Annons:
Etikettövrigt
Läst 2252 ggr
Mezzzanina
9/4/08, 2:08 AM

Ny lägenhet snart

Hej!

Efter allt bråk runt min lägenhet (som jag tidigare berättat om här) så har vi äntligen fått ett nytt erbjudande på en ny lägenhet!

Det är en 3:a i ett lungt trevligt område och den är på andra våningen.Men där finns hiss, så det är bra.

Men det som är mycket tråkigt är att den inte har balkong.Jag är en sådan person som nu har tillbringat massa tid på min altan.Jag brukar odla örter och gillar att pyssla med mina blommar.Men även att kunna grilla och bara få ligga på en solsäng på altanen här har vart helt underbart!

Men vi behöver ju flytta.

Den nya lägenheten är modern och fräch.och dessutom så har vi en stor bassäng på området som ligger bara några meter ifrån lägenheten.

Men det som känns sorgligt är att mina katter då inte får tillgång till en inhägnad altan som jag nu har här till dem.

Den nya lägenheten är på 75 kvadratmeter och kostar 6199 i månaden.Vad betalr ni för en trea på fastlandet?

Men jag har bara hört gott om detta område och det är anpassat för rörelsehindrade i området.

men däremot så sa min arbetsterapeut att om jag flyttade så skulle jag inte få något anpassat i den nya lägenheten.Men jag oroar mig inte så mycket över detta då jag inte behöver så mycket anpassning.Men man undrar hur hon kunde säga så?Det är ju inte så att jag valt att flytta för att jag längtar efter ett nytt boende eller vill till en ny plats.Det är ju för att vi inte får vara ifred i vår lägenhet där vi bor nu och för att min son fått byta skola på grund av sitt handikapp.

Men jag vet att när vi kommer till Visby så tillhör jag inte området som denna arbetsterapeut har.Så förhoppningsvis så får jag en annan.

Men vet någon här inne vad man har för rättigheter till bostadsanpassning?

Oj vad långt detta blev!Men jag har inte vart inne så mycket häör på sidan på ett tag nu då jag legat på sjukhus.Men nu skall jag försöka skriva lite här när jag orkar.

Ha det gott alla ni underbara här inne!

Annons:
Leffe
9/4/08, 2:46 AM
#1

Kul att se dig här igen och ännu bättre att det verkar lösa sig för dig. Angående pris jag betalar för en tvåa på 63 kvadrat i Solna drygt 6300. Hoppas det går vågen nu.

[SvenA]
9/4/08, 7:39 AM
#2

När det gäller bostadsanpassning så har hon tyvärr rätt man får bara enligt lagen en bostadsabpassning så man är i princip livegen på den plats man fått sin bostadsanpassning

Menjag tycker att du ändå ska ta upp det med kommunen och kräva den anpassning som du behöver och säger de nej så ska du ha ett beslut från dem så att du harr mäöjlighet att överklaga detta beslut

Jag önskar att det verkligen att det löser sig för dig efter allt du varit utsatt för

Hoppas även att du ska trivas i den nya lägenheten och hyran är helt normal för denns storlek

Tatsja
9/4/08, 9:31 AM
#3

Jag fick bostadsanpassning när jag bodde i värmland. Det var inte mitt hus, men ägaren gav godkännande då vi vid den tiden var sambo. Nu bor jag i Västmanland och får anpassning här också.

Har fått dusch än så länge. Ägaren till radhusen bromsar resten. Tycker jag ska flytta till den lägenheten som har lite anpassning, men jag har bott i denna lägenhet i 3 år och vill inte hålla på och flytta. Sen är det mindre rum på nedre våningen i den andra lägenheten. Där finns oljepannan och min son har nedre våningen hos mig. Han vill inte ha den andra heller. Jag har dragit in hyresgästföreningen i det hela, så vi får se.

Har standard från 50-talet då detta byggdes. Tur jag har en lång son. Jag betalar för 74 kvm 5140. Nedre våningen räknas som källare. Den är under 2 m i tak. Får inreda den själva.

Bor i utkant av en mellanstor stad så det är rätt så dyrt. Kan tala om att när jag bodde utanför sthlm i Bro så betalade vi över 7000 för en trea.

Hoppas du kommer att trivas med din lägenhet. Trist att det inte finns balkong. Känner att jag har det bra som kan hyra ett radhus med trädgård på både fram-och baksida.

Kramiz Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MIRJAMI
9/5/08, 12:31 AM
#4

Vilka hyrer…jag betalar 4833 kr i månaden och har då 79,3 kvm. En trea i utkanten ut av Gbg.

Tatsja
9/5/08, 12:58 AM
#5

Fast jag ska inte klaga. Jag betalar för 74kvm, men det är inredd källare, med dusch och toa där nere och toa uppe. trädgård åt 2 håll. Radhus.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
9/5/08, 1:25 AM
#6

Hmm Mirjami, det låter nästan som om man skulle flytta mot Göteborg!

Vi skall få titta på lägenheten på Lördag förmiddag.

Jag har haft en arbetsterapeut som motarbetat mig hela tiden här.Ena stunden vill hon ta ifrån mig min handikapp skooter och andra vill hon dra in en av mina två  rullstolar.När hon läste alla artiklar om det som drabbat oss och vår bostad så hörde hon snabbt av sig och talade om att om jag flyttade så skulle jag inte få det minsta anpassat i den nya bostaden.(Jag måste sticka mellan och berätta att jag endast fått hjälp med en knapp att öppna min ytter dörr samt ett par handtag i denna bostaden, så jag har inte fått någon exklusiv anpassning där jag bor nu)

Eftersom jag känner att denna arbetsterapeut inte alls känns bra så ringde jag idag till de som jobbar i Visby.Jag vet ju att det är dit jag kommer att tillhöra efter flytten.Jag talade med dem och de var mycket vänliga.Jag berättade att jag behövde en plats att ställa min skooter på samt beroende på hur tunga dörrarna var i nya lägenheten så kanske jag skulle behöva en dörröppnare.Och de lät possitiva till detta.Men efter vårt samtal så hadde de senare kontaktat den arbetsterapeut som jag nu har.Hon ringde mig idag och var mycket skeptisk.

Jag har förut bett om att få byta arbetsterapeut.Men de sa då att jag måste ha denna arbetsterapeut som jag har nu för att hon har hand om det samhället där jag nu bor.Men om jag flyttar så borde ju jag få någon annan som har hand om området i Visby.Det var ju det jag hoppats på.Men det verkar som om hon tänker följa mig…

När jag bodde i Köping så fick man den hjälp man behövde.Men heller inte överdrivet.De var ödmjuka och följde med och tittade vad för hjälpmedel man kunde behöva.

Här på Gotland skall pengar sparas och man får inget alls här om man inte går i strid och anmäler till typ patientnämnd osv för att få leva anständigt.Det är så tråkigt när det inte är stora saker man ber om.

Annons:
Tatsja
9/5/08, 1:42 AM
#7

Nja, de är lite strängare här nu.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
9/5/08, 3:07 AM
#8

Vad tråkigt att höra det Tatsja.Visst skall man inte dela ut ett överflöd med insatser åt folk.Men ibland kan små saker förenkla tillvaron så oerhört mycket.

Tatsja
9/5/08, 7:35 AM
#9

De är konstiga här. En dyr skärbräda, kan jag få, men en kniv får jag köpa. bara för att jag hade rollator innan får jag betala här. Hade min son inte ordnat det åt mig innan flytten, så hade jag inte kunna gå ut alls. Varför ska det alltid sparas på de som verkligen behöver hjälpen?

kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
9/5/08, 8:14 AM
#10

Tänk bara på att begäta skriftliga avslag och även begära besvärsanvisning när ni får avskag så att ni har möjlighet att överklaga deas beslut till högre instans

de är skyldiga att lämna skriftliga beslut

Tatsja
9/5/08, 9:04 AM
#11

Ja och inte bara nöja sig med att så är reglerna. Gäller att vara envis. Men är man sjuk och inte orkar, så är det svårt. Tur jag är så envis. Ler

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emiya
9/5/08, 11:48 PM
#12

Åh, lycka till på alla sätt, Mezzzanina! Jag önskar verkligen att allt äntligen ordnar sig för dig och din son! Men var envis och stå på dig, som SvenA och tatsja skriver!

Jag bor fem mil norr om Göteborg i en trea på 83 kvadrat, betalar nästan 7200:-. Jag har smärre anpassningar.

Ja, detta evinnerliga sparande! Vad gör de av pengarna?! Vi betalar hög skatt, men får mindre och mindre för den!

Mezzzanina
9/6/08, 12:42 AM
#13

Tack snälla emiya!!Glad

Imorgon bitti skall jag iväg och titta på lägenheten och se om den känns ok för oss.Men som läget är just nu så sitter min autistiska son och åker taxi tre timmar sammanlagt per dag i resor från och till sin skola.Och om vi flyttar så får han 10 minuter till sin skola.

Det enda hitills som får mig att bli betänksam är just att där inte finns balkong.Inte för min egen skull, utan för att jag här där jag bor nu har en inhägnad altan som katterna kan få gå ut på och njuta av frisk luft och solsken!

Men jag själv kan ta mig ner och sätta mig ute om det finns någon liten grön plats.

Jag skriver och berättar mer imorgon kväll när vi är tillbaka hemma efter att ha sett på lägenheten!Glad

Annons:
Tatsja
9/6/08, 8:07 AM
#14

Finns det verkligen ingen med balkong? Tycker det borde det. Oftast är det ju ettor eller små tvåor som brukar vara utan balkong, så det är ju otur att just den du kan tänka dig, är utan balkong. Kramiz Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
9/6/08, 10:41 PM
#15

Hej på er!

Idag har jag och sonen vart och tittat på nya lägenheten…

Den var stor ljus och rymlig.Utanför ytterdörren var det loftgång som var avskärmad och nästan liknade en balkong.Och lägenheten låg längst ner i loftgången, det vill säga att det är en hörnlägenhet.Och då fick man ju slutet av loftgången för sig själv.

Allt var nytt fräsht och modernt med stora föråd och stor klädkammare.

Grannarna lär vara lugna berättade nuvarande hyresgästen.

Det kännsunderbart.Vår nuvarande lägenhet är ett ruckel där allt från väggar till kök som bara faller sönder.För att inte då tala om allt bråk som vart runt denna nuvarande bostad.Vi har så länge önskat att bara få vara ifred och inte få stenar,ägg och annat på fönstren.

Den nya lägenheten är nästan lika fin som den jag tidigare hadde i Köping.Fast där hadde jag en stor balkong.

Men jag tror att eftersom jag är i änden av loftgången och de redan har gjort vissa balkongliknande avskärmningar så borde det gå att sätta upp någon form av annordning där katterna kan få komma ut som är inhägnad.Jag ghåller på och klurar lite på det och kommer att fråga bostadsbolaget.

Jag har ändå bestämt mig för lägenheten.

Kände att vi kommer att trivas väl där.

Glad

[SvenA]
9/6/08, 11:28 PM
#16

Lycka till

Tatsja
9/6/08, 11:32 PM
#17

Men, det låter ju positivt. Jättebra. Då kan du avskärma för katterna i alla fall. Vad skönt. Lycka till och stor kram

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
9/7/08, 1:13 AM
#18

Tack allihopa!Jag är så glad!!!

MIRJAMI
9/7/08, 1:57 AM
#19

Jättebra!!! Då får ni äntligen då lite lung och ro!!! Vad kull att det var en sådan bra lägenhetSkrattande

Tatsja
9/7/08, 6:27 AM
#20

Hoppas ni ska trivas i nya lägenheten.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[SvenA]
9/7/08, 9:08 AM
#21

Inte för att jag vill verka tjatig men det vore bra om ni inte sätter ut alla dessa utropstevken eftet varandra det blir tjatigt att höra desa Utropstecke utrop utrop utrop

alla tecken läses nämligen upp för mig

Mezzzanina
9/8/08, 12:41 AM
#22

Oj, ledsen Sven.Jag blev bara så ivrig.Skall skärpa mig.

Tatsja
9/8/08, 12:49 AM
#23

#22 Det var nog inte du som var den skyldige. Ler

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

EvaG
9/8/08, 3:32 AM
#24

Grattis och lycka till!

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Mezzzanina
9/8/08, 9:17 AM
#25

Tack EvaG!Glad

Upp till toppen
Annons: