Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 1365 ggr
Tatsja
2008-11-29 10:52

Färdtjänstens dilemma

Ringde igår och ville ha sjuktransport till Västerås sjukhus. Det ligger bilväg ca 30 minuter från Köping.

Jag vill vara där 09.30 för att hinna.

Svar var Nja, vet inte om det går. Vi har fullt, har ett håll klockan 10.20 som du kan få åka.

Men, sa jag , hur ska jag då hinna till läkare.

Fick till svar att det är ju inga problem. De är ju alltid sena.

Fick ordna skjuts själv genom son tack och lov.

Jag frågade damen hur lång tid innan läkarbesök jag ska ringa. Jodå, hon svarade dagen före.
Om jag vet att jag har många inbokade under en 10 dagars
period. Går det då att boka dess?

Nej, nej, ett i taget och alltid dagen före, inte samma dag.

Får nog lov att försöka få sonen att köra mamma istället.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[SvenA]
2008-11-29 11:51
#1

Vem är det som bedriver färdtjänste hos ereftersom du får ett sådant svar

Och det ska inte vara färdtjänst utan det är en vårdresa och då gäller andra regler

Vårdresor ska bevilljas av sjukvården och för dessa resor står staten för kostnaden

Tatsja
2008-11-30 00:18
#2

Samtrafik heter det när jag ska till sjukhus och tillbaka. Men här är de inget bra. Om jag ska vara inne hos läkaren 09.30, så är jag med samtrafik ofta där. 07.00.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-11-30 11:03
#3

Det kan ju inte vara rätt att man ska behöva sitta på sjukhuset två timmat innan man ska vara där

Vad säger de ansvariga om du frågar dem och de ansvariga i detta fall är landstingspolitikerna

Skriv och fråga om de anser att deta är rimligt

Tatsja
2008-11-30 23:32
#4

Jag ringde upp dem och fråga i växeln och fick till svar att det är vanligt när det gäller sjuktransport. Det beror på samåkningen.

Frågade personalen på min vårdcentral och de sa att många gånger när patienter vill hem och de ringer efter transport, så kan de få vänta både en och två timmar. Detta gäller då bara i lilla Köping.

Tycker detta är hutlöst. Fast vi har taxi här, så kan de inte bestämma att Köpingstaxi ska ta patienterna utan vi kan få Västeråstaxi hit. Det skiljer 4 mil emellan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2008-12-01 06:16
#5

Det beror på avtal man har slutit

Och jag vet inte om det är landstinget eller om det är kommunen som står för oganisarionen där i Köping det ser olika ut i hela lndet när det gäller organisationen

Tatsja
2008-12-03 00:07
#6

Har ingen aning. Men jag kommer i fortsättningen ta egen bil istället. Har ledsnat på allt strul med samåkningen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Upp till toppen
Annons: