Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2191 ggr
[SvenA]
2009-12-08 18:50

Leva på allmosor

Ska man behöva leva på allmosor bara för att man råkar ha ett rörelsehinder ?

Det finns tydligen krafter i samhället som vill att vi som har ett rörelsehinder och är i behov av olika stödinsatser

genom att vi kan bbehöva tekniska hjälpmedel och andra insatser

Dessa krafter vill att dessa stödinsatser

ska ske genom att man samlar i pengar genom frivilliga gåvor för att vi ska få den hjälp vi kan behöva på grund av våra rörelsehinder

Vi ska alltså stå med mössan i handen och tigga oss till de behov vi har och vara beroende av näniskors välvilja för attt vi ska kunna leva så som andra medborgare kan i samhället kan som inte är i behov av olika stödinsatser

Vi är också helt valiga mäniskor med samma behov som alla andra medborgare i samhället med den skillnaden at vi råkar ha ett rörelsehinder

Sluta genst upp med att betrakta oss som andra klassens medborgare och se oss som de individer vi är

Vi vill inte ha några allmosor vi vill ha våra mänskliga rättigheter till ett fullvärdigt liv som alla andra medborgare

Det ärgenom att vi alla är med och betalar skatt som vi kan få ett fullvärdigt liv

Annons:
Leffe
2009-12-09 08:23
[SvenA]
2009-12-09 12:42
#2

Tyvärr verkar det som att vi aldrig kommer att få ett samhälle där man ser mäniskor med funktionshinder som en samhällsresurs och inte som något katten har släpat in

Nånga av oss både kan och vill ha ett arbete men

vi är alltid de som står sist i kön och då behövs det ett solidariskt samhälle där alla hhälps åt genom skattefinasering av de gemensamma resurserna som behövs för att alla ska ha ett drägligt liv utan en massa allmosor

millam
2009-12-09 21:50
#3

Det ser man ju hur denna regering satsar..alla pengar som nu har dått till rika i skattesänkningar kunde ha lagts på vettiga saker som t ex vård och omsorg i alla de former, där är behovet verkligen stort, mörkertalet desto större..

Ta bara min dotter som har diagnosen adhd med autistiska drag..vad vi fått kämpa genom åren bara för att få till stånd en diagnos, utan att tala om att skolan ska ta ansvar för undervisning e.d. Man ska verkligen vara frisk för att orka vara sjuk eller skadad på annat sätt. Ofta behövs det en person till stöd som kan ta striden för dessa personer, det kallar jag sjukt!

[SvenA]
2009-12-09 21:58
#4

Jag håller med dig till 100 procent

Solidariteten för de svagaste i samhället finns inte längre kvar det är alltid de som drabbas först

DodeN
2009-12-12 16:49
#5

Kan bara hålla med, min sambo är en jävel på datorer. Han har vänner som jobbar med det och när de har problem så ringer de för att få råd från min kille. Han har mer kompetens än många som faktiskt jobbar med detta.

Men ändå får han inte jobb, han har inte fått stöd under skolan och har inte gymnasiebetyg klart. De krävde diagnos för att han skulle få stöd och någon utredning fick han inte för att hans far stoppade det.

Nu står han vid sidan av och bara väntar. Han har diagnos nu ADHD och autismstörning, dvs. Aspergers syndrom och hans specialintresse är datorer. Hoppas att han kan få hjälp av arbetsförmedlingen nu, hans nya handläggare verkar kanonbra. För varför ska hans otroliga kompetens kastas bort för att han inte klarade av skolan, eller han inte kan alla sociala regler hur man pratar med andra på fikarasten?

Samhället skiter fullständigt i honom, tills nu. För nu har vi kraft att bråka vidare.

millam
2009-12-12 22:59
#6

Synd att dom inte tar till vara hans inresse, jag har även en vuxen dotter med den diagnosen, Asperger..och vet vad duktiga dom kan vara på sitt ämne, ofta brinner de ju för något speciellt..I min dotters fall , hör och häpna, möss…Inget jobb får hon heller trots att hon är överintelligent, men har hört att det finns ett företag som bara anställer folk med diagnosen asperger, kommer bara inte ihåg vad företaget heter. Kanke kan man googla på den? Detta företag har i alla fall förstått vilken resurs dessa människor är!

Annons:
millam
2009-12-12 23:04
#7

Googlade, hittade i alla fall ett företag som heter  Left is right i Ronneby, men det finns säkert flera..

DodeN
2009-12-12 23:05
#8

Left is Right tänker du nog på, tyvärr så har de gått i konkurs. Det gick tydligen inte så bra som de trodde och var vad jag hört endel problem i ledningen. Synd att det itne fungerade bättre, för ideen är så bra.

Jag skulle vilja starta ett datorföretag och anställa personer med AS, tänk att ha personal som vägrar gå hem kl 16, som tar med sig jobbet hem, vidarutbildar sig på egen fritid osv. Måste vara alla företagares drömanställda. Om man nu skiter i att de ofta har svårt att vara delaktiga på kollektiva obligatirska fikan… men så jobbar de på fikastunderna istället och drar in pengar ;)

Stora företag som google har förstått detta… titta på bilder från deras kontor så förstår man att de "anpassat" miljöerna mycket bra.

millam
2009-12-12 23:11
#9

Och fikastunder är ju enligt min mening inte så viktiga heller, huvudsaken att man trivs med sitt jobb, och kan samsas med sina arbetskamrater. Den biten utvecklas ju också med tiden bara man har några och umgås med om man skulle vilja det..

Men synd företaget gått i konkurs. dessa personer är ju verkligen duktiga på det dom tagit som sitt stora intresse!

[SvenA]
2009-12-13 07:06
#10

Det finns en massa personer som imte får ett arbete på grumd av olika fuktionshinder trots att de verkligen är duktiga på sitt område med höga utnildningar

Så alla dessa fördo,mmar som finns ställer verkligen till det

[Beavis]
2010-05-07 02:01
#11

Detta är ett ämne som engagerar mig personligen också då jag väll inte haft ett fast jobb sen jag slutade gymnasiet…

Funderar om inte det kunde bli ett eget ämnesområde? Arbte och sysselsttning? man samlar alla trådar rörande arbete arbetslöshet och sådan politik där, och sedan kan man ju även lgga till tips osv om kanske någon har startat firma kan de ju söka folk bland sina egna  osv eller om de det är någon som vill vara politiskt korrekt?

[SvenA]
2010-05-07 08:51
#12

Det kommer nog att bli mera av att vi ska leva på allmosor se bara på detta att kommunerna startar volomtärverksmhet

Upp till toppen
Annons: