Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2741 ggr
Tatsja
2008-08-09 00:19

personlig assistent

Hörde nyligen att regeringen ska dra in på hjälp till handikappade. Speciellt personlig assistent.

Vad håller de på med?

Hur tror de att om pers ass behövs och de inte får, ska kunna leva.

Då kanske man inte ens kommer upp, inte tvätta sig, äta, klä på sig.

Lika bra att lägga ner helt och hållet. Livet alltså

Förbaskad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Leffe
2008-08-09 00:20
Tatsja
2008-08-09 00:38
#2

Det börjar likna 1800-talet, början till 1900

>Kan inte de som bestämmer, använda de celler de har att tänka med börja använda dem, eller finns inga kvar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-08-09 11:01
#3

Varför ska man tänka när det är lättare att inte göra det

Tatsja
2008-08-11 01:20
#4

håller fullständigt med

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sovgott
2008-08-22 11:52
#5

Jag jobbar som personlig assistent, och jag tycker att förslaget är uselt. Dels är jag orolig för att bli av med jobbet, dels är jag orolig för mina vårdtagare. Framförallt är jag orolig för mina vårdtagare. Särskilt för de som inte har någon anhörig som kan stå upp för dem.

Det enda det pratas om är att personlig assistans kostar för mycket pengar. Men att många funktionshindrade människor får bättre livskvalitet och större möjligheter att påverka sin vardag och sitt liv genom att ha personlig assistans - det är det ingen som bryr sig om. Allt handlar bara om pengar, pengar! :(

Det är så lågt att spara in pengar på funktionshindrade människor!

Tatsja
2008-08-22 12:00
#6

Håller fullständigt med dig. Ska snart på möte i partiet jag är med i. Brukar *bombardera* dem med förslag. Oftast går det vidare, men sen sitter andra i kommunen och bromsar upp. För oss handikappade och även pensionärer är det bara att sitta och vänta på att allt ska ta slut. Då kostar vi inget. Blir så arg. *Grrrr*. Jag kommer ta upp detta på nästa möte. Vi måste stå upp, även om vi inte orkar. Ta hjälp av andra som kan göra våran talan hörd. Det kommer en skrivelse, jag lovar. Har bara inte haft tid. Men vi får se under helgen. Det beror på vad läkaren säger idag också. Även hur jag mår. Huvudet måste hänga med Oskyldig

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[belewiien]
2009-06-05 00:27
#7

Min mamma sitter i rullstol och är beroende av assistans dygnet runt. Jag känner mig väldigt oroad över att de tänker dra in på assistansen.

Det var någon som nämnde att det läggs mer pengar på militären än assistans/hjälp till funktionshindrade. Stämmer det? Skandal anser jag.

[SvenA]
2009-06-05 07:55
#8

LSS utredningens förslag är inte klar riktigt ännu så man vet inte riktigt hur det blir ännu

det kan bli nedskärningar

Men ingen som behöver tillsyn dygnet runt kommer att bli lämnad ensam

fibro
2009-06-05 17:06
#9

helt  j***la otroligt!!

Ta bort alla sabla fallskärmar och lyxpensioner pamparna har så de som behöver får hjälp istället!!

Men näärrå, de rika ska bara ha mer, de svaga ska bara bort…

Jag blir så förb***d

Hur kunde det bli såhär…i Sverige????

[SvenA]
2009-06-05 18:15
#10

Det är inte alls konstigt att det blivit så här

eftersom de som bestämmer inte har någon egen erfarehet av hur det är att leva med ett fuktionshinder

Se bara hur det är för oss blinda som inte får har våra ögon =ledsagare med oss på föärdtjänstresorna

Tatsja
2009-06-06 13:29
#11

De som bestämmer skulle vara i våra skor i ett år. Då kanske det blev annat ljud i källan

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[belewiien]
2009-06-06 21:47
#12

#11 Ja de har ingen uppfattning om hur ett liv med funktionshinder skiljer sig ifrån en "vanlig funktionell persons" liv.

Man behöver hjälp och vill inte känna sig som en last för samhället, dessutom finns det inga garantier för att vara frisk hela sitt liv utan på ett ögonblick kan det vara en själv som sitter i rullstol. Tragiskt att man inte inser problemet i att skära ned på assistansen.

fibro
2009-06-07 00:24
#13

***de vill väl att folk ska ligga hemma och självdö..Usch och fy--de borde skämmas..**

Annons:
[SvenA]
2009-06-07 09:55
#14

Men vi kan få skylla oss själva lite gran för kur många av oss engagerar sig i det hamdikappolitiska påverkansarbetet

Är det inte så att vi tycker att andra än jag själv ska göra det

Vi kan alla vara med och påverka hur det ska vara

denna sajt är ett sätt att påverka hur sahällsutvecklingen ska bli

För ju fler som är med och tycker och skriver här

ju lättare är det att få igen de förändringar vi behöver

Så om det blev nera debatt i dessa frågor skullle det vara anorlunda för oss vi skulle få igenom de förändringar som behövs

vildarosen
2009-06-14 19:34
#15

Det kommer bli stora problem för alla som har assistent och dom behövs ju så otroligt mycket! Jobbar själv som assistent och min chef sa att dom ska kämpa för att få behålla oss så brukarena kan vara lugna!

#14 håller med dig totalt om att ju fler vi är desto större förändring kan det bli!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-14 21:05
#16

Det är viktigt att vi håller denna denatt levande för det är våra grupper som man först kommer att dra ner resurserna för

Vi är snart tillbaka till den tiden då vi inte skulle synas och höras om vi inte skriker högt och mycket

Jag vet att det är en del politiker som är här och läser så därför får vi aldrig tystna

vildarosen
2009-06-14 21:07
#17

Jag hoppas dom läser det och inser hur viktigt det är!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Tatsja
2009-06-16 10:21
#18

Som jag sagt förr och återkommer till. Politiker skulle prova funktionshinder själv. Inte en dag, som nu, utan mycket längre tid. Då kanske de fick upp ögonen för hur svårt det är för en del.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fibro
2009-06-16 10:28
#19

#18…instämmer….shit vad snabbt de skulle ändra ett och annat om de fattade att det KAN faktiskt hända dem själva…

huckenisse
2009-06-22 00:07
#20

Uruselt rent ut sagt. Har haft fibro i över tio år och har svårt att ta mej upp ur sängen ibland och även toabesök blir helvetiskt jobbiga. Jag har tur att min sambo ställer upp vilkordslöst. Men vad händer när inte han orkar längre?

Annons:
[SvenA]
2009-06-22 10:10
#21

När våra anhöriga inte längre orkar så är det ättestupan som gäller

Tatsja
2009-06-22 10:21
#22

Sen finns det en melodi som stämmer in. Kommer inte ihåg vad den heter, men den handlar om mamman som gör ordning tårta när hon fyller år och barnen ringer och säger att de inte har tid att komma.

Så typiskt i dagens samhälle. Allt annat är viktigare än våra nära och kära.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-06-22 10:31
#23

Det finns en bra tråd om vad vi värderar i livet som är mycket läsvärd

Läs och begrunda den tråden

vildarosen
2009-06-23 00:33
#24

#22 den låten får mig att gråta varje gång jag hör den! Den är för sorlig.

Min sambo finns här för mig när jag har ont som tusan o jag har ofta tänkt på vad om jag skulle få personlig assistent om jag skulle bli mycket sämre än jag är nu.. hur skullejag klara det som jobbar själv som det, tror jag skulle bli en jobbig brukare.För man är för insatt i det yrket! Jag hoppas att den dan aldrig kommer men man kan inte vara säker.

Tror att detta samhälle kommer bli sämre när våran enaeration är gamla! Men det får tiden utvisa!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-23 09:00
#25

Vilket samhälle det blir beror delvis på oss själva och hur vi driver vår handikappolitik

vildarosen
2009-06-23 14:26
#26

Japp därför måste vi göra nåt redan nu för att få samhäller att förstå vad som händer!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[peter54]
2009-06-27 03:52
#27

"Allt går bakåt", det var verkligen huvudet på spiken. Ta bara FKs bilstöd för handikappade. Den nya regeringen utökade tiden mellan ansökningarna till 9 år utan att förändra några andra parametrar.

Det för med sig att bilen man ska byta in inte är värd ett vitten och den bil man ska köpa måste bli en äldre eftersom annars räcker inte pengarna. Det för i sin tur med sig en nedåtgående spiral av sämre och sämre bil för varje ansökningstillfälle.

Annons:
Tatsja
2009-06-27 10:36
#28

Sen får man väl inte vara äldre än 50 för att söka. Eller har de tagit bort det?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Muszimba
2009-07-01 11:04
#29

Personlig Assistent får man söka fram till dagen innan man fyller 65. Så är det i nuläget iallafall. Jobbar själv som assistent, men måste nog snart sluta på grund av problem med min egen kropp. Måste ju tänka på om man vill kunna fortsätta jobba vid 37 års ålder.

vildarosen
2009-07-02 13:48
#30

Tycker det är fel att man bara får söka det tills man blir 65 år! Det borde ju vara så länge man lever, för man kan ju bli skadad eller så efter man fyllt 65 ju..

Jobbar själv som p ass

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Tatsja
2009-07-03 10:00
#31

Om man får problem precis innan man fyller 65, hur löser de då det?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

vildarosen
2009-07-13 18:20
#32

Om dom är snabba så kan det hända att man får tillgång till assitent precis innan man blir 65! Men byråkratin är ju så slö på det ju!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: