Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3992 ggr
Leffe
3/23/08, 4:23 PM

Elrullstol kontra manuell rullstol

Vad är för- resp nackdelar med en elrullstol om man jämför med en manuell rullstol?

Annons:
totte
3/23/08, 4:44 PM
#1

Enkelt tar batterriet slut så är det slut, men tar armkraften slut så får man vila. Sedan kommer man ju inte in överallt med en elstol visserligen gör man inte det med en manuell heller, men har man tur så kan man får hjälp att komma in med en manuell rulle. Fördelen med en elstol är att man kan ta sig fram lite fortare än med den manuella.

vanessa
3/23/08, 10:53 PM
#2

Skillanderna är väl enkla, den ena är manuell och den andra elektrisk. Det handlar snarare om hur förutsättningarna är. De som har elstol, har ofta andra rörelseproblem eller inte ork att röra sig från punkt A till punkt B utan problem. En person kan även ha både manuell och elstol och växlar mellan dem. Den ena för längre sträckor, den andra för kortare sådana. 

Det finns de som har större förlamning, de som har svårt att andas, de som har en funktionerande hand, och så de som kan kapaciteten att kunna göra allt i sin rullstol. Många har elmopeder istället för rullstolar, för att kunna ta sig ut också.

Fördelarna ligger i användarens ögon. Och oavsett vilken typ så skapar rullstolen rörelse och
möjligheter till ett friare liv. Det viktigaste, tycker jag. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

totte
3/23/08, 11:57 PM
#3

#2 kunde inte httre själva srivit det bä

Leffe
3/24/08, 2:12 AM
#4

#2 Min fråga var inte skillnaden för det vet väl de flesta (även jag) utan frågan gällde för resp nackdelar i förhållande till varandra. Självklart bör det ju vara någon som använder båda som kan säga för- och nackdelar

medde
3/24/08, 12:54 PM
#5

Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
3/24/08, 11:24 PM
#6

Okej, fördelar med manuell. Den är mindre, inget behov av annat än ens egen ork. Du kommer ut i princip överallt, både skog och vanliga vägar. Du kan enkelt få in den i en bil, speciellt om den är hopvikbar. Fördelar med el är att du snabbare kan ta dig framåt, du kan vara mer funtionshindrad och ändå ha ork att ta dig ut. Nackdelar manuell. Om du inte har orken att ta dig runt själv hela tiden. Om du snabbt behöver ta dig från A-B. Nackdelen el. Batteriet kan ta slut. Den går inte att fälla ihop. Är ofta lite klumpig, men det finns mindre och smidigare.

Hoppas detta svar passade bättre. Hoppas även att andra som är mer kunniga på detta kan svara. /Vanessa

Den är större. Den går inte att fälla ihop.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
vanessa
3/24/08, 11:25 PM
#7

Förresten, en manuell stol behöver inte alltid vara det. Finns motor att fästa på den, så då kan man väl få alla fördelar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Beavis]
5/21/10, 1:04 AM
#8

Det var så bra sammanfattat att jag inte kommer på något mer själv. Men å andra sidan har jag kört elektriska så litet att jag nog inte kan jämföra mer än det Vanessa skrev.

MillaJ
6/11/10, 8:11 PM
#9

Jag är personlig assistent och min brukare har både manuell och elrullstol. Då det är mycket backar i området där h*n bor så är det ju rätt bekvämt att ta elstolen när man är ute och tex ska gå och handla. Tar vi en längre tur med färdtjänst tex så är det den manuella som gäller för den är lättare att få med i bussen.
Nackdelen med elrullstolen är ju det där om den inte skulle vara ordentligt laddad, någon annan assistent hade råkat ut för att den la av mitt i den värsta backen i området så då var det rätt besvärligt att komma hem, elstolen är ju något tyngre att putta för handkraft om man säger så.

[Beavis]
6/12/10, 3:22 AM
#10

Jag tänkte hust säga något i den stilen Det borde ju vara en enorm nackdel att man kan få motorstopp, och då är man ju strandad. För de har ju oftast inga stora drivhjul.

Men jag är väldigt intresserad av den där elekriska stolen som Sven har varit med att testa som är för blinda och har en form av radar. Det skulle kanske vara nästa steg för sådana att de hade solfångare eller liknande som laddar batterierna och kanske till viss del kan driva den i realtid??

[SvenA]
6/12/10, 3:46 PM
#11

Det är en mycket bra ide med solcell det borde man försöka föra fram på något sätt,

Blir det fel på elstolen så är det bara att ringa ett speciellt nummer som man får när man tecknar rullstolsföräkring.

[Beavis]
6/12/10, 3:57 PM
#12

Du har ju kontakterna Sven, du får framföra min tanke. Jag borde ju inte vara först med den? Men det kanske blir alldeles för dyrt?

Lite jobbigt om man ringer servicenumret och de säger "vi kommer och fixar problemet imorgon mellan 12-15" När man sitter strandad någonstans på stan Skrattande

[SvenA]
6/12/10, 4:45 PM
#13

Det är bärgning man får ringa det ärbara ett speciellt nummer

Det där med solvcell tycker jag du kan föra fram

Annons:
MillaJ
6/12/10, 5:21 PM
#14

Nu har jag inte provat detta praktiskt då jag aldrig råkat ut för stopp på elstolen, men en annan brukare jag varit hos som vikarie sa att det ska finnas en spärr till elstolens hjul så om man blir strandad ska man kunna släppa på den och stolen gå att putta hem -funkar ju givetvis bara om man har nån med sig, men kan vara värt ett försök om nåt händer :)

[SvenA]
6/12/10, 6:05 PM
#15

På min permobil så finns det en spak som frilägger dreivningen så att man kan knuffa fram stolen mendet är inge man gärna gör på en stol på 150 kilo pluss personvikten på den som sitter i stolen

Så det är inget bra allternattiv det är få personer som orkar knuffa flera hundra kilo någon längre sträcka

[Beavis]
6/13/10, 11:46 AM
#16

På plan mark är det ju bra då kan man ju bli lnuffad till närmsta uttag. men det blir kanske svårt i lutning? En vanlig rullstoll med passagerare väger ju en del de med, men iom hjulen så märks det inte så mycket på plant underlag. borde ju vara samma sag med permoiler och elrullar?

Någon här som känner till någon tillverkare? vore kul att kolla upp om de har tänkt på solcellsidén. Om de har någon hemsida kan man ju titta.

[SvenA]
6/13/10, 11:55 AM
#17

Den största är permobil och det är en svensk stol

De har egen hemsida och är öppna för olika saker

Vi har även handikappinstetutet som anpassar stolar

Man kan även kontakta KTH som håller på mycket med tekning

[Beavis]
6/13/10, 12:05 PM
#18

Aha okej, jag trodde Permobil bara var ett annat namn för elrullstols fordon. ska söka på dem.

Jag hittade Permobil.se de har information om sina modeller där. www.permobil.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Beavis]
8/5/10, 6:12 PM
#21

Kommer denna "elrullstol" ut i handeln så byter jag direkt….

Brassiliansk rullstol

Kan kanske vara något för er som idag kör vanliga otrimmade stolar?

[SvenA]
8/5/10, 10:29 PM
#22

Kan man få en förklaring

[Beavis]
8/5/10, 11:38 PM
#23

Ja ledsen SvenA Det är ett filmklipp ifrån Brasilien tror jag? då jag inte har systemljud på min dator.

På filmen är det i allafall en kille som kör med sin elrullstol på stora vägen bland bilarna och håller en rätt hög fart… Lite roligt tycker jag. Men svenska polisen skulle ju skita knäck om man kom ut på gatan med den.  Det är alltså ingen permobil modell utan ser mer ut som en gammal sjukhusstol med motor.

[SvenA]
8/6/10, 10:20 AM
#24

Tack då förstår jag det finns en svensk sådan med en gräsklipparmotor skulle jag tro för det låter så och den ska göra 65 km i timmen

[Beavis]
8/6/10, 4:22 PM
#25

Cool grej är det. Hade varit ballt att göra något liknande med en stol här. Man borde ju kunna hotta en vanlig elrullstol en del också? de är säkert spärrade i orginal för att inte åka för fort?

[SvenA]
8/6/10, 5:37 PM
#26

Dessa stolar vi har får bara göra 6 km

Fast visst vore det kul ,med en stol som kunde gå i 100 km

[Beavis]
8/6/10, 6:28 PM
#27

100km vore kanske farligt? Men om de är "strypta" till 6km/h borde de ju gå att fixa? 6km är ju knappt gånghastighet

Annons:
[SvenA]
8/6/10, 6:33 PM
#28

Om du går snabbare än 6 så springer du

[Beavis]
8/6/10, 6:48 PM
#29

ok men vore iaf ballt att kanske kunna köra i 30-50 blås.

[SvenA]
8/6/10, 7:48 PM
#30

Helt fel vore det inte om man bara såg

[Beavis]
10/12/10, 6:20 PM
#31

Jag hittade denna film på nätet permobil vs. Hiss

Detta kan man inte göra med en manuell rullstol…..

[Tearix]
10/12/10, 8:29 PM
#32

haha… 

den här då, men behövs nog bättre stötdämpning;

http://www.youtube.com/watch?v=y_c3yPimRGM&feature=related

gubben säger iaf; att han föredrar manuell stol även om han inte kan köra den själv därför att det är så pass mycket svårare att ta sig fram med elrullen då den är för stor.

blev själv förvånad över det, trodde friheten att själv röra sig skulle väga tyngre, men det är ju ingen frihet om man inte kommer in till jobbet, tåget, kompisars hus etc etc med elrullen >.<

[SvenA]
10/12/10, 10:18 PM
#33

Kan någon förklara vad filmerna handlar om eftersom jag inte ser skärmen

[Beavis]
10/13/10, 3:18 AM
#34

Den första filmen som jag la upp är det en man i permobil eller en sån där elmoppe grej som rammar en hissdörr ett flertal gånger tills han kommer igenom och kör ner i hissschaktet.

Den andra filmen visar en kille som kör över en gräsmatta i USA troligen. Hans Elrullstol har larvfötter så den jämförs med en tanks. Den kan säkert vara rolig  om den har lite hästkrafter?

Men som Tearix säger så är det samma problem som med alla elrullar, de är stora klumpiga och tunga. Annars tror jag på larvfotsmodellen iaf utomhus, bara man får ner vikten och kanske kan anpassa storleken mer.

Annons:
[SvenA]
10/13/10, 11:25 AM
#35

Tack för informationen

Att ha larvfötter tror jag inte på för den bygger på att man bromsar det ena paret om man ska svänga det kommer att riva upp nera och förstöra underlaget

Hjulen rullar däremot med hela tiden

[Beavis]
10/13/10, 1:13 PM
#36

Men med larvfötter kan man ta sig upp och ner i trappor och branta sluttningar. Det kan man inte med hjul.

[SvenA]
10/13/10, 2:17 PM
#37

Jag ärr inte så säker på det när det gäller rullstol med tanke på tyngdpunkteran men jag kan ha fel

[Beavis]
10/16/10, 6:02 PM
#38

Här har ni en Snabb elrulle. Eller egentligen är en bensindriven men kul ändå. går i 115km/h

världens snabbaste permobil

[SvenA]
10/16/10, 7:52 PM
#39

PÅ den länken finns det ingen sida

[Beavis]
10/17/10, 12:33 AM
#40

ajfan får kolla om jag kan fixa det?

-Så nu ska det vara ordnat. jag testade länken och kom dit jag skulle.

[SvenA]
10/17/10, 11:22 AM
#41

Det vore verkligen något att komma med i affären eller bara på gångvägen dit

Annons:
[Beavis]
10/17/10, 2:49 PM
#42

Japp skrämma slag på gamla tanter och hundar Skrattande

[SvenA]
10/17/10, 3:10 PM
#43

Deb ska vara försedd med hulligantuta också då

[Beavis]
10/17/10, 3:20 PM
#44

Sjävfallet eller en sån där jävla tuta de hade i sydafrika. Den kan du sitta o tuta i Skrattande

Upp till toppen
Annons: