Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1847 ggr
imackan
7/9/09, 6:20 PM

Anhörig till rörelsehindrad

Jag har några frågor till er som vill svara. Jag är gift med en kvinna som har en kronisk värksjukdom som klassas som handikapp. Hon är gående hemma men använder Permobil när vi ska någonstans utanför hemmet, och vi har en anpassad bil för att få med permon ut. På grund av värken har hon svårt att ta hand om sin personliga hygien, byta blöja på 1-åringen och hushållsarbeten. Vi har sökt personlig assistent till henne för ett par år sedan men fått avslag av både kommun och Försäkringskassan, med argument att "hon är frisk nog för hemtjänst", ungefär. Det är något vi hittills har accepterat, vilket gör att det till vardags springer hemtjänsten här för att hjälpa frugan med dusch på morgonen, förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika, och att lämna minstingen på dagis på morgonen. Utöver det har vi städhjälp en gång varannan vecka via kommunen. Därefter tar jag vid med matlagning, handling, disk, tvätt, leka med barnen, följa med frugan när hon måste handla kläder och liknande. Nu till min fråga: Hur mycket ska jag orka med, och under vilka villkor? Frugan behöver hjälp under semestern också, men vi vill ju ha lite semester och kunna sova lite på morgonen (de morgnar vi får för 1-åringen…) så vi har avsagt oss hemhjälpen under min semester. Det gör att jag måste hjälpa frugan med dusch etc. då också. Men om jag står och håller på med något jag vill eller måste göra, ska jag avbryta det när hon är redo för duschen eller får hon vänta tills jag är klar? Om hon vill till stan, hur lång planeringstid ska jag få/kräva? Om jag hade varit anställd som assistent var det ju ingen diskussion (arbetstid kontra fritid menar jag), men jag känner det som att jag ständigt är assistent utan tillstånd till eget liv.

Jag är tacksam för alla svar och kommentarer!

/imackan, med gråten i halsen

Annons:
Leffe
7/10/09, 2:27 AM
#1

Först måste jag säga välkommen hit.

En fundering man får är ju det att du gör assistentjobbet och borde få betalt för det och att du då kan minska ned på ditt ordinarie jobb. Vad säger kommun och landsting om det? Om du kanske åberopar det så kanske de kommer underfund med att det vore rätt med en personlig assistent. Det är en tanke jag har

[SvenA]
7/10/09, 11:19 AM
#2

#0 Välkommen hit

Ni ska skriva upp precis allt hon behöver hjälp med och det är viktigt att ta medprecis allt

När ni fick avslag fick ni det skriftligt så att ni kan överklaga det beslutet

För det är självklatrtatt ni ska öveklaga neslutet till länsrätten

Ni ska hänvisa till LSS lagen när ni överklagar

Enligt mitt sätt att se så ska inte anhöriga vara personliga assistenter för den anhöriga ska ha sin frihet att kunna göra det den behöver och risken är stor att man tar över för mycket och inte låter den som behöver hjälp få klara av det den verkligebn kan

DodeN
7/16/09, 2:03 AM
#3

Har ni tagit kontakt med ett assistansbolag? De hjälper många gånger till med ansökan och då brukar det gå lättare.

Jag är i samma situation som din fru ungefär. Har mycket smärtor och stora problem att röra mig och klara mig själv och min sambo får ta mycket ansvar. Vi får hemtjänst som städar varannan vecka det är allt.

Han har själv funktiosnhinder och epilepsi och pga. det ligger han ibland i sängen något dygn vid anfall och då måste jag klara mig helt själv. Blir ingen dusch då och sällan mer än smörgås att äta.

Nu har jag fått kontakt med ett assistansbolag som ska hjälpa mig med ansökan så alt kommer med och vara med på mötet med komunen och landstiget så jag inte blir överkörd.

Jag anser inte att min sambo ska vara min assistent, och absolut inte slita ut sig utan ekonomiskt stöd eller annat stöd. För man sliter ut sig tillslut.

Min sambo känner som du, det är svårt att skilja "jobb" och fritid. Jag måste ofta vänta med dusch eller inte gå ut alls om han inte kan just då eller har saker som händer. Får han anfall så blir det paus på hela vår vardag.

Det är jobbigt i längden också om man måste vara assistent åt sin man/fru, det kan tära ordentligt om man inte får avlastning.

Men mitt råd är att hitta någon firma i närheten som ni tycker verkar ok och kolla om de kan hjälpa till med en ansökan. De gör sånt gratis mot att man väljer dem som bolag sen när man får timmar.

Hoppas det hjälper er vidare.

Upp till toppen
Annons: