Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1813 ggr
Leffe
2008-10-01 03:18

Svårt med rullstol i skolan

Läste i SvD att det är svårt för rörelsehindrade at komma fram i många skolor. Allt enligt en rapport från Skolverket.

I nästan hälften av skolorna saknas hissar mellan våningsplanen och toaletterna är inte tillgängliga för rullstolsburna.

Annons:
EvaG
2008-10-01 03:38
#1

Är inte ett dugg förvånad.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2008-10-01 07:33
#2

Det blir bättre för 2010 ska all offentlig verksamhet vara handikappanpasad om man nu ska tro på myndigheterna vilket inte jag gör för jag har hört det förut och fortfarande är det inte så

Tatsja
2008-10-01 10:21
#3

Jag är inte heller förvånad. Märker överallt att det är svårt att ta sig fram med rollatorn. Till och med vissa hissar i byggnader är inte framkomliga. Nu kan ju jag med hjälp fälla ihop den, men om man sitter i rullstol, blir det svårare. Inte klokt egentligen. Sen har vi dessa trappor som en del affärer har utanför ingången. Kört att komma in och handla.

Nej, underlätta både i byggnader och affärer. Sen ställ inte varor mitt i gången. Många gånger kommer jag inte fram, utan får backa och ta en annan väg. Idiotiskt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Leffe
2008-10-06 17:37
#4

Det där med svåråtkomliga platser det märker man mycket av när man kör färdtjänstbuss. Då man ibland mer eller mindre på tippa rullstolen över hinder och trängsel.

totte
2008-10-08 15:47
#5

2# Jag har svårt att tro att det blir fullstig framkomliget överallt kanske låter lite negativ nu men jag bor i Nynäshan & där finns det en del affäre som har trappor ner till butiken hu ska man då kunna kom in med en rullstol det går ju inte. När det gäller detta med skolorna så är inte jag heller förvånad.

MIRJAMI
2008-10-08 17:11
#6

Vad hemskt att behöva välja var man kan gå och handla m.m bara för de inte har anpassad för rullstol. Fattar inte hur detta är möjligt att de inte måste anpassa så även rullstolsbundna m.m kan ta sig lätt och enkelt in i affären och på olika ställen där det finns trappor.

Annons:
[SvenA]
2008-10-09 09:48
#7

#5 Du är väl inte negativ det är ju en verklighet i Nynäshamn och det finns många liknande platser tyvärr

så att allt skulle vara anpassat till 2010 finns det nig ingen som tror på som är insatta i tillgänglighetsfrågorna

totte
2008-10-09 13:39
#8

Man undrar ju varför politiker inte kan se värklighet.

[SvenA]
2008-10-09 19:45
#9

Det är för att politiker lever i en annan verklighet än den övriga befolkningen

Tatsja
2008-10-15 09:57
#10

Vet att våra politiker provar på olika handikapp en dag. Det borde vara en månad minst. Då kanske, kanske de fick inblick i hur det är att vara handikappad och rörelsehindrad.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Catwoman
2008-10-18 05:07
#11

På vår skola tog det tid innan de fixade så rullstolarna fick ramp för vi har en trapp redan vid entren.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[SvenA]
2008-10-18 11:57
#12

Det är allt för många skolor som man inte kommer in på om man är rullstolsburen

Upp till toppen
Annons: