Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 9223 ggr
[SvenA]
2009-10-08 22:59

SRS – segmentell rörelsesmärta ländryggsproblem

Vad händer i nervsystemet?

Läs mera här

http://www.neuroguiden.se/Diagnoser.SRS_-_segmentell_rorelsesmarta.Vad_hander_i_nervsystemet.htm

Detta drabbar framför allt ländryggen och skapar problem vid rörelse

Annons:
[SvenA]
2009-10-10 14:58
#1

Detta kan vara värt att ta upp med sin läkare vid lämdryggssmärta eftersom det inte syns på röntgen

fibro
2009-10-11 09:51
#2

Det där har jag fundrat på…ska ta upp det med läkaren vid nästa besök

Leffe
2009-10-12 11:02
louksor
2010-06-09 02:00
#4

Finns det fler här som har SRS ?

Haft värk sedan november 2005.
Var på utredning för en månad sedan på Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs och fick min diagnos och snart blir det steloperation(15/6).

Tog ca 4½ år att få hjälp…. Ingen av de läkarna jag varit hos här i värmland har kunnat säga varför jag haft ont.(vårdcentral, ortoped, reumatolog osv)

Tog själv kontakt med Strängnäs för ett privat besök förra året. Kostade 2900kr, men det var det värt om de kunde hjälpa mig. EFter undersökningen så misstänkte läkaren SRS, men ville ha dit mig på utredning för att fastställa diagnos.

Det skulle kosta ca 20000kr för utredning och ev operation ca 110000kr, så läkaren tyckte jag skulle försöka få en remiss och det lyckades jag få.

utredningen visade på SRS, blir steloperation av disk L5 och ev blir det även L4. De var inte riktigt säkra på L4, så de gör en öppen utredning när jag ligger på operationsbordet för att fastställa om de ska ta L4 oxå.

Skära i min rygg under lokalbedövning låter hemskt.
Men sen blir jag sövd och opererad.

Hoppas att operationen blir lyckad och jag så småningom blir bättre i ryggen.

Blir mer o mer nervös inför operationen…..

[SvenA]
2010-06-09 14:31
#5

Jag tycker det låter verkligt lovande för dig och önska dig verkligen lycka till

Jag har levt med ryggproblen mer elller mindra hela livet så jag vet vad det innebär

Är opererad för spinal steneos två gånger

louksor
2010-12-11 17:00
#6

Jag gjorde en steloperation i Strängnäs den 15/6.
Mellan L4-L5-S1, så nu har jag 6st skruvar i ryggen.

Tyvärr så blev min värk värre efter operation…
Har inte klarat av övningarna man skulle göra, det har gjort för ont.
Vissa dagar så kan jag knappt gå.

Har fått ökad värk i ländryggen och framförallt på vänstra sidan.
Även högra höften värker mycket, det gjorde den inte före OP.

Den senaste månaden har värken varit ännu värre och den senaste veckan  har den varit extrem.

Jag var på datortomografi den 16/11, för läkaren ville se benläkningen.
Han sa vid mitt återbesök i september att jag verkade läka dåligt då jag fått mer ont.

Fick resultatet igår.
Läkaren sa att det var obefintlig benläkning på båda nivåerna och skruvarna i bäckenet(s1) har rört sig och det är inte bra.
Så de vill att jag ska genomgå en ny operation, som görs framifrån, då tar de ben från höften och lägger i på framsidan mellan kotorna.
Vill inte göra den operationen oxå, men tyvärr är jag tvungen om jag vill ha en chans att bli bättre.

Är det nån som har gjort en steloperation framifrån och vet hur det är ?

Väntetiden på den operationen var längre än den vanliga, då de var tvungna att rätta sig efter en annan läkare som kommer från ett annat sjukhus och har hand om mage & tarmar.

Känns rätt så hopplöst just nu, men förhoppningsvis blir det bättre.
Bara att hoppas på att landstinget godkänner en till remiss så de betalar operationen.

Annons:
[SvenA]
2010-12-11 19:46
#7

Det var verkligen inte kul att få höra detta men det är som du säger det är bara att bita ihop och hoppas på nästa operation

Jag har själv inte steloperrerat mig men jag har opererats två gånger för spinal stenos i samma region den första var misslyckad men den andra har gett mig 20 goda år men nu har besvären kommit tillbaka med en del andra saker också

så jag vet hur du har det och det är inte alls roligt så länge det pågår

Men jag ¨åller tummarna för dig så att det verkligen blir bra

[Beavis]
2010-12-11 19:47
#8

Hej, tråkigt att höra att det blev värre efter operationen. Bara att hoppas att de kan fixa det vid den nya nu.

Tänkte säga det att som ni kanske vet är den troliga anledningen att de  inleder operationen med lokalbedövning är att de vill kunna kolla med dig vilka nerver som gör vad när de öppnar upp. Jag har inte dina problem men jag har stelopererat mina fötter engång i tiden. det hjälpte mig en del. Hel oviktigt i sammanhanget kanske? men det jag ville säga var tråkigt att det blev värre och hoppas att de lyckas fixa det med nya operationen.

Upp till toppen
Annons: