Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 5839 ggr
Suskiv
9/9/09, 3:43 AM

Rullstol och vinter

Ny här och ny i rullstol. Sitter i rullstol pga foglossning kommer att använda rullstol tills januari (minst, blir förhoppningsvis bra sen). Har en Etac Cross som är allt annat än smidig men den gör sitt jobb. Obestämd

En liten fråga om snö. Kan man komma fram i snö med rullstol, det lär väl som vanligt inte plogas ordentligt här.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
DodeN
9/9/09, 5:35 AM
#1

ja man kan komma fram i snö men det är inte lätt om det inte är plogat eller riktigt hårt packad snö. Var i kiruna för 1.5år sedan mitt i vintern och där gick det jättebra att rulla för snön var så hårt packad, lite mer söderut så blir det mest blask eller mjuksnö, och vallar som är helt hopplösa att ta sig igenom.

Det finns grövre däck och hjul att byta till men sånt brukar man få köpa själv och kostar runt 3000kr. Själv så är jag muskelsvag och när vintern kommer och jag måste ha mer kläder på mig så blir jag helt orörlig. Hatar vintern numera för jag kommer ingenstans. Det är mycket jobbigare att rulla då.

[SvenA]
9/9/09, 7:37 AM
#2

Vintern är bara bedrövlig för de som sitter i rullstol eller går med rullator

Det är likadant för oss som inte ser vi¨ har då inget att orientera oss efter eftersom vi annvänder kanter att orientera oss efter

[SvenA]
9/9/09, 7:49 AM
#3

Men vad gör vi själva åt det elämdet som dåligt plogade vägar och gångbanorna ugör

Går vi ut och protesterar och talar om vilka stoa problem som detta ställer till med

Tyvär måste svaret li att det är ytterst sällan man hör några protester mot det från de som är drabbade

Är det inte så att vi hellre sitter hemma och klagar i stället för att bry oss om de problem som finns för personer som hat svårt att ta sig fram i samhället på grund av funktionshinder

Leffe
9/9/09, 8:29 AM
#4

Vintern kan vara ett helsicke för oss som kör färdtjänst också. Vi kan inte backa genom snövallarna utan måste stå utanför. Sedan ska vi få rullstolen med kunden i genom snövallen och försöka parera så vi inte träffar de parkerade bilarna som står utanför snövallen tätt intill varandra. Sedan står färdtjänstbussen utanför dem och blockerar hela den smala gatan. Det är ju snövall på bägge sidorna och parkerade bilar på bägge sidorna. Snövallarna har ju gjort att gatan är ännu smalare än annars. Har vi tur så är snövallen borta vid gatukorsningarna. Så då kan vi dra rullstolen dit och sedan tillbaka på gatan till bussen. Tyvärr får vi inte ställa oss vid gatukorsningarna. Tänk om det är en nedförsbacke och halt när vi går med rullen till korsningen. Sedan ska vi upp för den hala backen också.

Principen att ta sig fram i en rullstol eller rullator i snön är, juu mindre storlek på hjulen desto jobbigare är det. Medar vore nästan bäst

[Beavis]
9/11/09, 11:00 PM
#5

Jag kan ju bara tipsa om att försöka fixa Stora Breda framhjul på stolen till i vinter för bästa framkomlighet och byt till plastade drivringar på hjulen annars kommer du förfrysa fingrarna om det blir kallt och eller vid slaskväder.

Min gamla Swede Elite stol är anpassad efter mig i mycket men håller på o falla i bitar, Jag skulle önska mig att det var enklare att byta ut framhjulen efter sommar  och vinter för framkomlighet.

Att det plogas för jävla dåligt och inte tillräckligt djupt är ett annat problem, på gator och trotoarer kan det ibland vara flera centimeter snö/snömodd så man blir sjöblöt och frusen eller bara står o slirar. Ett seriöst problem enligt mig. Om jag hade varit helt rullstolsbunden hade jag knappt gått ut på vintern pga allt detta eller blivit tvungen att flytta till innerstan där det inte finns snö.

[SvenA]
9/11/09, 11:11 PM
#6

Det är en fördel med kraftigare drivringar dessa är lättare när man har hamdskar på sig

Man ska även försöka få en rullstol med större cambervikel för även då blir det lättare att rulla fram

Annons:
DodeN
9/13/09, 3:59 AM
#7

Ordentliga handskar till vintern kommer man långt med, problemet med plastade drivringare eller liknande är att friktionen blir väldigt hög och bränner i händerna om man inte har handskar. Så frågan är om det är värt det om man inte har fler hjul att byta med.

Mountainbike-hjul med någon friktionsdrivring att ha när snön kommer att byta till är ett bra alternativ, speciellt om man bor där det inte är snö under en längre period utan växlar med slask, barmark och snö. Grövre hjul är tyngre att rulla med.

Camber funkar också ok, men där får man tänka på hur bred stolen blir, den blir nämligen mycket bredare och då kan man få svårt att ta sig in i affärer eller i sitt hem.

Just i snö tror jag inte cambervinkel gör speciellt mycket, med en större cambervinkel så blir det svårare att tippa stolen också och ta sig upp för kanter. Lite beroende på hur stor vinkel man har.

Att ha flera rullstolar och hjul vore optimalt men oftast får man bara en rullstol och ett par hjul. Vi försökte fixa mountainbikehjul åt sambon men en extra uppsättning hjul räknades lika som en hel rullstol och man får bara ha en rullstol här.

De skiter i hur mycket snö som dras in på vintern också. Även detta är ett problem när man sitter i stol. Själv kan jag inte torka av hjulen själv så i vintras när det var kallt och blött och jag drog in massa snö eller när det regnar så får jag krypa in i lägenheten och vänta på att stolen självtorkar.

Så se till att skaffa en stor och bra matta också där man kan torka av all snö.

Leffe
9/13/09, 11:31 AM
#8

#7 Detta med att dra in snö. Efter ett par körningar med färdtjänstbussen rinner vattnet på golvet i bussen. Ställer man sig i en brant uppförsbacke och öppnar bakdörrarna kan vattnet forsa ut. När jag ska ta in en kund i lägenheten brukar jag dra rullen fram och tillbaka i trapphuset tills mesta snön släppt.

Vi andra kan när vi går in ta av oss skorna, men en i rullstol kan inte ta bort hjulen. Så jag kan tänka mig att det är svårt för gående att tänka sig in i problemet med att dra in snön

DodeN
9/13/09, 4:12 PM
#9

japp, det är nog svårt att förstå det. Speciellt att det inte krävs så mycket vattan som blir liggandes för att de ska bli skador på parkett också, och allt grus man drar in ger också skador på golvet och även på andra gående.

Men man får inte 2 stolar och inte 2 hjul och städas ska det göras varannan vecka enligt hemtjänst. Synd att inte fler som beslutar inser hur det ligger till.

Suskiv
9/13/09, 5:24 PM
#10

Frågan är ju vilka möjligheter jag har till byte av hjul mm iom att jag endast tillfälligt sitter i rullstol.

Vätan har jag redan märkt av. Som tur kan jag gå hjälpligt utan rullstol hemma (än så länge) så när de är vått ute får rullen stå på ett badlakan i hallen och torka. Tyvärr är hallen ca 2x2 m så den tar upp massor med plats och man kommer knappt förbi för att komma in på toa.

Vantar har jag funderat på sånadär ridvantar med gummipluttar på. De borde ge bra grepp och iom att de är billiga kan man köpa flera par och byta när man blir våt. Just nu använder jag castell träningshaskar som jag tycker funkar sådär, greppet är inte helt bra.

Ja jag bor i södra delarna av landet där snön varvas med slask, is och barmark.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

DodeN
9/13/09, 9:08 PM
#11

På vintern kan arbetshandskar funka, det brukar stoppa lite mot vätan också, så man inte fryser så mycket. Men det är en djungel att hitta lämpliga handskar, jag kör med dessa  och dem håller lite väta ändå och det blir ok grepp. handskar

Troligen lär du inte få andra hjul eller någon förståelse för problemet med snö.

[Beavis]
9/13/09, 11:16 PM
#12

Min tanke med just gummi drivringar är ust ensast på vintern. på sommaren får man brännskador av dessa. Men metalldrivringarna blir ju minst lika kalla som omgivningen på vintern plus att de blir snorhala av vattnet i snön. Handskar är bra om man hittar ett par som sitter bra och ör vattenresistenta. man kan ju kombinera kanske?

Nackdelen med min tanke med olika hjul är just kostnaden och svårt o få igenom. en värt o försöka

Sen är ju länkfjulen sällan utbytbara mer än att man buter ut i samma modell…  men vore något för tillvrkarna att fundera på? Sommar och vinterdäck.  Cambervinkeln tycker inte jag spelar någon roll det är mer om du vill spela basket och kunna vända på en femöring  du vill ha bred sådan.

Suskiv
9/14/09, 2:34 AM
#13

Hanskarna verkar smarta, de ska jag prova. Har små händer så jag vet inte om de kommer passa men jag hoppas det. Glad

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
[Beavis]
9/14/09, 8:41 PM
#14

Ett råd är att du Skaffar två par ett par vattenresistenta utanpå och ett par varama inanför. Väta är fienden. Goretex kan vara bra om du har råd? Iaf inför vintern  Breda däck med  Schysst grepp och varma vattensäkra handskar.

[SvenA]
9/14/09, 9:40 PM
#15

Det finns bra arbetshamdskar som är gummibelagda på olika sätt som kan vara bra när man kör rullstol

Tatsja
9/17/09, 9:37 AM
#16

Även för oss som går med rollator har det problematiskt under snötiderna. Jag har stora hjul på min, men när de inte plockar, så tar jag ett steg och är tvungen att lyfta rollatorn, sen ett steg till.,

En promenad som i vanliga fall tar 30 minuter, tar då flera timmar att gå. Sen är jag helt slut i kropp och själ.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Beavis]
9/17/09, 8:50 PM
#17

#16 Det förstår jag, när man åker stol och det är "plogat" enligt kommunen och man kommer på dessa skarvar mellan plogfårorna är det knepigt ibland och man kan fastna även om man är stark och funktionsduglig i överkroppen. Där jag bor innebär "Plogat" oftast 2-3cm snödjup det blir inte bra förr'n snön packats på gångbanan och det blivit kallare.

DodeN
9/18/09, 12:37 AM
#18

och vi ska inte tala om busshållplatser eller övergångsställ… jag skulle till vårdcentralen förra året men det var en stor pöl med massa slask ivägen och det fanns ingen annan övergång på flera hundra meter. Som tur var så kom det en man som såg att jag hade problem och han knuffade mig över. Då var det ändå ca 100 meter mellan busshållplatsen och vårdcentralen, sen hade man inte ens skottat vid vårdcentralen så där blev också stopp. Men vi ska väl hålla oss inomhus hela tiden

[Beavis]
9/19/09, 6:32 PM
#19

"Syns inte, Finns inte" var väll parollen till för inte allt för många år sedan? Fast å andra sidan kan jag bli trött på vissa människor som e så jävla hjälpsamma och politiskt korrekta… Men det är jag det

[SvenA]
9/19/09, 8:34 PM
#20

Det där med överdriven hjälsamhet kan bli väldigt jobbigt särskilt när folk bara kommer fram och tar tag och vill hjälpa utan att fråga om man behöver hjälp först

Annons:
[Beavis]
9/20/09, 6:30 PM
#21

#20 Japp där har du en del av det…

Tatsja
9/21/09, 10:43 AM
#22

Det håller jag med om. Vill jag ha hjälp så ber jag om det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: