Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2029 ggr
Leffe
11/8/08, 2:13 AM

Cirkel är snart sluten

För många år sedan var det SL som hade hand om färdtjänsten i Stockholm med egna specialbussar samt inhyrda sådana. Nu till nästa sommar kommer visst färdtjänst att åter komma tillbaka till SL. Cirkeln är sluten. Hur mycket har äventyret utanför SL kostat och hur mycket bättre eller sämre har det blivit?

Annons:
Tatsja
11/8/08, 7:14 AM
#1

Kan det bli sämre än det är nu?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
11/8/08, 8:06 AM
#2

Det måste vara åtskilliga moljoner som dessa expriment kostar varje år som i ställe kunde läggas på att utveckla färdtjänsten till det bättre

Fast det har ju och andra sidan akapat en massa arbetstillfällen

Mezzzanina
11/9/08, 2:22 AM
#3

Jag var en av dem som jobbade många år inom SL på Lidigö i Stockholm.Visserligen inte innom färdtjänsten.Jag jobbade som konduktör på Lidingöbanan.Fastän jag jobbat där i många år så var jag en av de som fick gå när trafiken skulle läggas ut på anbud.

Då var det Swebuss som tog över.Men vad jag hört så var folk inte nöjda alls.

Men allt är pengar pengar pengar.Kvalitet, vad är det värt numera när man kan få något billigare.Rynkar på näsan

[SvenA]
11/9/08, 8:56 AM
#4

Kvalitet är en bristvara i hela samhället

Tatsja
11/9/08, 10:36 AM
#5

De satsar ellre på kvantitet än kvalitet. ur det sen blir för de som ska använda det, bryr de si inte om.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Imasy
11/18/08, 2:05 AM
#6

Här har ni en som jobbar som bokar på färstjänsten i Sthlm´s län. Usch, det var inte skoj kan jag säga och dagligen prata med förtvivlade människor som kunde få sitta utanför mataffärn och vänta i 3 timmar ibland innan de fick åka hem :/

Annons:
[SvenA]
11/18/08, 6:24 AM
#7

Det förekommer väl ännu i dag

Tatsja
11/18/08, 8:51 AM
#8

#6 Tror inte det blivit bättre idag, utan sämra. Även på små orter.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Imasy
11/18/08, 7:21 PM
#9

ja, det är bara drygt ett år sedan jag slutade jobba på SLL, så så stora förändringar har det kanske inte gjort sen jag slutade :/

Tatsja
11/18/08, 10:37 PM
#10

Även en sådan håla som Köping har problem. Här får jag åka flera timmar före jag egentligen behöver, bara för samåkning. Känns inte rätt att jag ska få vänta i nästan 2 timmar på sjukhuset.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mezzzanina
11/24/08, 12:20 AM
#11

#10 Det är likadant här på Gotland.Det är samåkning som gäller.Och ibland kan man ju ha vart och gjort något ingrepp på sjukhuset och kanske mår pyton.Då skall man sitta och vänta en till två timmar på samåkning.Rynkar på näsan

Tatsja
11/24/08, 12:05 PM
#12

#11 Jag skulle vara på läkarbesök i Västerås klockan 09.30. på grund av samåkning, han hämtade Arboga först, så fick jag åka 06.30. Sen tar det 30 minuter att åka till Västerås.

Tur jag alltid har något att läsa med mig.

Åkte hem efter en operation av mitt ena ben. Personalen ringde taxi och då var klockan 12.00. Fick tid 14.45. Inte klokt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Babzan
11/24/08, 2:34 PM
#13

Här i Västra Götaland får man inte åka färdtjänst vid besök i vården eller vid sjukvårdande behandling, tror även detta gäller tandläkare, då är det sjukresa som gäller.

Men samåkning gäller oavsett färdtjänst eller sjukresa.

Annons:
[SvenA]
11/24/08, 3:12 PM
#14

När det gäller sjukvårdande behandling ska det vara sjukresor och inga färdtjänstresor det beror på ersättningssystemet från Staten

Muszimba
12/2/08, 8:34 PM
#15

Kan bara meddela att den lokala färdtjänsten på Lidingö drivs sedan 6-7 år av kommunen själva. Det är gamla chaffisar från Sirius och andra utförare som kör ute på "ön" för de som bor där och är berättigade till färdtjänst, fast bara där ute. ska man över Lidingöbron och in till stan så måste man boka som vanligt hos färdtjänstbeställningen. Jag jobbar som Personlig assistent på "ön" och har vettig koll på läget då man träffar många av chaffisarna.

[Beavis]
5/7/10, 2:17 AM
#16

Ja detta var ju en gammal tråd, men måste kommentera ändå.

Det var ju ruskiga försämringar inom färdtjänsten ett slag då de la ut beställningsmottagningen på entreprenad  i moldavien och sådana ställen. De hajade ju inte svenska ordentligt och de med hörselnedsättningar hajade inte vad de sa heller…. nu sitter de tydligen i tallinn istället vet inte om de blivit mycket bättre? jag gav upp och åker väldigt sällan taxi numera.

Den enda förbättringen jag sett är den att vi numera kan dra våra färdtjänstkort i kortläsarna i "korsen" i tunnelbanan och på bussarna. Tidigare var man ju tvungen att köa för att komma fram till holken och visa kortet.

[SvenA]
5/7/10, 9:04 AM
#17

Det har absolut inte blivit bättre med språkkunskaperna på beställningscentralerna

Upp till toppen
Annons: