Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 4227 ggr
Anonymous
6/27/08, 4:47 PM

Tips till nybliven assistent?

Hejhej :P Hoppas att detta ligger rätt och så.

Jag har nu varit assistent i ca 2 månader. Det är ett trevligt jobb.. men så fruktansvärt svårt att hålla tyst om dagarna och nätterna! Jag vet ju att jag inte ska säga nåt, och för det mesta tycker jag nog att jag lyckas (är mycket tystare på jobb än hemma) men helt bra är det inte än. Väldigt svårt när någon ''tänker högt'' att inte ha några kommentarer, eller att veta när det är riktat till mig eller inte… Inte för att man inte ska få prata lite för sig själv när man tänker.. det är bara det att det blir lite svårt.

Jag har valt att skapa ett nytt komto på iFokus för att inte råka försäga mig och bryta någon tystnadsplikt, jag vill inte utelämna någon. :3 

Någon som har några tips som kan hjälpa mig? Eller några tips i allmänhet? För detta känns ändå som något jag vill hålla på med.

Vad är det svåraste resp lättaste ni uppfattar som assistenter?

Eller som brukare; det svåraste med att ha assistans?

Annons:
[Norum]
6/27/08, 4:49 PM
#1

Varför måste du vara tyst? Det förstår jag inte…

Anonymous
6/27/08, 4:55 PM
#2

''Min'' brukare har assistans hela tiden och vill ha lite lugn och tystnad omkring sig. :3 Blir jobbigt med en massa andra personers liv fladdrande runt öronen när man försöker tänka på annat…

Samtidigt vill ju jag vara social och berätta.. eller komma med förslag.. tex om jag tycker att något låter konstigt och så. Men jag får lära mig att inte lägga mig i. >_> 

Men det är för att h*n vill det, och jag har ju faktiskt betalt för att göra som h*n vill. :3

[Norum]
6/27/08, 5:02 PM
#3

Kan tänka mig att det är svårt att inte prata på ett helt pass! :-)
Sen beror det kanske på hur hjälp din brukare behöver… Kan du gå undan och läsa en tidning, lösa korsord, ta en kopp kaffe eller måste du vara i närheten?
Komma med förslag måste du ju få göra, det är ju för hennes/hans bästa, det kan h*n väl inte ta illa upp för? Det är ju inte att lägga sig i, det är att sköta sitt jobb.

Anonymous
6/27/08, 5:25 PM
#4

Ja..det är lite svårt.. xD Jag brukar ju vara galningen i kompisgänget, den som hittar på tokigheter och driver ur folk i sofforna för att ta en nattlig galopp :P Det är lite omställning att plötsligt bli ''liten och tyst'' och bara göra så mycket som måste göras:P Helt tyst är det ju inte.. lite småprat kommer fram.. fast det är väl det som inte ska hända, gissar jag..

Njae.. det blir ju tillfällen att ta paus, iaf på dagpassen, men inte mycket.

Jag kan komma med förslag om jag blir tillfrågad, men för det mesta vill h*n bestämma själv. H*n är ju vid sina sinnes fulla bruk, så h*n har väl samma rätt att skriva fel som någon annan-.. jag vet ju att jag själv hade blivit galen om jag haft folk tjattrandes runt mig eller hela tiden hört nån ''menar du så?'' ''är det inte bättre med..'' när jag skulle göra något. :3

Nu låter det ju som om det är värsta hemska människan jag hamnat hos, men h*n är faktiskt mycket snäll, glad och trevlig, och jag trivs med jobbet.. det är bara den här lilla detaljen att jag vill göra rätt hela tiden men har lite svårt att stå tillbaka så mycket som jag borde.. :3

[Norum]
6/27/08, 5:32 PM
#5

Men sen ingår ju det även i ditt jobb att få din brukare att göra något… Vet ju inte om h*n är sängliggandes eller om du kan ta med h*n ut tex?
Jag vet att h*n inte är värsta människan :-)  Det är få som är det..

Ps Har skickat ett PM till dig….

Anonymous
6/27/08, 5:40 PM
#6

Njae.. det ingår inte alls i mitt jobb.. min brukare har redan fullt upp och vill ta ansvar för sina egna dagar. :3 Det är h*n som tar med mig ut om vi ska någonstans..

*väntar på PM* ;)

Annons:
Leffe
6/27/08, 5:45 PM
#7

Undrar om inte allt detta löser sig när du har jobbat ett tag och blivit varm i kläderna. Kanske lätt att säga

[Norum]
6/27/08, 5:47 PM
#8

*6 Uppe till vänster har du ett litet gult kuvert som far åt alla håll under "inkorg".. :-) Klicka där..

Anonymous
6/27/08, 5:50 PM
#9

Jo, det lär det nog göra :)

Det är inget jättestort problem, det är mer att jag behöver prata av mig lite (svårt att göra med tystnadsplikt.. men om ingen vet vilka jag eller min brukare är så kan det väl inte bli fel?) Och så blev jag besviken på mig själv när jag gick ''över gränsen'' igen nu senaste passet. Jag borde väl lära mig nån gång! ><

Men nu ska jag iväg o jobba :) Ha det gott allihop

Leffe
6/27/08, 5:56 PM
#10

#9 Du får inte bli besviken även om det känns fel. Jag har kört färdtjänstbuss i 30 år nu och ibland kan man fortfarande agera fel i vissa sammanhang och för vissa kunder. Man lär sig alltid något nytt

[SvenA]
6/27/08, 6:29 PM
#11

Tysnadplikten hamdlar om att man inte får berätta för andra vad man får höra av den personen man hjälper  Det är särskilt iktigt  att man följer denna på en liten ort då det annars är lätt att veta vem man pratar om I övrigt kan man ju prata om vad som helst men det är alltid den som får hjälpen som bestämmer vad som gäller För när man kommer som ledsagare /assistent så går man in i en persons liv och man måste alltid vara observant på att man inte tar över denna persons liv för man ska ju bara vare brhjälplig med vad den som får hjälpen inte klarar själv detta får alldrig glömas bort för då kan man trycka ner den man hjälper

Anonymous
6/27/08, 7:04 PM
#12

#10 Jo jag vet.. :) Men iaf..

#11 Samtidigt måste man ju må bra själv.. jag skulle aldrig bryta tystnadsplikten (i detta fallet ska vi inte säga något som inte är offentlig handling,  för att  det är lätt att man råkar säga för mycket om man väl börjar) men samtidigt känner jag att det är väldigt svårt att hålla en så stor del av mitt eget liv ''hemligt'' och hålla det inom mig helt och hållet… jag tänkte att om jag går till ett enda internet forum, där ingen vet vem jag är eller vem jag hjälper.. så kan det väl inte skada om jag pratar lite.. det finns ju ändå inga stora mörka hemligheter som kan komma ut, utan mer lite saker i vardagen som jag inte tror att någon höjer på ögonbrynen om.. :3 Och som helt säkert inte kan berätta vem jag hjälper.. Jag kanske inte ens bor i sverige, liksom..

Anonymous
6/27/08, 8:10 PM
#13

#8 jag har inte fått något meddelande :3 Jag känner till iFokus en del.. men nåt meddelande har jag inte.. tekniskt fel? Prova att skicka igen?

Annons:
[Norum]
6/27/08, 8:18 PM
#14

*13 Jag har skickat flera gånger…I min utkorg så står dom som olästa. Hm.. måste vara något galet. Jag fick från dig så tydligen fungerar det åt det hållet… Märkligt! Skicka in en blänkare till supporten och hör vad dom säger.

Jag skrev att inne på frivilliga så finns det assar som du kan prata med och som kanske har något tips till dig. :-)

Åsa

Anonymous
6/27/08, 8:21 PM
#15

#14 ja.. någor är nog fel.. den här sidan (och frivilliga) vägrar stanna bland favorit sajterna..  samtidigt kan jag inte lägga in den heller.. ><

[Norum]
6/27/08, 8:23 PM
#16

Du är registrerad på båda, så det har nog tagit sig som det ska! :-) Men det kan dröja tills du har loggat ut och in igen innan dom stannar i din ruta med sajter…

Anonymous
6/27/08, 8:26 PM
#17

Har redan loggat fram ochtillbaka några gånger..

hm.. fick inget meddelande när jag kom till frivilliga heller, som jag fick på de andra.. :3 iFokus är dumt idag! Men nu måste jag veerkligen duscha och jobba .. :P

[Norum]
6/27/08, 8:28 PM
#18

Fick du inget välkomstmail? Då kanske det är min sajt som krånglar…. Gråter
Visst ja, du får ju inte mina PM…. Ska kolla med killarna om jag har nåt ferl..:-)

[SvenA]
6/27/08, 10:39 PM
#19

Ni måste¨ålla er till ämnet om man ska kunna följa trådarna det som inte hör till ämnet får avhandlas på annan plats

[SvenA]
6/27/08, 11:00 PM
#20

Jag låser nu denna tråd I fortsättning skriv ender Ledsagare/Personlig assistent så att vi inte får flera trådar med samma innehåll

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: