Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1790 ggr
johan
2008-09-07 15:50

Insikt om er värld

Sedan jag blev pappa för åtta månader sedan har jag fått en helt ny respekt för rullstolsbundna och synskadade. Att ta sig fram med barnvagn på stan och i butiker är ju ingenting jämfört med att ta sig fram i en permobil eller rullstol, men man blir väldigt medveten om alla hinder som finns. Trappsteg, höga trösklar, butiker med trappor som saknar hiss, skyltar som står mitt på trottoaren, fotgängare som vägrar ta ett steg åt sidan trots att det är mycket lättare än när man inte har en barnvagn att navigera.

Det är löjligt många ställen där jag nu inser att det är omöjligt för en rullstolsbunden att ta sig in över huvud taget. Och vilket enormt pyssel det måste vara att ta sig fram på trottoarer med uteserveringar, skyltar och annat kravs om man har nedsatt syn eller är blind och går med vit käpp.

I den fysiska världen kan jag dock förstå att det inte alltid är så enkelt att göra allt tillgängligt. Men att bygga en nätbutik och inte göra den tillgänglig är ju rent sagt puckat. Man stänger ute de som är mest troliga kunder, just för att de har svårt att besöka den fysiska butiken. Bad business.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[SvenA]
2008-09-07 16:02
#1

Det Johans skriver visar klart på att det lönar sig att öka tillgängligheten i samhället

Det visar även på att det som är bra för funktionshindrade är bra för övriga befolkningen och ändå motarbetas vi ständigt när vi kräber ett tillgängligt samhälle

Tatsja
2008-09-08 00:46
#2

Och sen blir man less att behöva stå utanför och handla eller hela tiden be om hjälp in och ut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

CatarinaJ
2008-09-10 23:26
#3

Min syster är rullstolsburen och har varit sedan jag var liten. Jag har fått, för mig, en fördel av det. Jag fick dessutom följa med henne när hon tränade och tävlade, på så sätt fick jag träffa många roliga människor. (oj vad massa tokigt som hände i min barndom Skrattande)

Dessvärre fick jag uppleva människor som inte trodde att hon kunde prata, utan ställde frågor till mig, undrar hur de tänkte!? Människor som inte såg henne alls, fruktansvärt, men då blev jag ironisk för det var jag lärd att bli, liten som jag var. Idag kan jag se från fler håll men är väl dock lite "enkelriktad". Det finns människor som lever kvar på 60-talet, tyvärr.

i alla fall:

Hennes funktionshinder fick mig att välja yrkesutbildning, jag blev LSS-handläggare, ni vet den stora rättighetslagen som egentligen handlar om handläggarens godtyckande och kommunens ekonomi! Så jag slutade slåss mot väderkvarnar. Men hon fick i alla fall personlig assistent då vi överklagade, och om det var syftet med min utbildning har jag gett henne något precis som hon alltid gett och ger mig!

Jag är så stolt och tacksam över min syster, inte för att hon har drulle (som vi säger) utanför att hon är den fantastiska människa hon är. Och vad vet jag, hade hon varit det utan sin polio???

Hon har lärt mig och lär mig alltid något nytt om livet!

Och jag säger igen:

Det är inte personen som är handikappad, det är miljön!

Kram

Leffe
2008-09-11 02:10
#4

Den sista meningen är så rätt så. Hela ditt inlägg är väldigt gripande.

[SvenA]
2008-09-11 07:52
#5

#3 Tänk vad rätt du har att det är miljön som är handikappade

För det är ju så att var miljön bättre så skulle fler klara sig betydlig bättre i samhället och vissa insater skulle kunna minskas

Tatsja
2008-09-11 08:35
#6

Kan bara hålla med. Bra och gripande text. Mer förstående för handikappade. oavsett vad för handikapp, behövs i vårt samhälle. Underlätta istället för att försvåra. Då skulle vi också kunna leva drägligt.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
CatarinaJ
2008-09-11 10:17
#7

Skäms meningen kommer från WHO, så det är "stulet" FlörtSkrattande

Tatsja
2008-09-11 11:44
#8

Den är bra ändå och väldigt sannGlad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Leffe
2008-09-11 14:52
#9

#7 Men det du skrivit är lika gripande ändå

CatarinaJ
2008-09-11 16:26
#10

Vad ska Skrattandejag säga.. Utan min älskade syster hade jag inte varit så som jag blivit. Som sagt hon lärde mig mer om livet än livet själv enellanåt.

Jag önskar att ni får träffa henne, den styrkan och envisheten (förlåt syster Flört) finns bara hos henne! Och det är bara att se o lära för min del!

Mezzzanina
2008-09-11 23:55
#11

Låter som du är en fantastisk syster du med!Jag blir nästan lite avis!Glad

CatarinaJ
2008-09-12 10:08
#12

Skäms Tack!

Tatsja
2008-09-12 10:16
#13

Jag med blir avis. Ta hand om henne och visa att du älskar henne

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
CatarinaJ
2008-09-12 10:24
#14

Min syster är som sagt den som gett styrkan och envisheten ett ansikte, så "ta hand om" Obestämd får man inte men väl bry sig om . Skrattande

Men jag förstår vad du menar, jag skojade bara till det lite grann!

Tatsja
2008-09-12 10:25
#15

Bra det. Önskar jag också hade syskon som din syster.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-12 10:49
#16

# 11 #13 Avis är ett biluuthyrningföretag fast jag misstänker att ni menade avundsjuk

Detta är ett typfall när man annvänder förkortninga hur fel det kan bli när man läser med skärmläsaren orden får en helt annan innebörd av skärmläsaren än vad som menas i detta fall

CatarinaJ
2008-09-12 18:47
#17

#16 För mig är det uttrycket ett slangord, men det fungerar alltså inte att använda slang heller?

Leffe
2008-09-12 19:18
#18

Tror nog att många slangord fungerar, men i vissa fall som i detta så är det ju också en biluthyrningsfirma. Misstänker då att den som har skärmläsare kanske måste läsa om några gånger för att få rätt sammanfogning av meningen. Tror nog annars att slngord är okey, men man kanske också måste tänka på att alla kan inte slangord (men det är något annat). Men visst tusan är avundsjuk långt att skrivaSkrattande

CatarinaJ
2008-09-12 19:25
#19

Kanske skulle det funnits, precis som i vissa mobiler, att det kommer fram alternativ till ord på en dator? Då blir orden rättstavade och man skriver bara halva ordet Flört!?

[SvenA]
2008-09-12 19:54
#20

Man måste vara noga med hur man skriver för det är inte bara vi ned skärmläsare som har problem med slan ord och förkortningar det finns massor med mäniskor som lider av dyslexi också även en dle hjärnskador gör det svårt at förstå vad som skrivs därför anser jag att vi på denna sajt ska vara extra uppmärksamma på hur vi skriver så att alla kan vara med och läsa här och även vara med och kommentera era inlägg

Det finns även andra fördelar med att skriva ut hela ord nämligen att sökmotorerna har lättare att förstå hela ord och det betyder att vi kan få flera som besöker oss här

Innan nui skriver förkortningar prova att läsa de som ett helt ord och hör hur det låter tycker ni det låter konstigt som ett helt ord så strunta i den förkortningen

Annons:
CatarinaJ
2008-09-13 11:46
#21

Tack Sven! Den kunskapen du har skulle man få lära sig på skolan! Tack igen!

Tatsja
2008-09-13 12:42
#22

Jag gör så gottt jag kan, men kan göra fel ibland.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-14 10:17
#23

Det finns ingen som är felfri inte ens jag

Det räcker gott om vi alla tänker en extra gång när vi skriver

Tatsja
2008-09-14 11:59
#24

#23 Och det måste vi ha överseende med. Ibland är det en del som påpekar för mycket om man gör fel. Men tyvärr har jag märkt att det finns en del som inte respeterar punkterna, frågetecken och förkortningar. Synd. Finns andra sätt att uttrycka sig på nätet.

Om vi alla hjälps åt och tar hänsyn till varandra, så blir det ju trevligare.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: