Annons:
Etikettbemötanden
Läst 986 ggr
glensan
12/28/08, 6:26 PM

otillgänglighet!

Jag vill skriva om hur viktigt det är att ochså tänka¨på oss som har svårt att gå när det byggs om t.ex på kafeer, restauranger eller affärer.

Jag och några kompisar planerade en dag att vi skulle gå ut och äta på kvällen. Vi hade beställt bord och såg framför oss en trevlig kväll med god mat och dricka. Jag blev hämtat av färdtjänst i tid och jag kom fram till restaurangen mitt i stan(det finns många fördelar med färdtjänst). utanför stod mina vänner och väntade på mig, vi gick in och blev mött av en trappa! utan hiss! Det hadde jag inte väntad mig, för jag hade varit der året innan och då fanns restaurangen på nedre plan.

Vi frågade en av personalen om det fanns hiss någonstans, "jodå, det finns det, på baksidan" svarade han lite surt. Vi gick på baksidan och hittade en varuhiss med stora tunga dörrar som gick utåt, nu hade jo jag hjälp att öppna dörren, men vad med andra gäster som inte har det?

uppe möttes jag av flera hinder, de ville tydligen inte ha gäster som sitter i rullstol… det fans inga handikapptoa, toan var för liten för att komma in, borden var inramade av en förhöjning av golvet( svårt att förklara)… vi fick inte det bord vi hade bestäält utan fick sitta lite utanför ganska nära köket… kvällen var förstört och när jag frågade servitören varför det såg ut så fick samma sura svar tillbaka"det vet inte jag, det är inte mitt problem"##- jag fick nog och åkte hem…

oj , vad lång den här historien blev, men jag hoppas den kan påverka samhället, vi som sitter i rullstol behöver ochså nöjen, eller hur

Annons:
[SvenA]
12/29/08, 7:30 AM
#1

Det är den verklighet vi lever i tyvärr

Vi som har ett funktionshinder är inte välkomna på restauranger och andra inrättningar

Och regeringen vill inte klassa otillgänglighet som diskriminering av oss och då blir det så här

Så det är viktigt att vi ständigt påtalar hur otillgängligt samhället är för oss

Tatsja
12/29/08, 8:43 AM
#2

Känner så väl igen mig. Sen är det ju alla dessa affärer som vi inte kommer in i på grund av trappor eller höjdskillnader. Hur roligt är det att stå utanför och handla?

Kunde ni inte klaga hos hovmästaren?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
12/29/08, 2:16 PM
#3

Felet ligger på politikerna som tillåter att man bygger en restaurang som från start är otillgänglig

Det finns all för många sådana beslut som tillåter avsteg från byggnormerna

När man iförde att det skulle vara hiss i alla hus över två våningar så byggde man genast hus i två våningar allt för att slippa hisstvånget

Och tänk vad som kan hända på den restaurangen vid en eventuell brand hur kommer man ut om den ligger entrappa upp

Så det måste till ordentliga åtgärder av tvingande karaktär om vi ska få ett samhälle för alla

Mezzzanina
12/29/08, 11:59 PM
#4

Jag tycker detta är viktigt att belysa för allmänheten.Ge uselt betyg på Eniro och skriv också varför du gör detta.Jag blir själv så irriterad och ledsen när jag själv råkar ut för liknande situationer.Men jag har bestämt att då skall detta  inte gå obemärkt förbi utan jag skall göra vad jag kan själv.

Man kan ju bland annat skriva till sheferna på stället där man blev diskriminerad.

 Det borde finnas en lista på nätet där man kan gå in och svartlista ställen som diskriminerar rörelsehindrade.För detta är så kallad "osynlig diskriminering".Men för oss som har rörelsehinder så är det i allara högsta grad synligt.

Jag är vekligen jätte ledsen att du fick en sådan förstörd kväll glensan.Rynkar på näsan

[SvenA]
12/30/08, 6:39 AM
#5

#4 Vi får väl starta en sådan tråd här inne

der är bara att säga till så lägger jag upp en sådan rubrik här eller starta den själv

Mezzzanina
12/31/08, 12:49 AM
#6

Okej nu säger jag till.Sven, lägg gärna upp en sådan rubrik.Men låt den ligga så att den blir synlig länge så att man hela tiden kan lägga till företag där.För man råkar sådana som diskriminerar en ganska så ofta.

Annons:
[SvenA]
12/31/08, 6:35 AM
#7

Det ska bli

Upp till toppen
Annons: