Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1374 ggr
Mezzzanina
2008-05-11 03:53

Kurs på syncentralen!

Hej hej!

För några år sedan fick jag flera blodförgiftningar med svamp i blodet.

Svampen växte i mina ögon med.Till en början så såg jag nästan inget alls.Lite ljus och mörker kunde jag urskilja, men inte mer.

Idag så ser jag hyffsat så länge jag inte ser frammåt.Har fått förvrängd syn efter svampen.

Jag tycker om att surfa på nätet men jag sitter med ansiktet tryckt mot skärmen för att se lite bättre.Ofta får jag huvudvärk när jag använder min dator på grund av detta.

Men nu kommer det possitiva!!!

Jag skall få gå en kurs på syncentralen där jag får lära mig att ställa om datorn för att spara ögonen!!

De skall visa mig vad jag enkelt kan göra med min egen dator samt olika program som förstorar och andra hjälpmedel!

Syncentralen här på Gotland har vart helt fantastiskt trevliga och hjälpsamma mot mig.

Jag har bland annat fått en talbokspelare (en daisy spelare) som jag kan ladda som en mobil och sedan släpa runt med mig och lyssna på talböcker.Jag får talböcker skickade hem i brevlådan var vecka från biblioteket.Också detta är super tycker jag!!

Och numera så kan bibliotekarien gå direkt in i sin dator och ladda hem de böcker som man vill höra om de inte finns hemma!

Detta vill jag också tipsa om!

Glad

Annons:
Leffe
2008-05-11 04:57
#1

Det är bra när det går framåt. Själv måste jag också fram med huvudet mot datan efter ett tag och börjar se dimmigt. Misstänker att jag behöver starkare glasögon, men vem har råd. Fet var en 7-8 år sedan jag skaffade de som jag använder.
Det ryktas om att nya versionen av iFokus ska vara bättre för synskadade.

Mezzzanina
2008-05-11 05:15
#2

Du Leffe, när kommer nya versonen av iFokus?

Om ryktet stämmer så är det toppen!Glad

Leffe
2008-05-11 08:50
[SvenA]
2008-05-11 10:20
#4

Cool#0 Vad dul att det verkar ordna sig men be att få en skärmläsre så slipper du att ¨få ont i huvudet själ har jag Dolphins supernova son har både tal pch förstoring och jag tycker att även du borde ha en sådan så fråga om du inte kan få detta prågram och be att få en scanner till din dator så att du kan läsa in skrivelser och annat som du får via posten och läsa det via datorn

Eftersom du är synskadad får du gärna även bli medlem på synskadade i fokus

Skriv och berätta hur det gårr för dig på syncentralen

#1 Det nya i fokus verkar bli jättebra en ligt det jag har sett hitintills de satsar verkligen på att vi synskadade ska kunna vara med  vi får ju vara med och testa spå det blir nog jättebra

Mezzzanina
2008-05-11 19:27
#5

Hej Hej igen!

Jo, jag var på ett informationsmöte om denna kurs som blir på syncentralen.

När jag kom dit så frågade de mig om vad för förväntningar jag hadde.Men det hadde jag inga än.Kände bara att jag är tacksam för det minsta lilla som kan förbättra för mig när jag använder min dator.

Men de sa också att de enbart lärde ut och visade upp hjälpmedel.Sedan fick man bekosta dem själv.Hoppas så att de inte är för dyra…

Sven, hur fick du dina hjälpmedel?Och fick du betala för dem?

Kan det skilja sig från kommun till kommun vilka hjälpmedel man får?

Självklart skall jag ta och titta in på Synskadade iFokus!

Visste inte att det fanns!Glad

[SvenA]
2008-05-12 10:35
#6

CoolJag har fått min supernova via syncentralen och det borde även du få för ju det är ju så viktigt och om du är inskriven på syncentralen så be att de motiverar varflr du inte får dessa för det skulle ju göra så att du blir mer självständig Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet men alla de synskadade jag har kontakt med har supernovan så det borde även ni på Gotland ha  Hör av dig så att jag får veta hur det går för det är mycket intressant  att veta hur det fungerar där

Annons:
[SvenA]
2008-05-12 10:39
#7

CoolGå inte för länge med det för det var så det börgade för mig när jag tappade synen och det kan även vara en begynnande grå starr Så se till att komma till en ögonläkare så att de får kolla

Upp till toppen
Annons: