall förbättras.

Håller på att undersöka om det finns någon annan skola som skulle kunna funka för min autistiska son.För om vi byter ort så kan vi lättare få en bostad där vi får vara ifred.Men sonen har sina vänner och en väl fungerande skolsituation nu.Och ni må tro att det värker i en mammas hjärta att behöva rycka upp honom ifrån detta.

Skall vi flytta så lär det bära av in till Visby och det är många mil och då blir det mycket svårt för sonen att få träffa sina goda vänner.Han har särskillt en vän som blivit som en bror för honom.De två pojkarna följs alltid åt och sover över hos varandra flera nätter i veckan.

Som ni förstår så är det inte ett lätt beslut att bara byta bostad då..

Vad jag skulle ha önskat var att det sociala myndigheterna som har fått in anmälningar och namn på flera av dessa ungdomar som är på min och andras bostäder, skulle ordna en träff.Skulle vilja

sitta öga mot öga med dessa ungdomar och berätta för dem hur det känns för oss att ha det så här.

Tror att ett sådant möte utifårn allas sidor skulle vara bra.Inte ett möte för att skälla ut någon, men för att försöka berätta att "så här upplever jag detta".

Kanske skulle även dessa ungdomar känna att de kunde lätta sitt hjärta.Man vet ju inte vad de har för bakgrund och vad de har vart med om?Och tänk bara vilken känsla det skulle vara om man kunde slå ett handslag för att glömma det som varit och för en lugn tid frammåt!

Undrar varför de inte ordnar sådana möten???Tror ändå inte att det kan bli sämre än det vart.

Annons:
Simson
2/12/08, 9:18 PM
#21

Det är svårt att medvetet rycka upp ett fungerande socialt liv samt skolmiljö för grabben det är förståeligt. Hoppas dock att det skall gå att lösa utan det.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
2/16/08, 10:04 PM
#22

Hur går det för er nu när det är helg?? Har ni det lugnt?? Hoppas det!! Kram!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mezzzanina
2/17/08, 10:35 PM
#23

Just nu har vi det lungt.Polisen har börjat att visa sig här i samhället på kvällarna.Och det har faktiskt gjort det lite bättre!

Hörde ryktesvägen att de har en misstänkt kille på förhör.Kan vara den som körde bilen som försökte köra över mig och hunden.Jag hoppas så att de får fast honom innan han skadar någon annan…

Hayley
2/19/08, 8:54 PM
#24

jag vet att jg inte har med saken att göra..känner ju ingen av er härinne och kom hit av en slump..Men så började jag läsa detta inlägg och bev helt paff!

Hur kan det finnas människor som kan göra såhär?

Min mor har en "rullis" som hon andvänder när hon är ute, och visst har jag märkt hur en del människor beter sig annorlunda och en del rent av svinaktiga..Men jag måste säga att jag tycker du (Mezzzanina) är otrolig som försöker att se en ljusglimt igenom allt detta!

Förstår din frutration med boende o så pga din son (har en bror med asperger syndrom) och ville väl egenligen bara säga att jag hoppas att både du och din son finner en lägenhet som fungerar för er båda! och att ni båda två finner den frid ni förtjänar!

Lycka till!

Mezzzanina
2/19/08, 9:40 PM
#25

Glad

Tack Hayley och tack Simson och alla ni andra!

Det är så skönt att ni bryr er!Ibland så tror man nästan att man skall bli tokig och många gånger så har jag undrat när detta skall ta slut och om jag och sonen någonsin skall få leva ett vanligt liv med lugn och ro.

Ännu har vi inte fått någon annan bostad.Men jag hoppas så att det dyker upp innom rimlig tid.Även om det är lungt just för stunden så känner man en viss oro.Så fort det är lite busliv utanför så tänker man:

Skall de ge sig på min bostad nu?

Och även min son har ju svårt att slappna av.

Mitt bostadsbolag kan ju erbjuda mig att få en annan bostad, men i så fall i ett annat stökigt område.Och jag väntar hellre och hamnar på ett lugnare ställe än att jag skall behöva flytta från ett stökigt område till ett annat.

Men jag gör vad jag kan.Glad

emiya
2/21/08, 1:04 AM
#26

Håller tummarna! Hoppas allt snart ordnar sig till det bästa!

Mezzzanina
2/21/08, 10:14 PM
#27

GladTack emiya!

Annons:
vanessa
3/25/08, 2:49 PM
#28

Hur går det? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
3/26/08, 12:06 AM
#29

Hej igen  och hej Vanessa!

Jo just för stunden är det faktiskt lungt kring vår bostad.

Men jag har ändå beslutat mig för en flytt.Har gått en tid nu och väntat på vilken skola min autistiska son skall gå i nästa termin.Och nu har vi fått ett förslag på en skola som verkar bra.Men i väntan på ett svar om vart hans skolgång blir så har jag fått ligga lite lågt med flytten.Men det lutar mot en flytt in till Visby.Nu skall vi bara få tag i en vettig lägenhet där också.Men på grund av omständigheterna så har jag fått förtur i bostadskön, så det är inte omöjligt att det blir en flytt mycket snart.Även om det är lungt här nu så finns det ännu kvar i huvudet på en så fort man hör lite stökigheter utanför lägenheten…Rekationen blir genast att man omedvetet väntar och frågar sig -Skall de kasta sten eller göra något nu….??

Man blir lite nojjig!Men både sonen och jag ser fram emot en lugnare tid på ett nytt ställe.Kanske kan kalla det en omstart!

Fick jag välja så skulle jag genast flytta till Köping.Det är en så underbar stad med så trevliga människor.Men nu har sonen sina vänner här, så än så blir det nog Gotland i några år!

Har inte sett dig här på ett tag Vanessa.Hur har du det själv?

Skriv gärna och berätta!Glad

vanessa
3/26/08, 8:23 AM
#30

Vad skönt att det är lugnare nu för er. Förstår att du hoppar till vid ljud och sånt. Hoppas att du hittar den perfekta lägenheten och att din son kommer in i skolan. Så kanske allt vänder till det bättre på alla sätt.

Har startat min egen sajt här inne på iFokus, Skuggfolket, samt är Medarbetare på så många sajter att jag rusar runt som en skållad råtta mellan sidorna :-). Min sajt handlar bland annat om MS ur mina ögon, samt sjukdomar som placerar en i skuggan av världen så att säga. När sjukdom inte syns utåt men känns.

Jag mår bra, har börjat arbetsträna, fått ny medicin som hjälper mig en massa med mera. Så det är lugnt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
3/31/08, 2:45 PM
#31

Mezzzanina: Det var just pga det jag flyttade. Just det när jag märkte att jag hela tiden gick och väntade på att grannarna skulle starta något ljudligt, festande eller dylikt. Att jag låg hela fredagarna för att orka med helgerna. Att jag låg hela måndagarna för att återhämta mig efter helgerna. Att jag flyttade ut ur sovrummet för att slippa bli störd/rädd och ändå blev det. Det är en stress som tär på själen.

Hoppas innerligt att du får tag i en bra lägenhet i lugnt område så ni får det bra. Skönt att ni får förtur i kön. Skall hålla tummar och tassar här uppe så att ni får det bättre!!!

Kramar!!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mezzzanina
4/2/08, 11:50 PM
#32

Simson, det är precis som du beskriver!Men har du fått det bättre nu?Visst är det hemskt att den som inte stör andra skall behöva flytta…Har en kompis här i ett grannhus.Där är det en av hyresgästerna (ungdomar) som alltid festar.De skjuter raketer i trapphuset…Och det hjälper inte heller att grannarna klagar och anmäler, de får ändå bo kvar.Och när hon ringer polisen så hänvisar de till jouren för bostadsbolaget.Och så ringer hon dit och de säger , att detta är ju något för polisen…Man tycker ju också att ett bostadsbolag borde vara intresserade av att ta hand om sina bostäder samt att hyresgästerna skall trivas, men så är inte fallet där.

Det har blivit så kallt och snedvridet i samhället.Ett hårdare och tuffare klimat.

Kramar tillbaks..Önskar även dig lugn och ro!

Leffe
4/3/08, 12:11 AM
#33

#32 Det verkar väl vara lika över hela samhället. En mobbad elev får byta skola medan de som mobbar får vara kvar. Hela samhället verkar bygga på att den som inte är ond är den skyldige.

medde
4/4/08, 10:57 AM
#34

#33 Där slog du huvudet på spiken LeffeD

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Simson
4/4/08, 6:01 PM
#35

Mezzzanina: Ja jag har fått det MYCKET bättre! Förut blev jag så besviken när jag vaknade för jag var alltid i behov av mer sömn. Nu sover jag mindre och vaknar tidigare men det är smmanhängande bra sömn så jag mår bättre!

Tänkte bara häromdagen/kvällen att jag inte kände mig stressad över att komma isäng tillräckligt tidigt för att hinna vila så mycket som möjligt innan grannarna vaknade. Nu kan jag själv betämma sänggående och uppstigandet!! Vilken LYX!!

Håller tummarna att ni får sådan lyx som egetbestämmande avslappnande hemmaliv!!

Leffe o Medde: Precis!! Varför är det jag som är mobbad som går sjukskriven och arbetsplatsen fortsätter mobba vikarie efter vikarie?? Suck!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
4/4/08, 6:03 PM
#36

Mezzzanina: Har skrivit om min flytt inne på Skuggfolket…lite bilder på mina huliganer också… =)

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MIRJAMI
4/6/08, 3:21 AM
#37

Jag hamnade här ut av en slump och började läsa. Jag ryser….Hur kan dessa ungdommar göra som de gör. Var finns föräldrarna?? Föräldraransvaret?? Hur kan man tillåta att de gör som de gör. Var är soc.? borde de inte gå in och stoppa detta så att du och din son kan få leva ifred. Och den där bilen som försökte köra över dig och din hund….Han som körde den skulle jag gärna sätta fast bakom bilen och gasa på…. Jag blir bara så arg!!!!

Jag vet hur det är att leva med ett funtionshinder då mitt första barn är född med ett stellhet i lederna. Han har svårare att röra på sig än andra barn har. Vissa dagar så fungar inget för han utan han måste ha hjälp med att klä på sig m.m Han får ofta höra ut av andra barn i skolan om hans funktionshinder. Blir även i mellan mobbad för det.

vanessa
4/6/08, 4:17 AM
#38

Det är så fruktansvärt att folk blir mobbade, Det tycks inte spela någon roll vad som skiljer dem från andra. När alla vorde värderas som de de är, unika.

En kille där jag bor har varit rullstolsburen sedan han var liten. Han har elstol. Det roliga är att han verkar hur poppis som helst, just för at han har den. Så han skjutsar folk, kör hur fort som helst och det är ett evigt fnissande. Härligt att se. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mezzzanina
4/6/08, 5:49 PM
#39

Simson….Vilka fina katter du har!!Och vilka rackare!Hoppas att de snart kommer till ro i din nya bostad!Vilken vacker utsikt du har…Fär man fråga till vilken ort du har flyttat.Svara bara om du känner för det.

Tyckte det såtg så trevligt ut.

Denna vecka som vart så har jag och sonen träffat rektorn i den nya skolan han kommer att gå i.Och i den kommande veckan så skall vi åka och titta på skolan.Men detta innebär att det blir Visby vi kommer att flytta till.Så nu börjar det bli dags att skicka in pappret med "särskillda skäl" till bostadsbolaget så att vi inte flyttas till ännu en stökig plats.

Men nu äntligen börjar det röra på sig!

Kram till er alla!

Leffe
4/6/08, 10:55 PM
#40

#39 Vad skönt att det börjar hända något positivt

Simson
4/9/08, 7:40 PM
#41

Härligt om det kan bli en bra vändning för er också!

Har sovit ostörd (förutom av huliganerna då Flört) i två veckor. Mer än jag någonsin gjort på förra stället…kroppen slappnar nu av mer och mer och det är väl därför jag idag åkt på ryggskot??! Omväxling förnöjer?

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
vanessa
4/11/08, 5:17 AM
#42

Fniss :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

EvaG
4/14/08, 2:52 PM
#43

Tänk om alla kunde få leva sitt liv i lugn och ro.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: