Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 6223 ggr
Mezzzanina
6/17/08, 3:23 AM

Njursten

Hej på er!!

För några dagar sedan så fick jag så himla ont i ryggen.Jag försökte att vänta ut det men det ville ej ge sig.Så det blev akuten igår.Det visade sig att jag har njursten.

Jag fick morfinsprutor och fick åka hem i väntan på mer nogranna ultraljud i veckan som kommer.Jag har fått morfinplåster att ha hemma under tiden.

Men nu undrar jag om någon här har erfarenhet hur de gör när de avlägsnar sådana stenar.

Jag hoppas att den skall komma ut av sig själv, men det har den då naturligtvis ännu inte gjort.

Nu sitter jag här hemma och är lite groggig och har ont.Och undrar naturligtvis vad nästa steg blir.

Någon som kan berätta lite???

Annons:
MIRJAMI
6/17/08, 3:40 AM
#1

Usch…inget kul alltså. Misstankarna har funnits även att jag skulle ha haft njursten, men inget sedan som läkarna kunde konstatera att jag skulle ha. Har bara hört att de skulle spränga dem med laser på något sätt. Är inte helt säker ändå har bara för mig detta. Sedan så har jag hört att de gör fruktansvärt ont precis som du skriver.

Gallsten har jag däremot blivit opererad för och jag hade fruktansvärta plågor innan det blev operation. De tog de med titthåll.

Hoppas att du kryar på dig snart!!

[SvenA]
6/17/08, 2:32 PM
#2

Hoppas att det går över så du slipper värken och vad jag har hört så kan man tydligen spränga sönder dem på något sätt

Leffe
6/19/08, 11:15 PM
#3

Det ska ju göra fruktansvärt ont. Ibland måste man tydligen operera ibland hjälper det med spolning, ibland räcker det med koständring. Har hört sägas att surt ska varra bra typ C-vitamintabletter i brusform

Mezzzanina
6/19/08, 11:52 PM
#4

Nej men hej Leffe!Är du tillbaka nu!!!Jag hadde nästan väntat mig att du skulle vara borta ett tag och vila dig efter en sådan pers….

Jag sitter här hemma och har ont.Men jag har fått superstarka morfinplåster medans jag väntar på att få komma tillbaka till lassarettet.Det går men man känner sig ganska så snurrig…

Tack för råd här!Hoppas så att den där stenen kommer ut själv.Det lät ju inte helkul med den där laser sprängningen..

Har druckit mycket surt men det verkar inte bita än i alla fall.kanske man skall dricka surt för att förebygga stenar??

Leffe
6/20/08, 12:59 AM
#5

Ja jag är hemma med mina två fästmöar Stina och Lisa som stöttar mig på varsin sida. Jag tror att dricka surt kan förebygga njursten i alla fall till en viss del. Tror att stenarna har basiskt värde

[Norum]
6/26/08, 4:17 PM
#6

Har inget för mig just i dag så jag snurrar runt på lite olika sajter och såg denna tråd… :-)
Detta med att dricka surt är för urinvägsinfektioner. Citron är bra att dricka/äta samt ett avkok på persilja. Det finns något bär också men det har jag glömt vad det heter. Jag har njurproblem så jag har alltid en flaska med citronextrakt hemma. Det är en glasfalska med innehåll av 8 citroner, tror jag, Den delar jag på 3… Det ordnar ph-halten i urinen, annars känns det ju som att kissa taggtråd. aj aj
Njursten kan dom spränga med laser. Man får ligga i ett vattenbad och sen riktar dom in strålen och gruset som bli kissar man ut. Njursten gör SÅ förtvivlat ont! Huvva…

Annons:
Leffe
6/26/08, 4:50 PM
#7

Tranbär är väl bra mot något av felen nhursten eller urininfektion också tror jag

[Norum]
6/26/08, 4:53 PM
#8

Japp, visst är det så! Tur att det är någon som har minne i dag i alla fall! :-)

Mezzzanina
6/27/08, 4:08 AM
#9

Tack för tipsen!!!!Jag går ännu hemma med morfinplåster och väntar på att få komma till sjukhuset igen.Fick inte tid förrän den 1/7..

Tycker det är lite konstigt att man skall behöva gå hemma och ha såå ont med så starka smärtstillande så länge.Jag talade med en väninna i Stockholm.Hon fick njursten och fick vara kvar på sjukhuset och fick hjälp direkt.

Tycker detta är urjobbigt.Dessutom mår jag pyton av morfinplåstret.Känner mig helsnurrig.Jag räknar sekunderna tills det blir den 1/7..

Jo du Skruttis,vad är det för citronextrakt du använder och vart köper du det.jag känner endast till det vanliga som finns formad som en plast citron (finns nog i en liten flaska med)att köpa i ICA eller Konsum.Är det det du menar?

När jag bodde i USA så blev man ordinerad att dricka Cranberry juice.Det är lite strävt i smaken men ganska så gott.Jag brukar köpa den när jag kan hitta den här i affärerna.men jag bor ju på landet så de tar inte alltid in det här.

Men Cranberry juice måste väl ändå vara samma som vi kallar Tranbärs juice..Vad tror ni?

Skall även testa att dricka avkok på persilja!Alla råd mottages varmt!!  :-)

[SvenA]
6/27/08, 9:48 AM
#10

Citron finns på glasflaskor ocksp och det är samma sak skilnaden är priset glasflaskan är billigare

[Norum]
6/27/08, 10:27 AM
#11

*9 Cranberry är det samma som Tranbär… Så drick så mycket du kan! :-)
Sven har rätt i det med glasflaskan. Den innehåller 8 pressade citroner.. Om du har svårt att dricka det "rent" kan du blanda i lite vatten, men jag brukar ta den klar! :-) Ju surare dessto bättre, det återställer ph-halten. Vet inte om det tar bort värken men det borde bli lite bättre i vart fall, njuren får mer lugn och ro samt lite hjälp på traven att uppföra sig mer normalt, så att säga. 
Jag kan bara önska lycka till och hoppas att det ordnar sig för dig…

Upp till toppen
Annons: