Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 973 ggr
[SvenA]
2008-09-04 14:31

Förkortningar

När ni skriver inlägg tänk på att inte annvända förkortningar på en massa saker

Om ni gör det kan vi som annvänder skärmläsare inte få ett samanhang i vad som skrivs för våra skärmläsare läser exakt vad som står på skärmen och då kan det vli väldigt konstigt med en massa förkortningar

Annons:
Tatsja
2008-09-04 18:30
#1

Men de vanliga förkortningarna går väl bra. som Tex. bl.a. iof sig. Eller? Bra att veta eftersom vi som ser inte vet hur ni andra har det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-04 18:42
#2

Nej det går inte alls med förkortningar det låter helkonstigt när skärmläsaren ska utala dessa förkortningar

Tatsja
2008-09-04 18:59
#3

Ok. Då förstår jag. Du har alltså en talande skärmläsare. Ska försöka komma ihåg det, så jag inte gör någon tavla. kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-04 19:13
#4

En sak till som är jobbig med skärmläsaren är när man sätter ut en massa tecken efter ord exempelvis ?? dessa två frågetecken läser skärmläsaren fråga fråga så ni kan tro att det är jobbigt att höra alla dessa onödiga tecken

Tatsja
2008-09-04 19:21
#5

Och även om de sätter ut …. kan jag tänka mig. Ursäkta, ville bara visa.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-05 08:04
#6

Det var en massa punkter

Annons:
Tatsja
2008-09-05 09:03
#7

ja, och jag ska försöka undvika dem också. Blir lättare för dig att få ett sammanhang i meningarna. Bra att du upplyser oss om det. Förkortningar är ju inne, speciellt när man messar varandra.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
2008-09-06 00:45
#8

Sven, hur läser skärmläsaren när man sätter en smiley gubbe?Säger den "Ler" eller "arg" eller liknande då?Jag bara undrar för att jag aldrig har upplevt hur det är att använda skärmläsare.

Leffe
2008-09-06 02:43
#9

Om du sätter musmarkören över en smilis eller en annan bild kan du ibland se en textruta. Den rutan läser skärmläsaren av och talar om. Har jag fattat det hela rätt så är det så det fungerar.

Tatsja
2008-09-06 08:04
#10

Det tror jag också. Men så länge jag inte vet säkert, kommer jag skriva, ler, skrattar flört och så vidare. Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-06 09:32
#11

Det är så att det finns entextbeskrivning på all färdiga

smiley och det är den texten spm läses upp och jag använder inte musen jag har ingen nytta av den då jag inte cet var jag ska placera den

Det är lika sant med avataren där finns en textbeskrivning som skärmläsare läser och talar om vad bilden föreställer så jag får era namn två gånger när jag läser

Tatsja
2008-09-06 10:15
#12

Men med avarten är det svårare att ändra. Eller hur?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-06 12:33
#13

#12 Det ska inte ändras den talar om att det är en bild på dig och eftersom jag inte ser bilder så får jag reda på att det finns en bild av dig denna text ser inte ni utan det är bara skärmläsaren som ser denna text

Annons:
Tatsja
2008-09-06 16:31
#14

Sätter jag muspekaren över din bild så får jag en text som säger bild på SvenA.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-09-06 19:06
#15

Det är så det fungerar för mig med men jag ser inte vilden utan det gör mitt program åt nig

Mezzzanina
2008-09-06 22:46
#16

Tänk ändå vilket bra hjälpmedel det verkar vara ändå.

Det var intressant att höra lite hur det funkade.

Jag ser ju dåligt men jag tror inte en sådan skulle hjälpa mig då min syn är förvrängd.Ser jag en textrad så ser den regnbågsformad ut.Jag är känslig för starka färger och strakt ljus.Kan få hemk huvudvärk om jag sitter länge vid datorn.

Jag skulle ju få gå en kurs på syncentralen men har fått skjuta upp den på grund av hälso skäl.Men det kommer snart!

[SvenA]
2008-09-06 23:26
#17

#16 Detta vore ett jätte bra hjälpmedel för dig då du inte ens behöver ha skärmen på för att läsa

Om du är ljuskänslig skaffa dig mörka glasögon det har jag

Jag är extremt ljuskänslig

Tatsja
2008-09-06 23:31
#18

#17 Håller med sven

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
2008-09-11 00:13
#19

Jag bär ofta mörka glasögon men inte tillräkligt ofta.Det blir ofta så att jag är så ivrig att surfa på datorn när väl sonen har somnat så jag glömmer glasögonen.Det är först när huvudvärken kommer som jag frågar mig själv varför jag inte satt på mig glasögonen  tidigare.

Starka färger påverkar också mig.Jag är oerhört tacksam att iFokus har tonat ner färgerna efter nystarten.Nu känns det mycket bättre att se på sidan här!

Jag skall ju får komma till cyncentralen snart.Jag talade med dem igår faktiskt.Skall  då snart äntligen få gå den där kursen som jag skrev om i ett tidigare inlägg.Jag kom inte iväg på den förra på grund av hälso skäl.Och nu när jag talade med dem så kom vi överens om att det är bra om jag flyttar innen jag går kursen, för att de kommer att komma hem till mig och se hur det funkar för mig och hur jag har det med min dator.

Även om de säger att de flesta hjälpmedlen för synskadade här,får man bekosta själv, så är jag väldigt glad att få gå den kursen.Jag tror det finns en hel del inställningar på datorn och annat som jag inte känner till och som kan förenkla det för mig.

Har någon av er fått gå en sådan kurs?

[SvenA]
2008-09-11 07:56
#20

#19 Det beror på vad det är för kurs du talar om

Jag går just nu på rehablitering för synskadade

Annons:
Mezzzanina
2008-09-11 23:59
#21

Nej det är inte rehabilitering.Utan jag har fått en kallelse till att gå e kurs som skulle ta några dagar som syncetralen håller här med jämna mellanrum.Jag vet inte så mycket om den än.

Men inget kan ju bli sämre och man lär ju så länge man lever.

jag har inte hört talas om någon rehablitering för synskadade däremot.Men det låter väldigt bra!

[SvenA]
2008-09-12 07:22
#22

#21 Du kan väl berätta vad det var när du har varit där

Mezzzanina
2008-09-14 01:18
#23

Ja, det lovar jag att göra.De skulle kalla mig så fort min flytt var klar och jag fått min dator på plats.Gissar att det kan bli i den senare delen av November

[SvenA]
2008-09-14 10:13
#24

#23 Tack då vet jag

Tatsja
2008-09-14 12:01
#25

#23 Låter spännande, Vi väntar på fortsättningen så vi får höra.

#24. Gäller även dig. FlörtOm du klarar av att läsa nu.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

EvaG
2008-09-16 01:21
#26

Tänk vad det går framåt. Det borde väl snart att se på vissa teve program oxå misstänker jag.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: