Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1721 ggr
Tatsja
2009-02-26 07:19

Handikappstoaletter

Hörde på radio Västmanland att handikappade som vill utnyttja toaletter i Västerås centralstation, måste sms först för att kunna komma in.

Handikappsförbundet är överkört och inte tillfrågade. Hur många har mobil och hur många har söndervärkta händer och inte kan trycka på siffrorna?

Det är inte det att förbundet anser att vi ska gå gratis, utan att många handikappade inte kan gå på toaletterna nu.

Detta är skandal. Än så länge klarar jag av en mobil, men vissa dagar känns fingrarna stela som pinnar. Nej, till Västerås tänker jag inte ta min färd utom till sjukhuset.

Får det verkligen gå till så här?

Läs mer här Öppna toalett med mobilen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Tatsja
2009-02-26 07:20
#1

Skulle inte förvåna mig om andra instanter tar efter.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-02-26 09:58
#2

Det visar att de inte har någon som helst förståelse för hur det fungerar i det verkliga livet

Och i och med att det är Järnhuset som äger fastighetn strider det mot att all Statlig och lommunal verksamhet ska vara anpassad för personer med funktionshinder år 2010 som infaller om 10 månader

Hur många kommer att kunna nyttja denna ofentliga toalett om man först ska läsa en svårfattad instruktion

Har man dessutom någon form av funktionshinder i sina händer som gör att man inte klara av enmobiltelefon eller inte ser att läsa instruktionen hur ska man då kunna nyttja den

Risken kommer att blui att folk uträttar sina behov på en plats som inte är avset för dessa behov

Hur kommer den platsen att se ut och hur kommer den inte att lukta

Tatsja
2009-02-27 09:08
#3

Sen kommer vi inte våga gå ut. Alla har ju inte mobil eller någon med sig. Ska vi också hålla reda på var vi ska sända sms? minnet är ju inte det bästa.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-03-05 16:40
#4

Så här svarar Järnhusen på detta de är de som är fastighetsägare och ansvariga

Som jag förstår det finns inga som helst planer att införa sms-lås i någon större omfattning på stationer. Kontantlås kommer alltid finnas. Som i Västerås är det bara en av tre toaletter som har sms-lås. Nackdelen när man bara har toaletter med kontantlås är att då måste man ha kontanter och rätt växel, vilket i vissa situationer kan vara svårt att få tag på (finns ingen uttagsautomat, affärer vill inte växla pengar, växelautomater är sönder) och då är det bra att det finns alternativ.

Elin Jägervall

Ansvarig Ledsagning och Tillgänglighetsfrågor

Tatsja
2009-03-06 07:56
#5

Ändå har de gått ut med det på radion. Ska de smyga med sms-lås eller?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-03-06 15:33
#6

Det ska bara vara på en av flera enligt vad jag förstår

Annons:
Tatsja
2009-03-07 09:20
#7

Hoppas de håller dtta. Men det är ju på handikappstoaletten som det införs. Varför just den?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

EvaG
2009-04-09 22:57
#8

Förstår inte heller att det ska ske till en handikappstoalett. Det blir väl så att till slut är det bara icke handikappade som kan använda den. Då kommer man att konstatera att handikappstoaletten inte behövs för inga handikappade använder den och plötsligt är toaletten borta och man använder utrymmet till något som ger pengar i stället.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2009-04-10 09:47
#9

Det värsta är att de har infört det på flera stationer trots att jag skrev och påpekade felet med detta så de har ingen som helst förståelse för vad det innebär

Tatsja
2009-04-10 10:31
#10

#8 Tror också du har rätt.

Ja, Sven, jag har också hört detta. Tycker det är skandal

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-04-10 10:38
#11

Senaste ska vara i Gävle

Tatsja
2009-04-10 10:41
#12

Ska på nästa möte med partiet ta upp detta så det inte händer här i Köping. Kan ju inte påverka mer än med motioner. Men jag ska försöka få vår ordförande att skriva något på riksplanet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Beavis]
2010-05-21 01:19
#13

Jag läste inlägget. skall erkänna att jag inte läste artikeln, men jag tycker annars att detta är ett bra komplement till att lägga mynt i toalåset. Om det däremot ersätter myntlåset helt är det ju sjukt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: