Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2340 ggr
CatarinaJ
2008-02-04 21:34

fråga

Jag är själv inte rullstolsburen men min syrra är det.. så jag har lite, lite, inblick.

Vad skulle förändras på en stol (rullstol) så att den blev bättre, jag menar inte permo el liknande.

Det finns en del tillverkare, tar de vara på idéer o tankar?

Catarina

Annons:
Mezzzanina
2008-02-04 22:20
#1

Hej Catarina!

Jag har två vanliga rullstolar hemma utan någon form av motor eller liknande.

Den ena Heter Pantera.Den är liten, smidig, lätt, bekväm men kan inte vikas ihop.Själva stomen är alltså inte ihopvikbar.

Den andra är en etac stol.Den är visserligen skön att sitta i, men stor och klumpig.Den däremot går att enkelt dra ihop som ett dragspel.Det gör att den tar mindre plats om man skall ut och åka bil till exempel.

Jag har sökt och kollat på olika rullstolar.Har inte hittat smidighet och komfort och lättviktighet på någon anna stol i kombination med att den skall gå att vika ihop så att den inte tar för mycket plats i en bil.

Jag förstår inte varför det inte går att göra en lättviktsrullstol som är både skön, smidig och som enkelt kan vikas ihop så att den inte tar så mycket plats om man skall ut.

Detta är min erfarenhet av rullstolar.Jag använder min Pantera till 90% och min etac till resterande tid.

kanske ni andra har annan erfarenhet???

Eller att någon känner till någon modell på rullstol som uppfyller mina önskningar?

Jag hoppas och önskar att någon tillverkarer skulle vilja höra av sig till mig.

Vore toppen!

CatarinaJ
2008-02-05 17:13
#2

Det finns kanske tillverkare utanför Sverige. Tex Tyskland.. har du kollat på nätet? Har du själv tagit kontakt med tillverkare och hört dig för, försöka på verka.. Det kan gå… Med lite tur och envishet :)

[SvenA]
2008-02-05 18:49
#3

Ta kontakt med rekryteringsgruppen jag vet att de var med och tog fram rullstolar op 1980 talet jag hade själv en spinner på den tiden och vet att de då höll på och ta fram en rullstol i titan som då var det lättaste materialet.

Mezzzanina
2008-02-06 00:11
#4

Tack för bra tips!Skall absolut göra det när jag piggat på mig lite.Har hitills inte vart så pigg att jag orkat att själv söka upp  företag som tillverkar rullstolar.Har tagit det som arbetsterrapeuten erbjudit mig.

Tycker inte att det borde vara så svårt att få fram en smidig rullstol som går att stuva enkelt.

CatarinaJ
2008-02-06 22:24
#5

Hur mycket får en drulle (förlåt, slarvigt men det är en benämning i familjen :) ) väga? Och hur mycket ska man betala?

Vad ska men ge från egen ficka och vad ska vi från landstinget? Ska det vara skillnad på skadans art? (Kanske en jobbig fråga men jag vill ändå ställa den för det finns de person som typ druckit sig för tok berusade och kanske försöker sig på att showa för kompisar på skidor…)  Jag menar inte att de ska "straffas" men vart går gränsen? Men, vad säger man, när man proviserar andra, jo, just , en provokativ fråga är det dock. Jag själv anser att man inte ska dömas, eller straffas!!!!!!!!!!!!!

[SvenA]
2008-02-07 10:32
#6

Vad är det du vill ha svar på? är det vad ett hjälpmedel får kosta? eller vilka kostnader menar du?

Annons:
[Beavis]
2010-05-21 01:13
#7

#5 För att svara på din första fråga, så får man ofta låna sin första stol ifrån Hjälpmedelscentralen när man blivit skadad. fråga 2: Vill man sen ha sen lite flashigare stol får man nog pröjsa själv fortfarande.

Fråga 3:Jag tror inte att man i ett mänskligt samhälle ska göra skillnad på de som råkat skada sig eller blivit skadade av andra, och bestraffa dem som genom försumlighet blivit förlamade. Visst de får skylla sig själva de skulle inte ha kört fulla eller för fort eller vad det nu var. Men å andra sidan får de nu leva med konsekvenserna tills de dör… är inte det straff nog?

Upp till toppen
Annons: