Annons:
Etikettövrigt
Läst 905 ggr
totte
3/24/08, 1:01 PM

Behöver vi ett parti för oss fuktionshindrade?

Jag har tröttnat på att höra toma ord ifrån dom etablerade partierna jag tycker vi skulle behöva ett parti som tar upp allt som rör oss med ett fuktionshindrade att göra vad tycker du?

Annons:
medde
3/24/08, 1:48 PM
#1

Menar du ett parti enbart för funktionshindrade? Eller ett som har det som prioritet ett på agendan?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
3/24/08, 2:18 PM
#2

Menar du ett parti som endast är för funktionshindrade? Typ de "Funktionshindrades parti". För själv vill jag inte se något parti som riktar sig till endast en grupp, som typ Sverige demokraterna som endast riktar sig till svenskar.

Däremot så tycker jag att det är bra att stödja grupper som påverkar politiker. Tar uppp viktiga frågor som handlar om de problem som finns i samhället för funtionshindrade.

Tar ett exempel. Djurskyddet Sverige startade 2007 en drive för att få politiker att skapa lagar för id-märkning och registrering av alla katter. De skapade en tv-serie som hette "Hitta hem", de hade kampanjer, drog in alla frivilliga föreningar som som arbetar för samma sak. De hade möten med riksdagen om djurskydd och katter. Och så vidare. Namninsamlingen gav över 100.000 namn. En av de största namninsamlingarna i Sveriges historia. De har knutit till sig de politiker som står på deras sida med mera. Ännu har det inte blivit en lag, men listorna lämnades in i januari 2008 och politikers kvarnar malet långsamt. Vi har även haft möten och påverkat polisen i Stockholm, vilket gett en del.

Så det som behövs, i mina ögon, är att de föreningar som redan finns och gör bra saker slår ihop sina påsar. Drar in sina medlemmar i det hela och gör en stor drive. Något som kanske sker under ett års tid. Det vore även bra om man dammade av 80-talets saker där de som inte hade funktionshinder fick prova på hur det var.

Kan även tänka mig att under kampanjtiden, låta de som arbetar/äger i affärer prova på hur det är att sitta i rullstol och ta sig in och igenom butiken och titta på saker.

Sedan så finns det säkert företag som är villiga att sponsra reklam för detta. Och då gör man annonser som handlar om detta med funktionshinder. Kan se stortavla med mera framför mig om synskadade. "Kan du läsa detta? Grattis, du är en av de som inte är synskadad."

Så ett parti för funktionshindrade tycker jag inte om. Men det går att påverka, även om kvarnar maler långsamt. Och man ska alltid gå från många olika håll. Påverka från botten uppåt så att säga.

Men det är en intressant fråga, helt klart. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

totte
3/24/08, 9:04 PM
#3

Jag menar ett paeti för alla funktonshindrade

vanessa
3/24/08, 11:10 PM
#4

Alltså ett parti till och för funtionshindrade. Så hur ska detta parti ställa sig i andra frågor som inte har något att göra med funktionshinder? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Leffe
3/25/08, 12:12 AM
#5

Ställer samma fråga som #4.
Enfrågespartier fungerar yterst sällan på riksplanet, men kan ev göra stor nytta på det kommunala planet

totte
3/25/08, 1:44 AM
#6

det för ta stäling precis som dom partierna vi har idag vad jag menar är att det kanske vorre bra om vi hade ett sådant precis som Possoners partiet.

Annons:
[SvenA]
3/26/08, 4:40 PM
#7

CoolDet är väl nättre att vi går med i de partier som finns och arbetar den vägen

totte
3/26/08, 4:46 PM
#8

Vilket då?

[SvenA]
3/26/08, 6:54 PM
#9

Cool Det beror på vad man tycker  och vilka sympatier man har för det gäller ju att tro på vad man gör

Leffe
3/26/08, 7:58 PM
#10

Man kan bli medlem och aktiv i ett parti och på så sätt försöka påverka sitt part att agera "rätt"

vanessa
3/26/08, 11:39 PM
#11

Håller med er. Bättre att påverka lämpligt parti/partier genom att de föreningar som redan finns. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

EvaG
3/27/08, 5:30 AM
#12

Jag tror oxå att största chansen att påverka är innifrån

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: