Annons:
Etikettbemötanden
Läst 770 ggr
EvaG
2009-03-05 05:24

Vänner och vänner

Tänk det är samma ord två gånger, men kan innebära två helt olika saker. Det ärtidigt tidigt den 5 mars 2009. Den ekonomiska världskrisen har satt sina spår både på människor och företag. Har suttit större delen av natten och pratat med en gammal man på 70 år. Han var gift en gån i tiden och startade eget och tjänade i hop en stor summa pengar. Då tog frun ut skilsmässa och krävde en massa miljoner. Han fick en väldigt massa vänner som "gjorde allt" för honom. Så kom krisen och hans förmögenhet minskade lika snabbt som hans bekantskapkrets. Nu var han mer eller mindre en ensam gammal man som satt här och pratade med mej.

Det får mej att tänka på att ordet vänner kan betyda så mycket olika:

  1. Det finns vänner som pratar gott om dej för dej, men som sedan sticker kniven i din rygg
  2. Det finns vänner som utnyttjar din eventuella snällhet och rider på dina känslor. När de har fått det de vill försvinner de
  3. Det finns vänner som helt saknar empati, med andra ord du visar omtänksamhet, men vänen bryr sej bara om sej själv
  4. Det finns vänner som finns till hands när du är ledsen och tröstar dej
  5. Det finns vänner som gläds tillsammans med dej
  6. Det finns vänner som ställer upp i vått och torrt utan att tänka på sej själv

Ja listan kan bli hur lång som helst. Ordet "vänner" kan alltså innebära flera olika saker.

Tror att om man blir drabbad av ett funktionshinder så kommer nog vännerna att minska och att de som blir kvar är de som tycker om dej som den person du är.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
[SvenA]
2009-03-05 07:59
#1

Det är så sant detta

Man märker vilka verkliga vänner man har när nöden är som störst

Blir man drabbad av ett funktionshinder och inte kan vara lika aktiv själv så försvinner många av de så kallade vännerna

Rita-S
2009-03-13 20:00
#2

Jag märkte hur vännerna försvann bara vid min sjukdom som i perioder ger mig enbart ett lindrig rörelseshinder, så hur blir det inte då för dom som får gravt rörelsehinder då?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SvenA]
2009-03-13 20:18
#3

Tyvärr är det så att närm man själv inte kan vara lika aktiv på grund av sjukdom så visar det sig ofta att de man trodde var ens vänner försvinner

Vad det beror på kan man bara fundera över

Upp till toppen
Annons: