Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1236 ggr
[peter54]
8/7/09, 11:19 PM

Överdrivna tillgänglighetskrav

Under några dagar har det pågått en insändardebatt om krav på tillgänglighet för det nya fågeltornet. Detta tycker jag som före detta rullstolsburen, numera protesgångare, är rena löjan.

Om man skulle kunna kräva fullkomlig tillgänglighet i alla lägen skulle man vara tvungen att fixa rullband upp till Mittåkläppen i Härjedalen och asfaltera hela Kungsleden. När jag ser såna orimliga krav skäms jag över att tillhöra de handikappades skara.

Ur Dagens UNT

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=940194,00.html

Annons:
[SvenA]
8/8/09, 9:46 AM
#1

Att kräva full tillgänglighet till dettta fågeltorn anser även jag att det är orimligt för då skulle det även krävas att man instalerar en hiss där

Jag är en mycket stark förespråkare av full tillgänglighet i sanhället för alla grupper men det ska vara inom rimlighets perspektivet

Man kan inte alltid få full tillgänglighet till allt det faller på sin egen orimlighet

Vad vi ska sätta krafterna på är att se till att vi kan vara delaktiga i så mycket som möjligt vi förstör mera för oss själva om vi kräver det orimliga

Tatsja
8/8/09, 10:08 AM
#2

Vissa ställen går det inte att få full tillgänglighet till. Håller med SvenA att vi ska sätta krafterna på det som är rimligt för oss med funktionshinder.

Inte kan jag kräva att alla hus ska installera hiss, bara för att en vän bor på andra eller tredje våningen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fibro
8/8/09, 3:20 PM
#3

Näehh…ibland får man faktiskt vara lite realistisk…går ju inte att handikappanpassa precis allt…även om önskan finns.

[peter54]
8/8/09, 5:18 PM
#4

Jag håller absolut med om att i samhället som sådant där allmänheten så att säga utför sitt dagliga värv, ska tillgänglighetskraven uppfyllas så att alla får tillgång till det samhället erbjuder.

När det gäller naturen måste kraven på minsta möjliga ingrepp gå först tycker jag. I detta fallet skulle man vara tvungen att dra fram väg rakt igenom en våtmark och sedan montera en hiss i tornet med påföljande elinstallationer. Det är att våldföra sig på naturen i mitt tycke.

Upp till toppen
Annons: