Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1230 ggr
emsems
12/5/08, 10:19 AM

Glad!

Måste få berätta. Jag har i alla år sedan jag fått skadan, haft helt oengagerade läkare. Min "standardläkare" på vårdcentralen säger "men du har ju en skada för livet, vad vill du att jag ska göra?!" och sjukgymnasten verkar inte veta något alls.
Har nu flyttat några km närmare stan, varpå jag blev flyttad till en annan vc. Jag mailade via deras hemsidan (jo! det är verkligen 2000-tal på denna vc!) att jag skulle behöva komma igång med sjukgymnast och så, att jag tror att jag kanske har en inflammation på gång igen. Dagen efter ringer en läkare upp mig (även här är jag chockad). Han säger "du har inte kollats på ett tag va? kom in så kan vi göra en genomgång hos först mig som är läkare och sedan med en av våra jätteduktiga sjukgymnaster" Förvånad Han erbjuder mig hjälp utan att jag står där och gastar om att jag behöver hjälp!
Han säger sedan "vi har tyvärr jättejättefullt nu, men lyckades fixa en plats åt dig den 16/12, kan det funka?"
Jag började nästan gråta. Han vill hjälpa? Han vill lösa det och engagerar sig? Det är verkligen chockerande. Känner känslorna och tårarna välla fram. Min tidigare läkare tyckte mest att jag var a pain in the ass. När jag ringde för att jag mådde jättedåligt, så kom jag aldrig fram, när jag tillslut mailat flera gånger och lämnat massor av meddelanden, ringer hon upp och förstår inte vad jag vill. Har inga tider och vet ingenting. Det enda hon gjort är att hon gett mig ett telefonnummer till sjukgymnasten. Sjukgymnasten skickade mig vidare till smärtrehab och på utvärdering på idrottsmedicin (jo, samma som Zlatan var på!). Så nu känns detta som en skänk från ovan. Ska bli sååå intressant att se vad han har att säga!

Annons:
emsems
12/5/08, 10:27 AM
#1

Ska kanske tillägga att jag inte direkt ringer dem varje dag, har bara sett läkaren två gånger på över 3 år.

[SvenA]
12/5/08, 1:56 PM
#2

Grattais till en bra läkare

Tatsja
12/6/08, 12:16 PM
#3

Håller tummarna att du får hjälp. Vet hur det är med läkare som inte engagerar sig i patienten. Tack och lov att jag äntligen fått en bra läkare.

Var hos honom i torsdags och han är verkligen gullig. Men lång. Över 2 meter.

han föreslog olika behandligar för mig, som jag ska prova. Sen får vi se vad som hjälper bäst. Men just att en läkare lyssnar på en,är guld värt.

Så lycka till.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Simson
12/7/08, 9:50 PM
#4

GRATTIS till att du hittat en läkare som ser dig! Lycka till!

Oftast är läkare som krokodiler. Stora munnar och inga öron.

Skulle vilja hitta en sådan läkare också! Vill du ha en inneboende?  Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Tatsja
12/8/08, 9:13 AM
#5

#4 Javisst, när sonen flyttar så finns det 2 rum att få hyra. Nedre våningen. Intresserad?Flört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
12/8/08, 9:03 PM
#6

Bra läkare växer inte på träd men jag har en underbar läkare sedan 30 år

Annons:
emiya
12/9/08, 1:22 AM
#7

Så härligt, EmmaL! Tänk, undrens tid är inte förbi även i vården! Har man turen att få en bra läkare gäller det att försöka hålla sig fast vid den!

På vår vc här råder kaos. Man får olika läkare varje gång - om man får någon!

Tatsja
12/9/08, 9:46 AM
#8

#7 Känner igen det. Så var det när jag flyttade till Köping. Dessa stafettläkare är inte kloka ibland. Stressade och verkar inte bry sig om patienten. Undantag finns men är få.

Glad jag kom till Carema tillslut och en läkare med fast anställning. Har blivit väldigt kräsen när det gäller vården.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
12/9/08, 10:44 AM
#9

#8, det är Carema jag ska gå till också nu! Hoppas abra nu att han är så bra när vi väl ses som han var över telefon

Tatsja
12/9/08, 11:05 AM
#10

Carema köping?Flört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

kerre
12/9/08, 10:32 PM
#11

oh bra läkare gör all skillnad! har gått till läkare som trott att jag haft kronisk influensa till läkare som trodde det var inbillning till läkare som inte bara tog röntgen och såg att något var fel utan även brydde sig!

fick innan en massa mediciner som jag inte tålde för att de inte orkade byta ut dem vilket slutade i att jag slutade äta dem och de tyckte det var mitt fel men min förra doktor var bäst och min nya verkar lika bra om än lite mindre skämtsam :P lycka till!!

Tatsja
12/10/08, 7:36 AM
#12

En läkare i Kallhäll vägrade undersöka vissa patienter om de inte slutade röka. Vet en dam som ramlat och troligen brytit armen. Nobben. Sluta röka blir du frisk.

Jag har valsat runt hos så många läkare tills jag träffade denna jag har nu. Misshandlad av läkare på grund av inkompetens och ovilja att ta itu med mina skador. Efter många år och smärtor, så fick jag en som äntligen trodde på mig och sände mig till magnetröntgen av rygg. Tur det. Nu vet jag vad som felas och risker för operation. Men att bara kunna få det på papper, känns skönt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
12/10/08, 10:35 AM
#13

#10, umeå!

Annons:
Tatsja
12/11/08, 9:08 AM
#14

Hoppas Umeå har lika bra läkare som Köping då.Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
12/18/08, 10:14 AM
#15

Jag kommer in till läkaren och hon säger (jo det är en hon, karln som jag pratade med i telefon måste varit någon annan). "Emma, vad vill du ha hjälp med?"
Jag: "Men det var ju ni som kallade mig, för att jag borde kollas igenom"
Läkaren: "Det låter konstigt, då var det ett misstag"
Jag: "Men jag blir ju gärna kollad, det var väldigt länge sedan"
Läkaren: "Ok, vad ska jag kolla då?"
Jag tänker; Är det inte hon som är läkare, som ska veta det? Jag vet ju inte hur man ska lösa problemet?!
men säger: "Jag har ju som ont i ryggen å så.."
Läkaren: "ok, jag kan väl kolla det nu när du lika är här, men det är väl inget jag kan göra något åt. Ta av dig tröjan och ställ dig där borta"
*jag går och gör som hon sagt*
Läkaren: "Titta frammåt, åt sidan, nedåt och uppåt" *jag lyder* "Men Emma, du är ju jättestel och har jättelite rörelsemöjlighet!"
Jag: "Jo, jag vet". *himlar med ögonen*
Läkaren: Ok, men jag kan inte göra något åt det. Du kan få starkare mediciner.. Ta dem med mat.
*Jag suckar*
Läkaren: Du får prata med sjukgymnasten.
Jag: Det har jag redan gjort i 2 år. Det har inte hjälpt det minsta, och de vet itne vad jag sak göra!
Läkaren: "Du får säga att du inte bara vill prata"
*jag suckar*
Läkaren: Vad gör du annars då, på dagarna?
*jag suckar börjar bli less och ganska irriterad*
Jag: Jobbar heltid, rider, tränar på gym, spinnar, springer och andra vardagssaker…
Läkaren verkar jätteimpad och säger "Det är ju jättebra!! Försök vara som en vanlig människa så mycket du kan. Man kan ju inte ge upp som 24åring"
*Jag går ut*
Åh! Är alla läkare värdelösa?

kerre
12/18/08, 11:24 AM
#16

#15 nu vet inte jag vilken ton hon sa det i men det verkade inte särskilt trevligt men om du fortfarande har ont så skulle hon kanske provat byta mediciner?

Kanske att du verkade så frisk? har alltid fått mer hjälp när jag varit sjukskriven eller pluggandes än jobbandes lustigt då de borde vilja hålla kvar en i heltidsarbete istället för deltid..

kan vara en sån där ålderssak annars.. att vi inte behöver hjälp för att vi är så unga.. avskyr det mina doktorer innan mina sista var sånna som tyckte att jag skulle komma tillbaka om tio år då jag var riktigt sjuk! medans mina senaste vill förebygga, stor skillnad!

hoppa på dem lite mer vet hur jobbigt det är men ibland måste man kräva hjälp åtminstonde få gå på en kurs för att förstå sina skador och vad man kan göra själv bättre, akupunktur eller vad som helst som kan hjälpa något. hoppas det går bättre för dig snart

[SvenA]
12/18/08, 3:11 PM
#17

#15 Ja det flesta av dagens läkare är helt värdelösa de saknar all form av empati och kan inhet om hur våra kroppar fungerar

Man undra om de fick sin läkarlegetimation via postorder eller hur de överhuvudtaget kan få vara läkare

Och det värsta är att våra kära landstingspolitiker tcker att vården fungerar bra och att vi ska gå via vårdcentralerna för att komma till de riktiga läkarna som kan något om hur våra kroppar fungerar

Det börgar bli dagsför en folkstorm mot den all sämte vården

kerre
12/18/08, 10:22 PM
#18

#17 jag är helt för en folkstorm! *sätter upp på listan att måla en ny demonstrationsflagga* när då? ;P

emsems
12/19/08, 3:02 PM
#19

Jo, många läkare frågar alltid "var ska jag göra?" Vad är din skada? underligt, det är väl inte jag som ska ställa diagnos och sånt? lösa problemen? Ibland kan man säga "ryggont, ge mig smärtstillande, gärna denna sort" och så är det klart. Undra hur det kommer sig.

Jag har annars träffat två st som verkligen vetat något, dom sa direkt att jag hade ont i ryggen och exakt vart och exakt hur han såg det innan jag ens pratade. En sa "Hej Emma, jag ser att du är stel i nacken och mellan skuldrorna. Du har väl lite ont i länden också? Och så har du skolios i en mindre skala, visste du det?" när jag kom in genom dörren och satte mig ner medan han fällde upp ett massagebord… Han litar jag på. Tyvärr bor han 17 mil bort.

[SvenA]
12/19/08, 5:04 PM
#20

Det är nackdelen att de bra läkarna inte finns där man vill ha dem

Annons:
Upp till toppen
Annons: