Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1681 ggr
Tatsja
8/22/09, 9:39 AM

Mediciner i högkostnatsskydd

Nu har jag igen råkat ut för att en livsviktig medicin inte går under högkostnadsskyddet. Det är mina morfinplåster som heter Durogesic. Däremot ett annat alternativ går under. Det skulle jag inte behöva betala för. Nackdelen är att det finns två sorter av det och det ena får jag allergiska reaktioner av.

Apoteket ville då att jag skulle få läkaren att skriva att de inte fick bytas ut. Så snacka om chock när jag då kommer och ska ha mina plåster. Kunde de inte upplysa mig om att just det inte gick under högkostnadsskyddet?

Även all hostmedicin är borttagen från högkostnadsskyddet. Den får man snällt betala för.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
fibro
8/22/09, 11:24 AM
#1

Men Why??

Jag förstår inte, varför ingår inte vissa läkemedel i högk.skyddet??

Är de inte säkra, eller vaddå…

[SvenA]
8/22/09, 12:03 PM
#2

Det blir allt flera läkemedel som tas bort från högkostmadsskyddet

Vad det beror på ska man låta vara osagt

Det är väl meningen att vi ska gå över till olika privata försäkringar i stället för att vi som förut betalar vår välfärd via skatten numera är det viktigare med låga skatter än att vi har en god skattefinanserad välfärd

Den solidariska tanken är numera borta nu ska alla sköta sig själva och strunta i andra

Denm goda välfärden som vi och våra föräldra byggde upp håller på att monteras mer i en rasande takt

Man tänker inte längre på att man själv kan bli drabbad av olika sjukdommar med höga läkenedelskostnader

Det enda som betyder något är vad som händer just nu

Tatsja
8/24/09, 11:05 AM
#3

Sen sparar de nog massa pengar, genom att vi måste ha vissa mediciner. Jag väntar bara på att en dag få lov att betala min astmamedicin själv. Då får sjukhuset att göra massor. Har inte råd att jämt hämta ut den då.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[peter54]
8/25/09, 11:14 AM
#4

#1 Det handlar om vad som anses icke livsnödvändigt och vad som anses vara livsnödvändigt. I just detta fallet är det ju helt snett förstås, men om man tänker på exempelvis potenspreparaten, så är ju det något man klarar att leva utan.

Tatsja
8/26/09, 9:50 AM
#5

Fast astmamedicin och morfinplåster, klarar jag mig inte utan. Då kan jag lika gärna gräva ner mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fibro
8/26/09, 10:03 AM
#6

#4  Jooo, det förstår jag ju att livsnödvändiga mediciner ska ha HKS, vore helt galet och fel annars.

Och sånt som folk "själva väljer" kan man gott bekosta själv, typ sluta-röka piller, potenspiller som du sa, mm.

Men mediciner för andra sjukdomar, som tex astmamedicin, reumatikermediciner, och annat sånt viktigt…det borde ju absolut ingå, men det tycks tas bort från skyddet…jag fattar inte det riktigt…

Folk väljer ju inte att bli svårt sjuka precis…

Annons:
Tatsja
8/26/09, 10:07 AM
#7

Mediciner för att kunna fungera i vardagen, ska gå under högkostnadskortet. Annars blir nog sjukhusen överbelastade

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fibro
8/26/09, 10:09 AM
#8

#7 Just så menar jag!! Man ska fungera i sin vardag!!

Tatsja
8/26/09, 10:11 AM
#9

Gör man inte det, så mår varken kropp eller psyke bra och då blir det högre belastning på sjukvården.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fibro
8/26/09, 10:13 AM
#10

Just det. Och så blir det om folk inte har råd att hämta ut sina viktiga mediciner.

Skrämmande….

Tatsja
8/27/09, 9:49 AM
#11

Var och skällde ut apoteket igår. Jag tog reda på när min medicin slutade gå under högkostnadskortet och apoteket upplyste inte mig det, när de ville att läkaren skulle skriva att det inte får bytas.

Hade en jättetrevlig karl som skrev ner min åsikt och till och med bad om ursäkt för sina kollegors skull. Sen fick jag en hudsalva som plåster på såren.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: