Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 6767 ggr
Tatsja
2008-08-27 09:53

Hjälpmedel - gratis eller betala?

Eftersom jag som handikappad får betala det mesta själv, iaf  i västmanland . T.o.m. rollatorn fick jag betala 1000.- för att låna.                                                                                                                                                          Vet att vissa län får du betala  mellan 100-300 i mån.                                                                                                                                                     

 I värmland fick jag den gratis, men var tvungen att lämna tillbaka den när jag flyttade från länet.

Plock, för att lätt ta upp saker från golvet, den är gratis, men kniv, burk- och flasköppnare, får jag betala själv.  Det är olika beroende på län.

Fotvård, i värmland går det på högkostnadskort, här får jag betala själv,  350-500 kr/gång.  Bara diabetiker får det på högkostnadskort.  

Så det är liknade de sakerna jag undrar. Inte lika i våra län.

En del  får alltså hjälp för att kunna läsa. Har man dålig hörsel är hörapparat gratis.  Iaf här där jag bor.      

Men om man annars har dålig syn och behöver glasögon kostar det dig mellan 2500 -6000, beroende på synfel.  Det är så fel, tycker jag.

Anser att saker som man behöver för att kunna leva ett drägligt liv -kanske inte gratis- men ska gå på högkostnadskortet. Antingen läkare eller apotek. Rullstol, rollator, hörsel- och synskadades hjälpmedel ska vara gratis.

Detta ska även gälla om man är förståndshandikappad. Ska villigt erkänna att jag inte vet hur det är för den gruppen.

Som ni kanske förstår, försöker jag få ihop en lista så jag kan skriva ett s.k. medborgarförslag. Har gjort det en gång förut i Arvika om handikappsplatser och böter.

Om det är något som ni tycker ska tas upp, meddela gärna mig det.

Alternativ behandling ville låna min text -det sitter i benen inte huvudet- jag gav godkännande med vissa ändringar och tillskrifter.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Leffe
2008-08-27 12:19
#1

I samband med min höftoperation fick jag hyra kryckor, sittdyna, griptång, förhöjd toalettstol, sittbräda i badkar och fick förhöjda ben till sängen. Hyrkostnad 100 kr för tre månader. Förvånad blev jag, men det var ändå inget högt pris.

[SvenA]
2008-08-27 20:40
#2

Alla de hjälpmedel jag har har jag fått gratis

Talsytes,Vita Käppen,Talandeklocka

Tatsja
2008-08-28 10:16
#3

Verkar som om det är olika för varje landsting. Beror nog på deras budget. Har lite erfarenhet från 3 län. Sthlm, värmland och västmanland.

Bolla lite med min arbetsterapeut. Rullstol - gratis, rollator - betala. Plock - gratis, kniv - köpa själv. osv, Apoteket säljer ju hjälpmedel, men vad hjälper det när pensionen inte räcker till. Hjälpmedel borde antingen vara gratis eller gå på högkostnadskortet. Sjukvård eller apotek. Fast jag vet många äldre som inte hämtar ut livsviktig medicin, bara för att de inte har råd. Alla kan ju inte få det på avbetalning. Samhället är fel, när det ska sparas in på handikappade och pensionärer. Det gäller oavsett vad det är för fel och även om man är förtidspensionär. Har man problem med vissa saker, så ska man få hjälp för att klara sig drägligt. Alla kan inte ränna in till grannen och be om hjälp. Öppna denna och denna, skär du brödet samtidigt och osten. Vilken syn…..Fast då kanske man lärde känna sina grannar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-08-28 18:28
#4

Det är ju så att så fort man ska spara så är det alltid de svagaste man tar av först och främst

Och sen måste man ju sänka skatterna för de som redan har det bra och då räcker inte skatteinkomsterna till att se till att vi får de hjälpmedel vi behöver

Att det sedan är billigare rent samhällsekonomiskt med bra hjälpmedel bryr man sig imte om

Om vi får de hjälpmedel vi behöver så minskar andra vårdkostnader det ser man inte till

Tatsja
2008-08-28 18:36
#5

Nej, och så kanske de är tvungna att höja sin egen lön mindre. Sist jag fick höjning på pensionen så visade det sig att jag fick 17 kr mindre än månade före. Det blev mer skatt. Jag får ut inte fullt 6000.- och bostadsbidrag på 1800. hyra 5200 sen är det tel, el ca 900.-/mån. bilen kostar ju den också. Det blir inte mycket kvar.

Fick ut min egen lilla bok idag. Hoppas den säljs. Självbiografi med lite större text.   Jätteglad och nervös

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-08-28 18:41
#6

#5 Lycka till med boken

Annons:
Tatsja
2008-08-28 18:45
#7

Tack, du får gärna köpa den. Om du vill

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-08-28 20:28
#8

Jag har ingen nytta av böcker som bara har svartskrift då jag inte ser att läsa dessa jag kan bara läsa ljudböcker så tyvärr har du ingen framgång hos mig

Tatsja
2008-08-29 00:05
#9

Jag får väl försöka läsa in den någon gång då….. Flört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Suskiv
2009-09-09 03:51
#10

Sörmlands lansting har fått rullstol, kryckor, duchstol, glidlankan, griptång gratis och får betala 400 kr i depostion för TENS (kan även lägga till 400 kr och den blir min sen).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

DodeN
2009-09-09 05:40
#11

I östergötlad får man betala rullator själv nu om det inte är så att man har behov för en inomhus då får man en gratis, fast då är det ju innomhusvarianten som inte är lika säker utomhus. Småjälpmedel är samma sak allt sånt ska man köpa själv, duschstol likadant.

Själv så hann jag få dushstol innan det började gå som bekosta själ men har i ett år nu försökt få intyg på alla dessa småhjälpmedel, måste ha intyg för att få extra pengar från soc-bidraget så jag kan köpa handledsskydd tex. men arbetsterapeuten är grinig och vägrar. Hn tycker det ska gå på handikappersättning, men intyg för det får jag inte heller. och fonder får jag inte söka för det tar soc som inkomst även om det öronmärks för hjälpmedel.

Så mina handortoser är jättetrasiga och passar inte men jag har inget val. Tycker det är skit att det dras in och ska sparas på sånt. Har fått höra att man inte heller får trehjulig elscooter här längre heller, permobil kan man få men inte någon trehjuling.

Så sjukt, men det är väl meningen att vi ska bli sängliggandes allihopa och matas med matlådor någon gång/dygn

[SvenA]
2009-09-09 07:11
#12

#11 Du ska inte tro att det blir matlådor det blir en somd kopplad till en tank som kanske fylls på en gång i veckan om man har tur

Tatsja
2009-09-09 09:55
#13

Såg ett program i tv4 fakta i söndags. Det hette Sicko och handlade om USA och sjukvård. Han besökte även Frankrike, England och Cuba.

I England är all sjukvård och tandvård gratis. Medicin, oavsett om du ska ha en tablett eller hundra. ´6.65 pund.

Tänk om vi också kunde ha så.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
DodeN
2009-09-09 16:21
#14

#12, självklart.

Håller på att bråka med min AT om hjälpmedel men får nej eller att de inte ens hör av sig. söker assistans nu men lär inte få det och äta matlådor kan jag inte, klarar inte av den röran och sån mat. Äter inte ens dyrare felix matlådor mm. Så jag lär väl svälta tills jag blir så liten att jag behöver sond.

Med en elstol skulle jag kunna ta mig till en resturang eller åka och handla mat och lättare laga det hemma också, men icke… jag får en förstor rullstol som inte funkar.

[SvenA]
2009-09-09 16:39
#15

#14 Vem bråkar du med jag kan inte få till det har du skrivit någon förkortming

Jag ser nämligen inte texten jag bara hör vad du skriver

DodeN
2009-09-09 17:19
#16

Förlåt det gick av bara farten, AT är förkortning för arbetsterapeut. Så det är en sådan jag bråkar med just nu, eller har gjort sen 2.5år.

[SvenA]
2009-09-09 18:05
#17

Tack för iformationen

De är inte så lätta att ha att göra med ska gudarna veta

emiya
2009-09-10 01:40
#18

Det som ni beskriver här ovan är ju hemskt! Tackochlov har jag fått mina hjälpmedel gratis, från rollator och toasitsförhöjning till småhjälpmedel som "plock", sax och knivar med mera. Däremot får jag betala hörhjälpmedel själv.

#7 Vad roligt, Tatsja, att du skrivit och gett ut en bok! Vad heter den? Och vad kostar den? 

#13 Ja,England har ett föredömligt system. Min dotter bor där och när jag är där får jag låna rollator gratis. Tre olika mediciner på samma recept kostar också ca 7 pund. Glasögon och övrig vård är subventionerad om man är pensionär, tandvård likaså. Dessutom är tandvård inte så dyrt över huvud taget där.

Tatsja
2009-09-10 10:48
#19

#18 Den heter Berättelsen om Anna. Skriven av Tatsja Dahl.  Var i min bokhandel och frågade om de hade den boken. Gissa jag blev glad när den fanns att beställa. Kände mig lite stolt. Hon undrade om den skulle tas hem och då talade jag om att det var jag som var Tatsja.

Så nu skulle expediten beställa en till sig själv.

Adlibris, Bokus har den. Vet inte om fler har den för beställning.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emiya
2009-09-11 00:44
#20

#19 Tack! Ska kolla på deras sidor.

Annons:
Tatsja
2009-09-11 10:27
#21

Jag har ett exempel själv kvar till försäljning. Bara pm:a mig

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: