Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1056 ggr
[SvenA]
12/13/09, 10:28 AM

Att leva med livslång sjukdom - Gunbritts berättel

Annons:
Leffe
12/13/09, 12:35 PM
[SvenA]
12/13/09, 12:46 PM
#2

Den talar även om den förnedrande behandling man utsätts för om man behöver assistans med det mesta

Det värsta är att det är myndighetspersoner son står för den största kränkningen när man behöver praktisk hjälp ned vissa saker

Är man gravt synskadad och begär ledsagarhjälp får man frågan om man klarar av sin personliga hygien

Vad dett har med ledsagarhjälp kan jag inte förstå

Tatsja
12/15/09, 8:04 AM
#3

Även om man bara vill ha hjälp några dagar i veckan, får man dessa frågor. Så var det när jag fick hemhjälp. Får även dessa frågor nu. Hur mycket måste sonen hjälpa. Hur lång tid tar det att duscha. Kan du torka dig själv när du varit på toaletten.?

Känns väldigt kränkande. Men svarar jag inte, så får jag ingen handikappsersättning, eller hjälp. Fast nu anser de att hjälpen ska sonen som bor hemma, tillgodose

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
12/15/09, 9:05 AM
#4

Man kan inte begära att våra barn ska hjälpa oss mer än vad barna till friska föräldrar behöver

Det verkar som om de som bestämmer över våra hjälpbehov verkligen njuter av at ställa kränkande frågor

Man måste se till att vi också är mäniskor med normala känslor och har rätt till vår personliga intigritet

Hur många gånger vi behöver gå på toaletten och andra sådana kränkande frågor behövs inte ställas det ska räcka med att man konstaterar att dessa hjälpbehov föreligger

Tatsja
12/25/09, 8:01 AM
#5

Fick ju kämpa för att kunna få dusch. Jag hade ju hjälp av sonen att lyfta in mina ben och även ur. Kändes kränkande att sitta näck inför en vuxen son.

Tack och lov har jag nu min dusch och kan sköta den delen själv.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

millam
1/10/10, 12:23 AM
#6

Sen kan det ju vara familjen också..om jag bodde själv skulle jag få hemtjänst. Som det är nu, mina vuxna barn vill inte att främmande människor kommer hem och städar, men samtidigt gör dom det inte heller själva. Vilken dilemma…

Annons:
[Beavis]
1/10/10, 2:27 PM
#7

#6 Om dina vuxna barn inte är villiga att hjälpa dig med dina bestyr dusch eller vad det må vara har de heller ingen rätt att uttala sig om ifall du ska anlita hemtjänst för att hjälpa dig med dusch eller annat. anser jag.

Sen förstår jag dielmmat med integritetsintrånget att ha främmande människor i ditt hem. Men det är å andra sidan ditt problem och inte dina barns. Du kan ställa vissa krav på hemtjänsten vilka personer de skickar  till dig tror jag och skulle något försvinna vet ni ju vilka  niskall anklaga.

millam
1/10/10, 4:06 PM
#8

Vi får se, jag har fått en egen liten lägenhet som jag flyttar till i sommar. Dom andra får bo kvar..Så var den frågan löst för tillfället!

[Beavis]
1/13/10, 6:14 PM
#9

okej bra det. lycka till Glad

Upp till toppen
Annons: