Annons:
Etikettbemötanden
Läst 3457 ggr
[SvenA]
4/11/09, 2:20 PM

Skrämmande läsning

Från Skånska Dagbladet i dag

John Borg är upprörd över att han och hans rullstolsburna fru Ann-Christine inte kan följa med på vissa av Handikappvännernas bussresor. Föreningen skyller på att det hade blivit för dyrt att hyra in rullstolsanpassade bussar och bo på anpassade hotell.

Handikappförening portar rullstolar

04:00 SJÖBO

Föreningen Handikappvännerna i Sjöbo säger sig värna om de funktionshindrade. Men det är inte alla med funktionshinder som får följa med på föreningens aktiviteter. De i rullstol är portade från vissa bussresor.

Föreningen Handikappvännerna i Sjöbo är ideell och har idag drygt 150 medlemmar. Den bildades 1996 eftersom det då saknades en renodlad handikappförening för enbart Sjöbo kommun. Föreningen är helt fristående och är inte medlem i någon paraplyorganisation.

Föreningen utser en ledamot i det kommunala handikapprådet som är remissinstans i handikappfrågor.

I föreningens stadgar står bland annat följande att läsa:

"§1 Föreningen ska verka för god sammanhållning och tillvarata medlemmarnas intresse."

"§3 Föreningen ska stimulera ökad aktivitet bland medlemmarna. Föreningen skall arbeta för att alla handikappade inom Sjöbo kommun ges full delaktighet och jämlikhet på alla område inom kommunen"

Förra året åkte Handikappvännerna till Polen på bussresa och i maj i år görs en liknande resa till Berlin.

Men de av föreningens medlemmar som sitter i rullstol får inte följa med. Varken bussen eller hotellen är anpassade för rullstolar och därför är det bara de med andra handikapp som är välkomna.

Inte heller på dagsturen till Båstads teater i juli kan rullstolsburna följa med eftersom bussen inte är rullstolsanpassad.

Detta har retat upp John Borg, vars fru Ann-Christin sitter i rullstol. Båda har varit med i Handikappvännerna sedan 2000. De första åren hörde de aldrig något om att vissa handikappgrupper inte skulle vara välkomna på alla aktiviteter. Men de senaste åren har inställningen alltså ändrats, säger John Borg.

Han och hans fru hade gärna följt med på bussresorna till både Berlin och Polen.

Men de senaste åren har inställningen alltså ändrats, säger John Borg.

Han och hans fru hade gärna följt med på bussresorna till både Berlin och Polen.

– De snackar om att värna om de handikappade, de får kommunbidrag och bidrag från fonder och de sitter med i det kommunala handikapprådet och pratar om gatstenar som är farliga för handikappade och allt vad det är. Men när det gäller deras egna aktiviteter är de inte solidariska med alla handikappgrupper.

Redan förra året lämnade John Borg in en motion till handikappföreningens årsmöte om att man bara borde anordna aktiviteter som alla handikappade kan delta i.

– Men jag blev nedröstad med röstsiffrorna 47-7, säger han.

Vid det nya årsmötet för ett par månader sedan gjorde han ett nytt försök. Men då togs motionen inte ens upp.

– Jag tycker det är en solidaritetsfråga. Man ska helt enkelt inte arrangera resor som inte alla medlemmar kan följa med på.

När Skånskan ringer föreningens ordförande Susanne Bohman har hon inga tydliga svar att ge på kritiken.

– Där satte du mig på pottkanten. Jag har bara varit ordförande någon månad, så jag kan inte svara på detta. Det är bättre att du ringer Uno Hansson, han är ansvarig för resorna i föreningen.

Skånskan ringer honom i stället.

Han säger att det är en kostnadsfråga. Kostnaderna för att hyra in handikappvänligare bussar och ordna med rullstolsanpassat boende hade blivit så höga att föreningen inte skulle mäkta med det.

Dessutom vill majoriteten av medlemmarna att det ska vara på detta sätt, framhåller han. Och det arrangeras också andra resor som också rullstolsburna kan följa med på.

– Handikappvännerna hade inte funnits om vi skulle bli tvungna att anpassa alla aktiviteter. Vi kan inte låta de nio i föreningen som sitter i rullstol styra allt, de är trots allt i minoritet.

Men alla handikappade är ju i minoritet i samhället i stort. Utifrån det resonemanget skulle man då alltså inte göra hela samhället anpassat för alla handikappade?

– Ja, du resonerar på ditt sätt och jag på mitt.

Torbjörn Wester

torbjorn.wester@skd.se

Annons:
[SvenA]
4/11/09, 2:21 PM
#1

Det är skrämmande att se detta i dagens upplysra samhälle

Leffe
4/11/09, 8:11 PM
#2

Men det är ju i Sjöbo så det förvånar inte mig

Rita-S
4/16/09, 10:07 AM
#3

minoritet eller inte tycker jag detta är diskriminerande, och det finns det lag på. *fnyser framföre skärmen i irritation* visst, 7 av vadå, 150, skal inte diktera allt, men visst kan man väl efterkomma även deres önskemål bara nån enstaka gong?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SvenA]
4/16/09, 10:12 AM
#4

Det mest skrämmande är att det är en så kallad handikappföreningen som har den inställningen till sina medlemmar

Rita-S
4/16/09, 1:04 PM
#5

ja värkligen. Visst jag kan fatta att dom inte har pängar att göra varända lilla grej 100% anpassad alla handicap, men nån gong kan dom väl prioritera även rullstolsbrukare?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: