Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 3379 ggr
Mezzzanina
10/29/08, 12:34 AM

Trygghetslarm=Då får du inte ha Com Hem.

Hej igen

Har nu åter igen hamnat i en konstig soppa.

Jag har nu tagit över ett bredbandsavtal för Com Hem av den förra hyresgästen i min nya kommande lägenhet.

När jag talade med Com Hem så passade jag på att höra mig för om deras telefoni.

Jag fick ett i mina ögon bra avtal med både bredband och telefoni som jag skrev på med Com Hem.Och jag har nu betalat min första räkning inför kommande månad.

Men då ringer de som skall installera mi´tt trygghetslarm.

När de får höra att jag har bytt till Com Hem så säger de att det får jag inte.

Com hem kör sin telefoni genom bredband och trygghetslarmen går genom vanlig telefonjack.

Mannen jag talade med sa att Com Hem borde ha reagerat på att jag hadde trygghetslarm och att det är dom som har gjort fel.

-men jag vill ju ha Com Hem sa jag…

Äh, du kan väl ha teli eller vad som hellst sa mannen.

-Nej, jag vill ha Com Hem.

Jag skall fixa detta sa mannen.Efter femton minuter så ringer han åter upp och säger att han nu har sagt upp mitt avtal med Com Hem.

Så nu står jag och har sagt upp mitt föra bolag skriftligt, och har betalt min första räkning till Com Hem och vet inte ut och in.

Larmet har vart en stor besvikelse för mig.En enda gång har jag behövt använda det.Då jag ramlade i badrummet.Då fick jag ligga på golvet i två timmar innan någon kom.

Dessutom så lägger det sig ofta och spärrar mintelefon och då kan jag ändå inte larma.

Sedan allt strul som vart med dessa två nycklar som de kräver att de skall ha när man har larm.(Jag skrev ju om det i en annan tråd)

Och nu skall jag då inte få välja bolag för telefoni.

Dessutom så sa mannen att de flesta som har trygghetslarm har ju inte bredband.

Men det tycker jag är en konstig inställning.Jag säg ett program för en månad sedan om en kvinna som var 90 år och som var konstnär.Hon hadde skaffat bredband så att hon kunde visa sina alster över hela världen snabbt för vänner.

Nu vet jag inte ut och inte in vad jag skall ha för bolag och vad som är bäst.jag känner att jag snart kastar ut detta larm som enbart ställer till trubbel.Gråter

Annons:
Babzan
10/29/08, 2:09 AM
#1

Ja, har du trygghetslarm så kan du inte ha telefon via internet.

Man kan bara hoppas att det någon gång ska bli en ändring på detta, borde väl gå på något vis, för det blir ju bara fler som har bredband, även äldre, och kan då också skaffa billigare telefoni.

Något som är viktigt att tänka på vid internettelefoni är att går strömmen så funkar inte telefonen. Och trygghetslarmet bör ju fungera jämt!

Com Hem ska upplysa om detta, vad jag vet. Du borde kunna få tillbaka dina pengar.

Finns det fler än Telia att välja på om du vill/måste ha trygghetslarmet?

[SvenA]
10/29/08, 6:45 AM
#2

Det borde gå att lösa med en annan typ av trygghetslarm

Jag var på en hjälpmedelmässa för ett par veckor sedan och det finns andra typer som bygger på mobiltelefoni med GPS som man även kan ha med sig ute

Så lösningar finns på marknaden

Tatsja
10/29/08, 8:26 AM
#3

Typiskt exempel på hur de kör över den lilla människan.

Hur kunde han säga upp ditt avtal? Måste inte du göra det själv?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
10/29/08, 10:06 AM
#4

De ska inte kunna säga upp avtalet utan ditt medgivande fråga med vilken rätt de har att säga upp avtal som du har slutit

För det betyder ju att de kan säga upp volka avvtal de vill utan medgivande och det är inget de har rätt till

Babzan
10/29/08, 10:21 AM
#5

Jag blev lite osäker nu morgonen om jag i natt tänkte rätt angående detta med strömmen och bredbandstelefoni. Det finns ju så många olika sorter av bredband och telefoner. Men i vilket fall så går inte bredbandstelefoni och trygghetslarm.

Det var ju bra att höra att det finns annan typ av trygghetslarm då blir det upp till kommunerna.

Mezzzanina
10/30/08, 2:04 AM
#6

Hej igen!

Nej här finns tyvärr inga alternativ att välja på när det gåller trygghetslarm eller abonemang.Det skall vara Tela sa de till mig.

Men jag gillar inte Telia så det är inte ett alternativ för mig.

Så imorgon så ringer jag och säger upp larmet och så tar jag och köper ett billigt kontantkort till en av mina äldre mobiler och så förprogramerar jag den till hemtjänsten.

Jag talade idag med den högsta chefen när det gäller trygghetslarm här och hon brydde sig inte ett duggnär jag berättade att mitt avtal blivit uppsagt med Com Hem mot min vilja och att om jag inte valde Com Hem så skulle jag dessutom åka på avgiften för förflyttning av telefonen nu när det skulle återgå till Telia.Men hon sa att jag kunde försöka få tillbaka Com Hem och så kunde jag återkomma när jag ville ha trygghets larm.

Men detta trygghetslarm vi har här är ändå ett skämt.

Det ringer ju upp var dag av sig själv för att kontrollera att det fungerar och då hänger det sig lite då och då så att det låser min telefon i flera timmar.Detta har hänt mig så många gånger att jag inte kan räkna det.Tur de gångerna att jag har haft min vanliga mobil och då har haft den laddad och dessutom haft pengar på den.För när larmet stoppar min telefon till att fungera i flera timmar så får jag ju då ta min mobil och ringa min mor som då får ringa trygghets centralen och säga att det har hängt sig igen.Jag är så trött på det.Dessutom så har jag enbart ramlat en gång i duschen.Och då fick jag ligga på golvet i två timmar innan hjälp kom.

Så jag tror att en mobil kan bli en bättre lösning.

Så håll tummarna att Com Hem tar tillbaka mig som kund samt att kommunens handläggare godkänner min ide med mobilen.

Annons:
[SvenA]
10/30/08, 6:46 AM
#7

Det är bara för kommunen att se till att du får Con hem igen för de har ingen laglig rätt att säga upp ditt abonemang hos Com hem utan ditt eget medgivande och det finns ju telefoner på den pppna marknaden som man kan ha som trygghets telefon med ett amtal förprogramerade nummer

Mezzzanina
10/30/08, 9:49 PM
#8

Idag så fick kommunen ringa tillbaka och fixa tillbaka Com Hem åt mig, och det gjorde de.

När jag frågade om andra sorter av larm så svarade kommunen att de tidigast skulle få andra larm om ett år.Nu har de enbart larmsystem via vanliga telenätet.

Men jag tog fram en äldre men fungerande mobil ur gardroben och har satt in ett kontantkort och förprogrammerat den med nummer till hemtjänsten.Tänkte att denna äldre mobilen kan ju ligga i badrummet.Vanligtvis så brukar jag inte ha med mig mobil in i badrummet när jag duschar.Men om jag har min vanliga mobil förprogrammertad och har den vid alla andra tillfällen så kan den gamla ligga i badrummet.Den har ju vart med om en hel del och den är inte toppmodern men den lever än!Glad

Tatsja
10/30/08, 11:44 PM
#9

Hoppas det funkar bättre för dig och låt dig få slippa använda den gamla mobilen.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

VeganGeek
12/7/09, 4:11 PM
#10

Dessutom så sa mannen att de flesta som har trygghetslarm har ju inte bredband.

Helt klart underlig inställning, i synnerhet med den utbyggnad av bredband som pågår kommer det nog att bli vanligare (gissning jag vet inte hur vanligt det är nu) med den kombinationen.

Förhoppninsvis är smidigare lösningar på gång

http://trygghetstelefon.se/framtidens-trygghetstelefon.shtml

Men det hjälper ju inte nu.

[SvenA]
12/7/09, 4:59 PM
#11

Det händer inget på den länken

VeganGeek
12/7/09, 7:21 PM
#12

Hoppsan hur gjorde jag där? Verkar dock funka om man istället klickar på den blå ikonen under sista meningen i posten, skumt Skäms

[SvenA]
12/7/09, 9:53 PM
#13

Det fungerar inte för mig som läser med skärmläsare tyvärr

Annons:
VeganGeek
12/7/09, 10:07 PM
#14

Tänkte inte så långt, fungerar denna?

http://trygghetstelefon.se/framtidens-trygghetstelefon.shtml

Jag önskat man kunde förhandsgranska sina inlägg så man kunde undvika att klanta sig på det här viset. Skäms

[SvenA]
12/8/09, 6:37 AM
#15

Nu fungerade det och det är ingen fara at göra bort sig lite i mellanåt piggar bara upp tivaron

Dett som artikelm tar upp såg jag på Teknikdagarna förra året

Detta med trygghetslarm via GPS tycker jag verkar mest vettigt för då är man inte bunden till sin lägenhet för att det ska fungera

Dett fanns då som en armbandsklocka ned ett ental knappar som var tydliga och lagom stora även för oss med stora händer

DodeN
12/9/09, 1:09 AM
#16

Det går visst att ha trygghetslarm med Ip- telefoni, om det går med comhem vet jag inte säkert. Orsaken till att komunerna säger nej är för att om strömmen går så fungerar inte Ip-telefonen, men om man har vanlig telefon så fungerar det ofta även om strömmen försvinner.

Vi har ip-telefon genom tele2 och hade bredbandsbolaget förut, fick nej till larm men vi kollade upp exakt vad som gäller. Vi skulle koppla sambons epilepsilarm till hemtjänsten men det gick inte då, och hjälpmedlet som kan koppla det till mobiltelefon vägrade landstinget skaffa.

Egentligen behövr jag något sådant nu, jag faller ibland, men vi har inte råd att skaffa telias abonemang. Så jag har mobilen med mig i duschen och om jag ska vara själv så ligger mobilen under rullstolsdynan. För om jag faller är rullstolen ofta i närheten och då når jag telefonen och kan ringa.

I duschen är den alltid med så jag kan få tag i sambon och han inte behöver sitta med och titta.  När jag får muskelkramper så kan jag sällan ropa på honom, och då blir han inte låst till hemmet heller.

Nu har han så få epilepsianfall så vi slapp bråka vidare för den biten.

Upp till toppen
Annons: